Motorsåg och handhållet

Migsvets?

104 inlägg 86416 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Migsvets?

Fisketorp  
#11924 Tjenis!

visste inte riktigt vart man skulle posta detta, men den är ju i handen iallafall=P

Så att jag skaffat mig lite saker som skulle behövas svetsas och kommer säkert att skaffa mer s*it så svets har man ju alltid nytta utav.

hade tänkt mig en Mig, då jag haft/annvänt pinnsvets tidigare och jag tror en mig skulle vara enklare samt fungera till det jag behöver den till.

Tänkte höra vad som krävs för att kunna svetsa allt från bilplåt till 3mmplåt och kanske ännu kraftigare saker i framtiden allt eftersom man lär sig.

Kikat på "billiga" svetsar på biltema/jula för ca 3tusen samt en Esab på jula för 4000tusen, men då tillkommer ju saker för att kunna svetsa gas.

Hade mer tänkt mig använda flussfyld tråd, någon som annser det vara förkasstligt?=P

Såg även en Esab mini compact 125 för ca 2tusen på blocket med flaska och allt, den verkar helt ok kan man ju även byta munstycke och köra med flussfylt ifall man känner för det.

*Flussylt eller gas?
*vilken amper bör man kunna uppnå för att svetsa minst 3mm gärna tjockare
*funkar en biltema/jula eller är det bara ESAB mm som gäller?
*Nytt som gäller eller håller begagnat länge? har lite svårt att bedöma vad som är i bra skick på elektronikprylar.

kan inte specielt mycket om detta så kom med synpunkter bra som dåliga

mvh//Martin



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11939 Ska du köra tjockare än 3mm så behöver du ha min 150 amp o gärna en trefasmaskin. Jag har en 160amp trefas o den klarar 4-5 mm med bra resultat. Provade en Kemppi 150amp enfas för några år sen o den gick inget vidare i lite tjockare gods. Ska du svetsa ihop lite konstruktioner med 3-4mm järn så räcker nog inte en sån där liten som du nämner tyvärr.
Tittar du efter beg. så välj bort dom som har en massa punktsvetsautomatik o liknande. Sånt används bara vid serieproduktion o det är dyra kretskort som kan gå sönder (vet av egen erfarenhet :( ).
Kända märken som Kemppi, Esab, Migatronic är lätt att hitta delar till.

Magnus M

Avatar Fallback
Ingvar  
#11942 Ja, jag tycker absolut du ska satsa på en tre-fas, det är nog punkt 1 kan man säga. Och gärna 180 amp och uppåt, jag har en Telvin 250 amp, och då kan man köra en hel del. Har ingen erfarenhet av flusstråd, men då kör du väl utan gas? och är det så så kan det väl vara en fördel, för med gasen så är man nästan hänvisad till att hålla sig inne när man svetsar, för den blåser väldigt lätt bort. På min sitter det ett litet kretskort, det har jag bytt några ggr och det går väl till 1500 ca, men jag tror nog det sitter sånt på dom flesta. Punktsvetsautomaten är faktiskt inte så dum när man kör tunn plåt, bara att hålla in knappen så går den på och av automatiskt. Sen är ju kruxet med rostiga och målade plåtar, men det gäller ju dom flesta svetsar, men migen är ju väldigt känslig.
Så det beror ju lite på vilka pengar du tänkt dig, kolla lite på svetsfirmor om dom har nåt beg till salu, då kan du få en bra rejäl maskin till hyfsat pris, för ska du köpa nytt så blir det 7-8000 om det ska vara lite rejält.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11945 Du bör köpa minst en Mig svets med 150 amp och en intermittens faktor större än 50% (alltså du kan svetsa på max i fem minuter innan värmesäkringen går)

Jag har själv en kines mig som jag använder till rotsträngen för att sedan köra med pinne. Eller att man kör djupare X fog och lägger flera strängar.

Om du hittar en Esab SMASHWELD 250 så är det min starkaste rekomendation att du köper den. en Smaswedl 150 går även bra dock kan du inte köra mer än 3-4 mm med den.
Jag rekomenderar dig att köra med gas då flussfylld inte blir bra samt att det blir en del sprickförskjutningar idag. Och tråden är sketans dyr. Dessutom är det svårt att få det snyggt i tunn plåt.
Blåser det = Öka trycket på gasen så du ger 12 minut liter.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11946 Ahh tackar för alla svaren=)

så det är 150amp som gäller minst om jag vill kunna "leka" lite i framtiden=)

Ni har gett en del bra ex på fina svetsar, ingen som har en prisuppfattning vad man får ge för en svets i den klassen beg, med gas osv?

Hade tänkt mig runt 4000kr iallafall om jag handlade nytt tyvärr tickar det ju iväg ännu längre om man ska köpa till gasflaskor osv.

Tråkigt att flusstråd var såppas dåligt, kanske funkar som nödlösning till tjockare plåt=)
200kr för en rulle låter inte så dyrt men 4ggr mer mot vanligt tråd.

*Vad kostar en påfyllning av gasen?
*hur länge räcker den? vid säga 15l/m


En liten fråga till, såg en som svetsade en balk till ett hus med hjälp av en mindre ESAB pinnsvets, skulle det funka att göra detta med en sådan här mig?

