Motorsåg och handhållet

Sågköp för total nybörjare !

44 inlägg 18289 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågköp för total nybörjare !

Smältarn  
#152655 Hej !

Har nu tillslut reggat mig på sidan då jag inte har en aning om vad jag behöver och skall leta efter. Köpte en rejält stor insatskamin i slutet på förra året och har nu funderingar på att fixa veden själv istället för att köpa. Har väl "lite" behov av den på tomten också då det är några träd som ska tas ner, inget större dock.

Var till den lokala handlaren och kikade då de sålde HQ 435 för 2900 men fick inget direkt förtroende för den handlaren så jag skippade det. Nu har jag ju sett att HQ 55 säljes lite överallt för mellan 3900 och uppåt. Men sen har man ju läst att den inte tillverkas i Sverige längre och har ju fått funderingar på om den inte har samma "klass" längre som förut. Såg nu en annons http://www.blocket.se/halland/Motorsag_Husqvarna_55_inkl_kedjeslip_37898588.htm?ca=7&w=3 och funderar på om det inte vore ett ganska bra köp för mig om det ändå följer med en slip som kanske är värd väldigt mycket för den okunnige.....

Har annars på verktygs-området slutat köpa biltema och inriktat mig på dyrare verktyg som DeWalt ,Bosch , Makita och Hitachi då jag vill att grejerna ska hålla lika länge som jag själv då jag inte använder allt för ofta.

Jag vill alltså ha bra grejer för att kunna ta ett rejält tag den gången man behöver men ändå inte behöva köpa värsta proffsgrejerna då sågen inte kommer att gå professionelt.

Arbetskamraten kör en Cotech för att kapa pallar men jag känner att jag inte vill ha sånt skräp ???

Ber om ursäkt för felstavningar då det kanske blivit nåt glas på kvällen...


Tacksam för svar Smältaren :mrgreen:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

ulfgustav  
#152660 Köp en mindre såg av känt fabrikat Husqvarna eller Stihl t.ex, köp dessutom samtidigt sågskyddsbyxor stövlar samt godkänd hjälm. Lägg därtill att du skall köpa fil och filmall för kjedjan,

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152662 Jag känner inte till din budget men jag skulle nog köpa en Stihl MS170 för ca 2000:-
och sedan när man vill gå upp ett steg Stihl MS192 för ca 3700:-
När det blir dags för en fullstor MS261 för ca 7300:-
http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... 170+D.html

Mitt intryck är att man kommer långt med hobbymaskinerna av känt märke.
Man behöver en backup-såg så det är imho smart att behålla sin första såg som backup till
sin nästa osv.
Ur en budgetvinkel kan det ju även vara smart att köpa så liten som möjligt för det kan ju visa sig att det räcker gott.

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Skogstinsen  
#152666 Jag skulle personligen inte köpa något annat än stihl eller husqvarna. Bra grejer som håller, lite dyrare men då blir man aldrig förbannad när sågarna bara går år efter år. Köper man billigare så går det oftast sönder, och krånglar.


Sedan är icke att förglömma, köp/låna huggarbyxor även ett par stövlar med sågskydd. Är man ovan så kan sågen gå i foten eller benet! (Det har hänt mig någon gång, men då med huggarbyxor/stövlar) Även om man är försiktig så KAN det hända. Jag sågar ALDRIG utan byxor och stövlar, även om jag har kört mycket med motorsåg i snart 15 år. Man kan aldrig vara för försiktig.

http://www.stihl.se
http://www.husqvarna.com/se

Här kan du kolla runt.

Mvh Henrik

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

totte  
#152672 Det beror ju på hur mycket ved du skall kapa. Om det är flera 10-tals m3 så köp inte en såg under 50 cc. Hq 55 är en mycket bra såg, mycket för pengarna och inga rapporter om sämre kvalitet har avhörts om den, görs visst i Brasilien. 435:an som du nämnde är klart för liten för vedkapning om det är några större mängder det handlar om. Är det bara några få kubik per år så duger ju nästan vad som.

Men, givet din filosofi om verktyg (som jag också håller mig till) så vill du ha nåt som håller och då skulle jag gå på antingen 55:an eller en Stihl i motsvarande cc-klass.

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

Swe_Diesel  
#152679 Skulle jag köpa en såg att använda som lite hobby redskap som inte så ska så många timmar om året, och inte kapa några jätte mängder med så skulle jag ha satsat mina pengar på en Stihl Ms192 verkar vara en underbar liten såg, ska du kapa många kubik ved om året så är nog en Stihl Ms241 lr Ms261 att föredra.

Sen som andra har sagt se till att du skaffar dig bra skyddsutrustning som är bra och bekväm att ha på sig så man inte slarvar med att ta på sig grejerna!!!

