Motorsåg och handhållet

Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

23 inlägg 14613 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

Nonkan  
#150793
Mange skrev:Marknads ledande är nog Blount/Oregon. Carlton tar ett steg fram nu o har lite större utbud.


Carlton är ju också Blount (Oregon) http://www.carltonproducts.com/ liksom även Windsor (http://www.windsorforestry.com/)...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150795
maccall skrev:Pannrummet låter gott för den som brukar få fila i kalla verktygsboden...


Ja, pannrummet kan jag rekomendera, Fredag kväll och tv-soffan är ockuperad av familjen så kan man ta med sig en pilsner ner i pannrummet och göra ren sågen och fila lite kedjor :mrgreen:
Senast redigerad av mixter1 tis 20 dec 2011, 01:19, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150796
Nonkan skrev:
Mange skrev:Marknads ledande är nog Blount/Oregon. Carlton tar ett steg fram nu o har lite större utbud.


Carlton är ju också Blount (Oregon) http://www.carltonproducts.com/ liksom även Windsor (http://www.windsorforestry.com/)...

jo, men innom Blount har carlton tidigare varit sist av de tre i Europa. Nu får de lite mer plats av Blount o visa framfötterna på.
Med lite tur kanske vi får hit lite av det bättre i deras sortiment med.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

maccall  
#150805
Nonkan skrev:Jag håller med om det mesta som skrivs här ovanför, har t.o.m. klickat på gilla-tummen :)


Tackar, tackar!

Nonkan skrev:Skulle vilja göra ett tilläg dock. Det är inte alltid det är handlarens ovilja att ta hem saker som ställer till det.


Nonkan skrev:Mycket hänfaller nog till att vi i Sverige tycker att vi är stora och viktiga, men ser man till befolkningsmäng så är det faktiskt ett litet skitland. Det gör att utbudet, priserna och leveranssäkerheten ofta blir bättre om man köper i USA.

Det är helt enkelt inte lönsamt att erbjuda varje variant av svärd/kedja i Sverige, marknaden är alldeles för liten. Det är klart att man kan nörda ner sig, hur mycket som helst om man vill, men det kostar.

Vi lagerhåller 27 st olika svärd och 62 st olika typer av kedjor (jo, jag har räknat), och ändå får vi beställa uddasvärd ganska ofta för att vi har "fel" grejer hemma.


Du har naturligtvis en stor poäng där, och jag förstår också att jag är en ovanlig kund. Det jag borde vara tydligare med när jag raljerar på det här viset är att det jag irriterar mig mest på är okunskapen och oviljan hos många handlare.

Man är alldeles för okunnig om vad som händer generellt i branschen, och framförallt vad som händer hos de konkurrerande märkena. Det känns ibland som om man hoppas att tydligt uppvisad arrogans om andra märken skall få kunden att tro att de inte är värda att bry sig om...

Du nonkan säger att ni ofta får ta hem speciella grejor - Heder åt er som gör det! Jag begär inget annat än att jag skall kunna få beställa grejor. Jag inser också att en handlare inte kan ha allt hemma och han kan behöva betala extra för att få hem delar om det inte är en tillräckligt stor beställning eller så, men jag skulle åtminstone vilja få frågan om jag vill ta den extra kostnaden eller om jag vill vänta ett par veckor.

Jag skulle gärna handla det mesta lokalt av en riktig handlare, jag vill tro på det konceptet, men jag vill inte behöva känna mig jobbig när jag kommer in och vill ha något, och som det är nu känns det mer som om jag är just rätt jobbig som vill ha konstiga saker snarare än att jag är en hygglig kund som försöker gynna lokala handlare.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150812 Ah, det är bara i början det skänns lite strävt som säljaren av igelkott skinn sa....

Fortsätt du o fråga på. Det kan ni båda ha ut nåt av, både du och din ÅTF.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150813
maccall skrev:Nu blandas det märken och standarder hej vilt - håll i dig! Det jag skriver är sant för din såg, men det kanske inte är hela sanningen, håll det i minnet när andra kommer och gör tillägg... :mrgreen:

Stihl använder nästan uteslutande 1,6 eller 0.063" som spårbredd på alla utom de minsta och kortaste svärden. . . . . .


Jättebra kurs :!: Där ser man vad man har att lära om ett sågmärke an aldrig ägt :oops:

Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

johan eriksson  
#150828 Är lyckligt lottad att ha en bra Stihl/Jonsered ÅF på orten, dom ställer inga konstiga frågor om jag kommer in och beställer något, kanske går lättare iom att jag i regel har med mig artikellnummer i mesta möjliga mån på det jag ska ha, men har aldrig fått en dum fråga, enda gången dom blev lite konfunderande var i början av mitt sågsammlande när jag skulle ha tag i en membransats till min Raket XF, han hade aldrig sålt grejer till en Jonsered utan sifferbenämning på, blev lite att förklara då, men nu går det hur bra som helst.
Det enda jag inte köper av dom är skärutrustning, där vänder jag mig till Mange, han har dom riktigt bra grejerna att sälja, Iggesund.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

totte  
#150834 Vill bara be att få uttrycka min belåtenhet med denna utomordentligt klargörande tråd kring en massa saker kring kedjor och svärd, sånt här är verkligen sånt som lyfter forumet! Särskilt macalls lilla kurs, som th uttryckte det, var suveränt bra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).