Motorsåg och handhållet

Problem vid sågning med Stihl 260

22 inlägg 9890 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151437
Gäddviken skrev:
mixter1 skrev:Hej!
Har själv råkat ut för det fenomen som du beskriver, och jag ska ju inte säga att jag är 100% säker, men en teori så god som någon kan jag ju bjuda på, och jag tror du ska leta felet på drev och svärd till att börja med, jag har faktiskt varit med om att det varit så slitet att kedjan kunnat tippa lite i sidled i svärdet och orsakat precis det fenomen du beskriver, kan vara så att du måste byta svärd,kedja för att bli av med felet.

Kan det tom vara så att du har en 1,3 mm kedja i ett 1,5 mm svärd?
Annars ta rullmallen med rätt fil 4,8 mm . Fäll ut flärpen på mallen ta ryttarna med en flatfil ,fila sedan tänderna , går det inte då köp ny kedja ,och svärd om det är slitet.
Kör med samma sida på svärdet alltså vänd inte som man skulle göra förr i tiden.


Klart man ska rotera svärd! Finns ingen anledning att slita bara en sida.

Om du filar skärtanden före ryttaren tycker jag mallen stämmer bättre.
Det kan gå nån mm på tanden vilket ibland gör stor skillnad då du lägger på mallen.

De här med drivlänks tjocklek är ett gissel. Det måste man ha ordning på...
Inte alltid lätt...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Gäddviken  
#151441 Mallen är ett bra hjälpmedel som man kanske inte ska lita helt blind på. Fila inte mer på ryttaren än att sågen kan hålla varven vid sågning. Teoretisk borde väl ett långt svärd ha en annan mall än ett kort svärd?
Svärdet slits extra mycket vid varje gång det vänds , ska det vändas vänd det när det är är slitet på dragsidan det är väl där de flesta sliter på svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151447 Det spelar ingen roll hur många tänder det är i vilken svärdslängd för tand och delning är den samma.
Delningen och typ an kedja (tandens höjd) avgör vilken mall som passar

Slitaget på svärdet minskar ju oftare du vänder om du mäter slitage och ser till antalet drift timmar.

Flest drift timmar får man om man roterar 4 eller fler kedjor på ett svärd och drev.

Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151512
Mange skrev:
Gäddviken skrev:
mixter1 skrev:Hej!
Har själv råkat ut för det fenomen som du beskriver, och jag ska ju inte säga att jag är 100% säker, men en teori så god som någon kan jag ju bjuda på, och jag tror du ska leta felet på drev och svärd till att börja med, jag har faktiskt varit med om att det varit så slitet att kedjan kunnat tippa lite i sidled i svärdet och orsakat precis det fenomen du beskriver, kan vara så att du måste byta svärd,kedja för att bli av med felet.


För att förtydliga mig själv lite så bottnade nog mitt problem i att kedjedrevet var så slut att undersidan av kedjan som ska glida mot svärdet blev skadad som i sin tur skadade svärdet. detta var för många år sedan innan jag visste att kedjedreven inte var något som höll hela sågens livslängd :oops: jag kommer i håg att jag väldigt snabbt fick samma fenomen fast jag bytte till ny kedja. Nytt drev och svärd var rätt i mitt fall, vilket naturligtvis inte garanterar att Ts. har samma problem, men det är ju en enkel sak att kolla för att utesluta lite felkällor. Annars håller jag med övriga att det bara är att ta fram filen och göra ett nytt försök :P

Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Fredrik B  
#151592 Tack för tipsen!

Jag har köpt en rullmall eftersom jag inte var nöjd med hur filen kom under tanden med den andra mallen på 260n som den gör på 200n. Därför tror jag att det kan ha med saken att göra. Jag har bara precis hunnit att provfila med rullmallen men känner en markant skillnad och hoppas att det kan ha med saken att göra.

Hur vet man annars att kedjedrev och svärd är kass?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151680 Hittade en sida på nätet i kväll då jag surfade runt lite som kanske kan ge lite matnyttig information. jag själv ska lusläsa den för att kanske få reda på varför det i bland på ren svenska skiter sig då jag inte lyckas få kedjan riktigt vass då jag filar :P
http://www.carlsonerna.se.fpweb1.shared ... oregon.pdf

Användarvisningsbild

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151709 Den Oregon boken finns på deras sida med.
På Stihs sida finns det likaså info att hitta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).