Motorsåg och handhållet

Migsvets?

104 inlägg 86251 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12414 Priset på denna är hyffsat, går att hitta billigare men svårt att få tag i dom som sagt.

Jag tycker nog att 3 mm är hugget som stucket med pinne eller mig, men kan bero på att min pinnsvets är väldigt mycket bättre än miggen. :D

Luna är relativt välrenomerade, lite överprisade, men hyffsat bra grejer. Kolla med dom hur det är med delar osv. http://www.luna.se

Kemppi vs ESAB, beror nog på vem du frågar. Jag för min del håller Kemppi högre iaf.

Är det inte så att möjligheten att hyra de stora tuberna är borta? Att små tuber gäller numer?
Möjligheten finns iofs att fylla den med kolsyra, beroende på vad du svetsar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12417 Över två mm föredrar jag pinne.

Ska du ha samma genombränning o kvalité på svetsen med Mig/Mag så får det vara riktiga grejer.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12420
Mange skrev:Över två mm föredrar jag pinne.

Ska du ha samma genombränning o kvalité på svetsen med Mig/Mag så får det vara riktiga grejer.


Runt 150amp mig borde väl räcka?

Är det inte svårt att svetsa 3mm (tycker det ser så tunt ut) med pinne om man är oerfaren. och det kan man ju minst säga att jag är =P

//Martin

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12424 Ner till 1mm är inga problem, man får välja rätt pinne/styrka o se upp med värmen men visst funkar det!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12425 5 liters tuber o neråt är egen egendom, alltså du äger flaskan själv o betalar bar aför fyllningen,

20 liter o upp är de ägda av AGA och då betalar du 2 kr om dagen + fyllning av flaskan. Gör man av med 20 liter om året så är det faktiskt billigare att ha en stor på kontrakt. av egen erfarenhet.

Som tidgare sa så är det bra med mig mag på 240 amp till ca 4 mm därefter blir det svårt att bränna igenom ordentligt.

Själv har jag en liten Mig på endast 150 amp däremto en grym kempii Master 2200 på 220 amp klarar mig väldigt bra med dessa bägge. Migen är lite klen men klarar 2.5 mm gods. nu kör jag ju med 0.8 tråd.

Har provkört en Fronius 800 amp med 2,1 mm tråd. den var mycket mycket rolig. synd bara att priset låg på ca 80' lakan. och att den krävde 32 amp in.

och nej jag jobbar inte natt. jobbar med Kreditprövningar för företag. ....

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12433 Har kört någon Kemppi pinn svets och
även Kemppi mig

Båda fungerade utan problem, tyckte dock migen var bekvämare eftersom slangpaketet var bra så var de inga problem utan man kunde vrida o vända nästan hur som helst

att få en jämn o fin svets var inte heller några problem, men innan man blev van så ville gärna handtaget åka uppåt och tråden åka ut en bit o fastna men sen gick de bra

så jag rekommenderar Kemppi

Och det med 20liters flaska låter vettigt om du gör av me 20liter per år eller mer, min lärare köpte nån flaska på 5-10liter från micro för över 3000 fast den har väll för honom räckt i 2-3år då han bara rostlagar bilen då och då

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12436 Ja gott folk, då var man med svets! =P

Blev Lunan`n på 200amp

att det föll på den var nog min egen snålhet, behöver lära mig svetsa ordentligt och det dröjer nog ett tag innan jag får riktig användning för en svets.
så 3500kr kändes lite onödigt att lägga ut just nu, då lockade 1300kr bättre=)

Suttit och funderat på vägen hem, ångrar mig lite specielt när jag ville ha båda svetsarna=P

tyvärr så fick vi aldrig provat Lunan`pga 32amp handske, men han lovade att den funkade bra och han bor 30min bort så då lär han få påhälsning om det ej funkar.

Ska prova den imorgon om jag får tag i lite 5-ledad kabel, vill ha kvar 32amp handsken då svetsen gärna vill ha 25amp, så ska bygga en "konverter" får se hur det går.

Tackar för alla bra och snabba svar ni gett
mvh//Martin

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#12437
gossebear skrev:20 liter o upp är de ägda av AGA och då betalar du 2 kr om dagen + fyllning av flaskan. Gör man av med 20 liter om året så är det faktiskt billigare att ha en stor på kontrakt. av egen erfarenhet.

och nej jag jobbar inte natt. jobbar med Kreditprövningar för företag. ....


Hur funkar det när man köper svetsen då, och ska fylla på.
ska man betala den där 2kr/dag när man visar sig på påfyllningsstationen? fattade det som killen ägde flaskan, men man vet ju aldrig=)

Ohh..
Har dålig erfarenhet av kreditprövningar=P
Skulle beställa en sak för 500kr på internet, efter 1mån gått så ringde jag och undra var den var.
Beställningen var stoppad pga att jag inte var kredittrovärdig engligt det företag dem annlitat.