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

wiktor  
#152691 shtil ms 880 är annas ett bra val köp så långt svärd att du kan kapa en hel lastbils trave på en gång :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Smältarn  
#152750 Jag ska väl säga att jag har smugit runt en hel del på nätet och kikat på Stihl och Husqvarna. Har tittat på HQ55, HQ359 sen även Stihl 260 och 361 (tror jag numren var). Jag är nog lite skeptisk till de mindre sågarna då jag ogärna vill få den där snålsnytingen när man inser att man skulle lagt på nån tusing till istället för att behöva köpa 2 sågar. Det är ju ibland dyrt att köpa billigt. Jag försöker lära av misstagen..... Men just 55:an känns väl ganska gedigen för sitt pris. Skyddskläder har jag också snokat runt efter så det ska ju införskaffas om det väl blir en såg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152752 Får du tag i en Stihl MS260 ännu, de är ju utgående. Då lär du ha en mkt rejäl såg
för rätt peng.
Jula säljer sågbyxor för ca 500:-
Stövlar är ett måste.

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

jon h  
#152757 Ser at mange her er positive til Ms 260 mens 261 ikke får like god omtale. I Norge får man Ms 261 til en meget hyggelig pris og det er slik jeg ser det en 260 med mere effekt,mindre vibrasjon og bedre luftfilter. Ja den veier også 3-400 gram mere, men det gjelder vel for flere av de nye strato sagene. Jeg har prøvd begge, men til den prisen man får en ny 261 (ca 5000 Nok) måtte 260en vært veldig billig.

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

totte  
#152760
Smältarn skrev:Jag ska väl säga att jag har smugit runt en hel del på nätet och kikat på Stihl och Husqvarna. Har tittat på HQ55, HQ359 sen även Stihl 260 och 361 (tror jag numren var). Jag är nog lite skeptisk till de mindre sågarna då jag ogärna vill få den där snålsnytingen när man inser att man skulle lagt på nån tusing till istället för att behöva köpa 2 sågar. Det är ju ibland dyrt att köpa billigt. Jag försöker lära av misstagen..... Men just 55:an känns väl ganska gedigen för sitt pris. Skyddskläder har jag också snokat runt efter så det ska ju införskaffas om det väl blir en såg.


Tror du är helt rätt ute i tänkandet. Köper du en sån där liten skrika på 35 - 40 cc så kommer du att bli rätt less på den när du skall stå och kapa ved och eftersom den ständigt får gå på absolut max så kommer den inte att hålla i längden.

Alla du nämner ovan är bra sågar. Jag håller på 55:an i det här fallet, mycket såg för pengarna. Men framför allt kolla för vilket märke du har en bra handlare och verkstad på rimligt avstånd, det är tusan så mycket viktigare i längden än vilken färg sågen har.

Användarvisningsbild

Re: Sågköp för total nybörjare !

halvproffs  
#152768 Ska du som du skriver(fixa veden själv) med det mena att du ska stå på vedbacken och kapa? Eller ska du hugga i skogen eller bägge delarna?
Själv har jag nu använt en Stihl 170 i 2 vintrar för vedhuggning i skogen (pga armbågsproblem) och det är en lätt och bra såg att använda i skogen.
Ska du även stå på vedbacken så bör det bli Hq 55. Som dom andra skriver: det viktigaste är skyddsutrustning!

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

axwell  
#152794 I ditt första inlägg betonade du vikten av bra och kvalitetsmedvetna fabrikat, du hade med Hitachi. Deras lämpligaste modell hette tidigare Tanaka 4501, min bästa såg, inte felfri men en förträfflig allroundsåg.
Lätt och tillräckligt stark, fattar direkt varför man tryckt på gasreglaget.
http://sibro.jetshop.se/tanaka-4501-cs3 ... p-107.aspx

Äger även 2 st Husq 55 men de har inte fått följa med till skogen sen Tanaka/Hitachin blev köpt, som reservsåg får då en Stihl 192C vara med.

Distriktets bästa såghandlare för Stihl, Hitachi och Jonsered, Husqv ÅF är i mitt fall inte lika smidig, det skiljer säkert mellan olika platser.

För ren vedkapning duger Husqv 55 gott och väl men själv föredrar jag då min Stihl mse220 elsåg som i praktiken är starkare än "motsvarande" bensinsågar.

Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Smältarn  
#152817 Hitachin verkar ju vara en bra såg men handlarna här omkring verkar bara köra Stihl Husqvarna och Jonsered så om den strular får man ju lite problem med att få hjälp. Angående användnings området så kommer den både att fälla och kapa. Man får ju ta det man kommer över .

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågköp för total nybörjare !

Naders  
#152835
Smältarn skrev:
Har annars på verktygs-området slutat köpa biltema och inriktat mig på dyrare verktyg som DeWalt ,Bosch , Makita och Hitachi då jag vill att grejerna ska hålla lika länge som jag själv då jag inte använder allt för ofta.

Jag vill alltså ha bra grejer för att kunna ta ett rejält tag den gången man behöver men ändå inte behöva köpa värsta proffsgrejerna då sågen inte kommer att gå professionelt.


Ännu en som har sett ljuset :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).