Motorsåg och handhållet

Ta av svänghjul/kopplingstrumma

47 inlägg 33705 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

viktor meck  
#152607 vanlig gänga på din såg. har grejad med 500 och har en 450 :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

totte  
#152652
trislc skrev:Tror att Totte menar att själva SVÄNGHJULET inte är gängat!
Däremot är självfallet LÅSMUTTERN till svänghjulet gängad och skall således skruvas av.


Exakt, givetvis är muttern gängad, den bör vara högergängad, som Viktor också säger. Missuppfattade dig där.

en riskabel lösning om du inte kan använda en avdragare är att skruva på muttern så att den är jäms med axeln. och sen slå några lätta men bestämda RAKA slag på muttern med en hammare. brukar funka. men detta gör du på egen risk. men jag har dock aldrig förstört en axel eller svänghjul å detta sett. har gjort det säkert 20-30 gånger lycka till


Ja det är en av de metoder som funkar om man inte har avdragare. Viktigt är att muttern skall vara Exakt i plan med axeländen. Sen funkar det betydligt bättre om man kan hänga upp sågen i en lina i själva svänghjulet. Genom att sågen hänger i hjulet och därmed axeln så skjuts axelns lilla sidospel så att kraften i slagen inte överförs till lagren och genom att den har en liten rörelsemån så lossnar den också lättare. Linan kan man hänga runt nacken så sågen hänger framför kroppen.

Sen är det som Viktor säger viktigt att slå rakt och inte för hårt. Rappa slag med måttlig kraft funkar bäst och gör minst skada. Minsta aning om att du börjar deformera nåt, sluta och skaffa avdragare.

Ofta bra att värma svänghjulet först med gasol eller värmepistol, lagom nånstans mellan för varmt att hålla i och tills vatten fräser.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152669
totte skrev:Ja det är en av de metoder som funkar om man inte har avdragare. Viktigt är att muttern skall vara Exakt i plan med axeländen. Sen funkar det betydligt bättre om man kan hänga upp sågen i en lina i själva svänghjulet. Genom att sågen hänger i hjulet och därmed axeln så skjuts axelns lilla sidospel så att kraften i slagen inte överförs till lagren och genom att den har en liten rörelsemån så lossnar den också lättare. Linan kan man hänga runt nacken så sågen hänger framför kroppen.

Sen är det som Viktor säger viktigt att slå rakt och inte för hårt. Rappa slag med måttlig kraft funkar bäst och gör minst skada. Minsta aning om att du börjar deformera nåt, sluta och skaffa avdragare.
Ofta bra att värma svänghjulet först med gasol eller värmepistol, lagom nånstans mellan för varmt att hålla i och tills vatten fräser.


Jag brukar ta en kornare med rätt profil för ändan på vevaxeln.
Det minskar risken för skador på gänga och stukning/svällning.
Har fått för mig att det är vibrationer som gör nytta mer än annat.
Ska man banka den tills den kommer mot nåt som trycker av den så blir det inte bra.
Då flyttas hela axeln i sidled, lager osv får på fan.

Med körnare i rätt profil så knackar jag några gånger med sågen hängandes i hjulet över bänken. Detta verkar funka även om de sitter ordentligt.
De olika materialen har egenskaper man kan utnyttja.
Fryser/kyler man hela sågen är det lättare att få stor tempskillnad utan att gå upp i temp särskilt högt. 20-30 graders skillnad på vev och hjul ger tillräcklig expansion.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152670 Hänga den i hjulet under frysning gör att det ploppar av ibland, lika om man tinar hängande.

Att slippa banka är bra för det kan ställa till det rejält.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

totte  
#152673
Då flyttas hela axeln i sidled, lager osv får på fan.

Just därför som den helst bör hänga i svänghjulet om man måste knacka lös den.

Så, slutsats av detta, kan man fixa sig en avdragare så är det alltid det bästa, allt våld med hammare och sådant är en risk. Nu vet jag inte hur hjulet ser ut på den här med ofta finns det två eller tre skruvhål. En rejält stadig järnbit, ett gängat hål i mitten för t ex M10 bult och så hål motsvarande skruvhålen i hjulet. Två/tre skruvar ner dit och så slipar man en M10-skruv lite konisk i ändan och drar i mot axeländan. Dra åt, knacka lätt på skruven, dra åt, knacka, tills det släpper

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

lasse-kongo  
#152676 Hur går det med sågen Bajk?

Har precis lagat fars gubbens partner 5000h med nya packningar.

den går som en klocka nu.

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#152710 Jag och svänghjulet kommer att behöva ta en paus ifrån varandra och försöka igen nästa år innan sågen flyger ut genom fönstret! 😡 Det är väldigt kul att fixa med sågar men ibland får man vila ifrån det lite. Men jag uppdaterar när vi kommer på banan igen. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#152747


Vad heter verktyget på svenska?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152749 Det verktyget är sämre än en körnare som passar bra i ändan eftersom dessa har "V" hål i ändan.

Film som bra demonstrerar vad jag menar med vibrationer:


Ska se om jag kan knäppa lite bilder imorgon.

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#153585 Ska köpa mig en avdragare i helgen, så i helgen blir det av.

Går det att ta svänghjul/kopplingstrumma/ljuddämpare och tändspole från en P5000 och sätta på en P500? På 500:an sitter det axel/cylinder och förgasare original.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153589 Flyttar du både tändning o svänghjul går det säkert, flyttar du bara ena, kanske det går...

De andra går fint o flytta..

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#153819 När jag väl köpt avdragaren på Biltema så funkar det inte för att axeln på den var rak och inte rörlig så klorna kom inte åt under hjulet. Är det någon som vet var man kan få tag på en två armad avdragare med rörliga axlar, 10 cm i diameter måste den klara, i sverige för ett bra pris!!??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

totte  
#153830 Nej stopp för tusan! Du skall överhuvudtaget inte använda avdragare med armar och klor på ett svänghjul. Det är nära på garanti på att du drar sönder hjulet. Det skall ha en avdragare där du skruvar ner två eller tre skruvar i de skruvhål som finns på hjulet, tror det är där tapparna för startklorna sitter, inte helt säker på hur det

Ganska lätt att göra en sån själv av en stadig järnbit och några skruvar. En bult i mitten lite konslipad i spetsen.

Användarvisningsbild

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153835 Häng den i hjulet o knacka ett par gånger med en väl passande dorn i konan på veven.
lite spänning under hjulet funkar med, men bara lite annars motverkar det genom att klämma.

Tror aldrig jag använt avdragare på dessa, vare sig gula, röda...

Avatar Fallback

Re: Ta av svänghjul/kopplingstrumma

Bajk  
#153863 http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... XJ0tjw4l1g

När de tog av svänghjulet på Carlsönerna så använde typ en sådan som på bilden. Det gick väldigt bra!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).