Ringde företaget. hade lite gammla uppgifter från när jag sommarjobbat osv så enligt dem hade jag typ inter råd att betala mina räkningar men att låna 600tusen till hus samt 60tusen till bil och båt av banken var inga problem=)
anntar att det blivit lite fel någonstans, killen var trevlig sa som det var att han inte kunde göra något för tillfället men jag skulle ringa upp om några veckor..

Möjligen inte du gossebarn ;)

Nee lite mer seriöst. arbetar du hemmifrån då eller surfar du privat på "rasterna" ? =P
ifall du arbetar hemmifrån, hur tycker du det fungerar. får man likamycket gjort som om man satt på ett kontor, är kanske lite mer störsmoment hemma.
krävs väl lite deciplin på en själv också=)

//Martin

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12449 Grattis till Luna svetsen!


____-

Jag sitter på kontor mitt i Göteborg ibland sitter man i långa telefon konfernaser eller har bara tagit sig en micro paus och då går det att jobba ändå. Så länge man kan sköta sitt jobb med + i kanten så...
"Frithet under eget ansvar som checnen säger, se bara till att jobbet blir gjort vad ni gör sedan är upp till er egen karriär" Och sedan så ha rjag inte msn eller sitter o tjötar med mina kompsiar på jobbet och tar 2 timmar lunch så jag känner att jag kan lägga 10 min om dagen på Skogsforumet.

Skulle aldrig ha diciplinen att jobba hemifrån skulle sitta på nätterna o jobba då och förmodligen skaffa mig ett till jobb på dagarna... arbetsnarkoman javisst.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12454 Tja. somliga blir ju sjuka om dem inte får arbeta tillräckligt=)

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12718 Hur går det för dig med svetsen?

Var själv o köte 21.03 pinnar igår. De har ett högt gastryck i hylsan vilket gör att det trycket när det förbränns blåser bort smältan ifrån svetsområdet. Nackdelen med detta är att man får en hel del svetsspurt.
Fördelarna är att den är lätt att anvädna, den bränner bot oönskade partiklar från svetsfogen och vid svetsning av motorbloc, gjutgärns block värmer den upp stycket samtidgt som dne drar ur olja och grafit ur svetsområdet.

Är det någon av er som provat 21.03?

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12719 Hejsan!

Tja svetsen står där jag stälden sist, bara kontrolerat att den funkar=)

Har börjat med att slipa det som ska svetsas (hästtranposrt) och där är många timmars slipning innan jag kan till att svetsa..

Ska inhandla mindre pinnar i helgen, tänkte ESAB 1,6 OK 48.00 pinnar borde funka bra till 2-3mm plåt?

Ska möjligen iväg nästa vecka och plocka upp en Migsvets tror det var en ESAB, då blir det antagligen att gå igenom den.

Ska nog övningssvetsa på lite smågrejor innan jag ger mig på transporten=)


En undran, hur kollar man lättast vilket som är + & - på svetsen?
Bara snabbkollat men tror ej det var någon tydlig markering.

//Martin

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12770 Hmm. är det inte tecken symbol för det? Eller återledare sladd?

Om du tar en bild av svetsen så kan man kanske får lite ide där ifrån.

Annars så kan man generellt säga att den undre kontatken är minus och den övre är plus
Sitter de parallelt så är plus den vänstra o minus den högra. Så har det iallfall varit på mina maskiner som jag använt.

Vad är det för kontakter hur ser de ut?

Annars så märker man de när man börjar svetsa, om du smälter mer material än pinne eller om pinnen smälter fortare än materialet.

Hur många amper var svetsen på?
Om du skall svetsa kärran är det något som är galvat där? Täntk då på att slipa bort minst 5 cm galv mot svetsen annars kan du får sprickor i glaven som leder till rost. OBS!!! glöm inte att ta på galv efteråt. Kan rekommendera BIltemas Kall galv på sprayburk. Bänta bara tills svetsen har svalnat borsta /slagga rent och på med galven.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12779 Är det en likriktare då och inte bara en transformator?
Då brukar ju inte uttagen vara märkta?

/Björken

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12797 Tjena på er Björken och gossebarn=)

Ska gå ut och ta en bild på "skönheten" ska bara få på mig lite kläder och ett mål mat först...

Du björken jag har inte en aning om det är likriktare eller transformator, tyvärr så visste jag inte ens att skillnaden fanns=(

Luna LT200 heter den, kanske säger något?

Gossebarn,
200amp är den på, men har bara 16amp säkring (krävs 25) så det blir till att använda 1,6-2,0 pinnar och 35-100amp??

och det är ej galvat, en Gammal gammal BOJ 80åring så det känns som det är mer rost än färg=P

Ang 16amp så nämnde grannen att man kan byta bottensäkringen/arna mot 25amp medan man svetsar.. exat vad innebar det?=P

//Martin

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).