Motorsåg och handhållet

Max svärdslängd till HVA 242G?

6 inlägg 3112 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Max svärdslängd till HVA 242G?

Johan C  
#153817 Jag har ett äldre HVA 242G som jag har som andrasåg vid sidan om Stihl 201an.
Det kommer mest att få gå när inte 201an inte räcker igenom typ vid rotkap, och när man kört fast.
Det skiljer ju inte så mycket på svärdslängderna på sågarna,
Men hur långt svärd orkar HVA:an med?
Idag sitter det 13", helst vill jag ha 18" Men vet inte om såget orkar driva det.
Kanske går att trimma såget på något enkelt sätt, Tips??
MVH Johan



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Max svärdslängd till HVA 242G?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153837 Om du skulle använda den ofta och stressa upp den lite för att orka så klara inte resten det i längden, avvibrering, svärdsfäste, koppling etc.

Något kap då o då funkar kanske om du är duktig o sköta såg.
Men är det nåt du gör pengar med, så skaffa nåt annat du blir nöjdare av.

Avatar Fallback

Re: Max svärdslängd till HVA 242G?

Phantom  
#153839 15" går bra på en 242, då får du lite mer skärlängd.
Men självklart fungerar även 18" på den sågen. Den har bra med kraft att köra ett svärd på 18" bara du har bra filat och inte matar för hårt, utan låter sågen jobba.
Om du ska köra mycket på 18" så är det bättre att du byter till en större såg istället för att trimma en gammal såg.
Men om det räcker så kan du alltid köra på 15" eller 16" på den sågen, och vid behov sätta på ett 18".

Avatar Fallback

Re: Max svärdslängd till HVA 242G?

Phantom  
#153841 Ungefär samma resonemang som Mange lyckades lägga in när jag skrev ;)

Användarvisningsbild

Re: Max svärdslängd till HVA 242G?

Johan C  
#153858 Såget är mestadels med som reservsåg, så det går inte så mycket. Tackar för era synpunkter, köper nog ett 15 eller16" svärd och kör med när det behövs. Sen får man väll spara ihop lite till ett större såg längre fram.
Tack och hugg försiktigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Max svärdslängd till HVA 242G?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153899 Satsa på 15", 16" är inte särskilt vanligt och kan vara lite svårt att hitta. Har testat 15" på min 242:a, främst i klen grangallring för att slippa böja mig ner men den klarar även fällskär för större träd alldeles utmärkt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).