Hört en licenssvetsare säga att man kan svetsa hur stort som helst med hur liten svets som helst enda är att man får svetsa mer med mindre för att bygga upp det.

om han menade storleken på pinnen eller hur många ampere vet jag inte

//Martin

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11947 Du får en ny kines mig för 4000 kr som tar 200 amp.
har sett Esab smashweld 150 för 3500.

Gasflaskan kostar ca 400 kr in koms att fylla och som sagt var beror det väldigt mycket på hur du svetsar men jag tror att man vid 10 minut liter brukar räkna med att en 5 liters flaska räcker ca 1 timme konturneligt svetsade. Det är nästan onödigt att köra med mer än 10 min /liter

Ja du kan svetsa balkkonstruktioner med en liten svets, bara att du får slipa en ordentligt bred x fog och lägga lera strängar du får som sagt var valla upp fogen ordentligt sedan även ev bränna tvärs över fogen för att få rätt bindning. Har själv svetsat järnvägs blak med 2 mm. det är inte roligt o det tar en jäkla tid. (roligare med 6 mm FEmax pinne då jäklar sprakar det i skiten)

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11948 Det går att svetsa grovt med en liten pinnsvets men INTE med en liten Mig.

Magnus M

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11949 varför inte? beror ju helt på hur många strängar och hur väl man vill slipa.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11951 Jag menar att det är skapligt enkelt att få en bra hållfasthet mellan fog o mtrl med en pinnsvets men betydligt svårare med en mig. Fylla en bred fog är ju inte svårt men det ska ju hålla oxå.

Magnus M

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11953 Blir till att kika runt på en Ok mig till att börja med

Sedan får det bli en ok pinn ifall man vill gå på större saker i framtiden då
Kan ju aldrig få förmycket "verktyg" i garaget ;)

Du Gossebarn.
Du nämner kines, har du något exempel på ok märke för den summan av 4000kr?

Vart har du sett en Esab 150 för 3500kr??? låter otroligt billigt eller snackar vi begagnat? gör ju iofs inget men dok ingen lust att behöva lägga tusenlappar på lagning direkt.

En undran, det här med "intermitens" vad innebär det.

Ex en billig 120amp för 2700kr hade detta:
Intermittens: 105A/15%.
och En Esab för 4000kr
Svetsström: 130 A, vid intfaktor 20%


mvh//Martin

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11954 På blocket, KVD, samt hos svetsåteförsäljare som fått in maskiner för inbyte eller tåertag från bolag som gått i kk kan man hitta sådana maskiner köper du eller får tag i en Esab maskin så är det nästan alltid värt att reparera, har kompisar som kör med A10 maskiner har du gott om utrymme kan du alltid ta en sådan vissa säljer de för 100 kr bara för att bli av med de. De är ju stora o tunga men ack så ljuvligt det blir med de. 400 amp svets som du kan köra 1,2 tråd i bränna igenom en 30 mm plåt.

Intermittens betyder den tid du kan svetsa under en 10 minuters period utan att värme säkringen löser ut. Ju högre intermittens dessto bättre svets med jämnare kvalitet och staqbilare ström samt att du slipper ta pauser för att maskinen skall kyla ner sig.

Ex vis om det står 150 amp int 10% så betyder det att du kan svetsa 1 minut på 150 amp
Ofta står den en skala från typ 150/10 100/35 80/60 60/100
Vilket betyder 1 min på 150 amp / 3,5 min på 100 amp/ 6 min på 80 amp
Och 10 min på 60 amp.

Som du ser på ditt exempel så ligger de ganska så nära varandra dock skulle jag vilja se vad lägsta är och vad högsta int är på svetsen.
& vid vilken tråd det är angivet. med eller utan gas?
För gasen ger även lite ledning då mison 18 eller 25 är en aktiv gas.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11955 Denna kommer du långt med;

http://www.blocket.se/vi/13626225.htm?ca=15_s

Esab miggy 125 för 3500

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11956
Magnus M skrev:Jag menar att det är skapligt enkelt att få en bra hållfasthet mellan fog o mtrl med en pinnsvets men betydligt svårare med en mig. Fylla en bred fog är ju inte svårt men det ska ju hålla oxå.

Magnus M


Helt rätt, därför kör man 5,5 femax 32,08 pinne på det grova..

Avatar Fallback
Ingvar  
#11958 Har du några svetshandlare i närheten? Alltså inte Järnia utan såna som även reparerar, där kan du med lite tur hitta en riktigt bra svets för hyfsad peng, och då är den ju genomgången..
Sen en sak som kanske är en bisak, men trots allt plockar på, och det är ju hyran för tuben, om du kör med gas. En tub ligger väl runt hundralappen i månaden, jag har 3 tuber då inkl gassvetsen, så då blir det en ca 300 i månaden bara i hyra på dom. Så om du kan få tag på en egen är det ju bra, särskilt om du bara svetsar ibland, är ju lite surt att betala hyra för en tub som du bara använder några ggr per år...

Användarvisningsbild
XP  
#11959 Mitt råd är köp begagnad känd svets, köpte själv en defekt kemppi kempomat 220amp för skaplig peng bytte kol i trådmotorn å så funkade den perfekt. En fylld femliters gastub hos aga är din för 2200 med moms att fylla den kostar sedan 375 med moms, Gasen räcker till ca 5 kilo tråd=ganska länge för hobbybruk. Sen har du en europeisk konkurent till aga dom tar ca 1700 med moms för en fylld tub och fylla den kostar endast 180kr och dom säljer även 10liters tubar kostar ca 3000 och dom byter också in aga tuber.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).