Motorsåg och handhållet

Problem vid sågning med Stihl 260

22 inlägg 9888 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem vid sågning med Stihl 260

Fredrik B  
#150980 När jag sågar med min Stihlo 260 händer det ibland att sågen inte vill ta för att sedan efter några sekunder "få fatt" och därefter såga utan broblem. Vad kan det vara som är orsaken till dett? Det har aldrig hänt när jag sågar med min Stihl 200.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Fredrik B  
#150982 Ursäkta stavfel. Var lite för snabb över tangenterna... :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151005 Menar du kedjan eller motorn?

Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Fredrik B  
#151020 Det är kedjan som inte vill ta i trädet. Den rullar i stort sett bara mot trädet för att sedan ta tag och såga genom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Phantom  
#151021 Om den inte vill "ta i trädet" men kedjan snurrar så har du väldigt dågligt filat eller filat med fel vinklar.
Om kedjan inte snurrar så fort som den ska när du lägger den mot stocken så låter det som att du har en dålig koppling.

Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Fredrik B  
#151022 Kedjan snurrar som den ska. Det är inga problem.

Jag har en mall spänd över filen som visar 30 grader. Jag tror dock också att filningen kan vara problemet. Jag köpte en rullmall igår för att se om det gör någon skillnad. Nästa åtgärd blir att minska filstorlek ett snäpp om jag inte får lite kloka tips här. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151024 Det är inte mall som filar.
Den kan unerlätta filning, men inte fila.

Om du har 20, 25 eller 30 grader spelar ingen roll. Är det inte vasst skär det inte oavsett vinkel.

Underställning ska du kolla. Lägg en flatfil tex över minst två tänder då ser du avsåndet mellan fil och ryttaren (framför skärytan på tand). Det visar hur tjockt spån tanden skär.

Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Mariaskogsrået  
#151029 Jag kan bokstavligen vara ute o cykla här eftersom jag normalt håller mig borta fr verkstan så någon får gärna dementera om jag har fel... Men kan det vara dags att kolla drivkransen är det nog på stihlen? Givetvis i kombination med att kolla filning :smile:

Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

axwell  
#151035 Jag är visserligen en novis på Stihls kedjesortiment men har för mig att din mindre såg har leksaksstorlek (lågprofil) på skärutrustningen och filas i så fall med 4,0?

Din större Stihl bör rimligen filas med 4,8 mm fil, fast det gör du kanske redan?

Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Nicke Nyfiken  
#151050 Hej

Låter som om det är dags att ge ryttarna en omgång med flatfilen.
Fortsatta problem=köp ny kedja

/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151053 Hej!
Har själv råkat ut för det fenomen som du beskriver, och jag ska ju inte säga att jag är 100% säker, men en teori så god som någon kan jag ju bjuda på, och jag tror du ska leta felet på drev och svärd till att börja med, jag har faktiskt varit med om att det varit så slitet att kedjan kunnat tippa lite i sidled i svärdet och orsakat precis det fenomen du beskriver, kan vara så att du måste byta svärd,kedja för att bli av med felet.

Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

j-eg63  
#151057 Har du kört länge med svärdet? Du har förmodligen grader på svärdet då kedjan nöter mest efter svärdspetsen minimalt med olja där förmodligen det som tar mot när du sätter sågen mot trädet :???:

Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

axwell  
#151058
Nicke Nyfiken skrev:Låter som om det är dags att ge ryttarna en omgång med flatfilen.


Nej, ge den en chans med rätt fil.

Typiskt betende det som ts beskriver, tänderna är skarpa på sidorna men överdelarna är slöa.

Om svärdet vrids lite i stammen så slutar kedjan att skära inåt i stammen, sidan av tänderna har plöjt ett spår.

Så snart felvridningen justeras börjar den slöa kedjan plötsligt att åter arbeta sig inåt i stammen.


För övrigt anser jag att Kart....skall skrotas.

Handfilning kan ett gäng duktiga fanatiker på detta forum hantera till perfektionism, låt dem fortsätta med det.
För oss dödliga betraktar jag det som konservativt och tidsödande, skaffa i stället multimaskin (Dremel tex) och slipstift inkl mall.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =165282064

Svårt att inte få supervasst och det snabbt.

Den här metoden prioriterar skärpan på rätt ställe av tanden!

Användarvisningsbild

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151063 Oavsett om du håller i en roterande fil eller en i handtag, så är det du som filar, inte den.
Man måste likväl veta hur resultatet ska bli för att uppnå det, oavsett medel.

Avatar Fallback

Re: Problem vid sågning med Stihl 260

Gäddviken  
#151434
mixter1 skrev:Hej!
Har själv råkat ut för det fenomen som du beskriver, och jag ska ju inte säga att jag är 100% säker, men en teori så god som någon kan jag ju bjuda på, och jag tror du ska leta felet på drev och svärd till att börja med, jag har faktiskt varit med om att det varit så slitet att kedjan kunnat tippa lite i sidled i svärdet och orsakat precis det fenomen du beskriver, kan vara så att du måste byta svärd,kedja för att bli av med felet.

Kan det tom vara så att du har en 1,3 mm kedja i ett 1,5 mm svärd?
Annars ta rullmallen med rätt fil 4,8 mm . Fäll ut flärpen på mallen ta ryttarna med en flatfil ,fila sedan tänderna , går det inte då köp ny kedja ,och svärd om det är slitet.
Kör med samma sida på svärdet alltså vänd inte som man skulle göra förr i tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).