Motorsåg och handhållet

Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

23 inlägg 14611 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150247 Hej Håller på att göra i ordning en stihl 064 för att ha både som kapsåg på vedbacken, fällning av grova träd samt även i viss mån klyvsågning. På sågen sitter det profilkedjedrev monterat, så fråga ett blir vad skiljer egenskaperna hos ett profilkedjedrev mot ett ringkedjedrev?
På sågen sitter det tror jag :-? en 3/8 1.3mm kedja har förstått att det är vanligt till t.ex solosågen men då undrar jag, är inte 3/8 och 1.3mm en hobbykedja? Med sågen fick jag två nya svärd ett monster svärd på 75cm samt ett 16 tums tror jag? båda svärden är för 3/8 och 1.3mm kedja eftersom jag har dessa båda svärd gratis vore det ju bra om dom går att använda till något. vet även att till klyvsågning ska man ha en klyvkedja men vad skiljer en klyvkedja från en kapkedja mer än filningsvinkeln?

Så kort och gott vad ska jag köpa för drev,svärd och kedja till klyv resp. kapsågning? i min lilla invanda värld så är kejor och svärd 325 1.5 eller 1.3 så jag blev lite vilsen då 3/8 dök upp och ställde till det :lol: . är 3/8 en kraftigare kedja (i min värld hobby kedja) än 325 eller är det bara att det är en annan delning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

maccall  
#150265 Det du har är svärd och kedjor för användning med Solosågen, dvs. i ett mobilt sågverk, de är inte avsedda för normal användning. Kedjan är visserligen en 3/8, men det är en specialkedja som kallas för "Picco" eller 3/8 "hobby"/"slim-cut"/"low profile" beroende på tillverkare, och det är därför du har ett profilkedjedrev - det finns inga ringdrev till Picco-kedjor som passar på de stora Stihlsågarna. Picco är avsedd för småsågar som inte är så starka och så just till Solosågen när man sågar plank av stockar och vill ha extra lite spill.

Det är ingen skillnad på klyvkedjor och vanliga kedjor utöver filningsvinkeln, men en varning: Om kedjorna du har är slipade med 10 graders vinkel, vilket sådana kedjor ofta är, så är det riktigt farligt att använda dem till vanligt motorsågsarbete; kastrisken är mycket större än med normalt slipade kedjor, och sågen är kraftig nog för att göra kasten både snabbare och mer svårstoppade... Just don't do it!

Om du inte tänker såga till plank med hjälp en Solosåg eller Timmer-jigg så kan du försöka alltid försöka sälja dina svärd och kedjor på blocket eller så. Sedan vill du skaffa en kopplingstrumma och ringdrev för normal 3/8 kedja, som mycket riktigt är mycket kraftigare än .325, ett eller flera svärd i den längd du behöver och kedjor till dem. Sågen grejar svärd upp till 36", men det blir rätt otympligt då...

Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150267 Teoretiskt så borde kunna köpa en Oregon 72LPX eller en Stihl RSC med 1,3 mm spår. Dessa är riktiga kedjor för större sågar och för Oregon så är det samma tänder och sidolänkar som i 73LPX som är den vanligaste kedjan för större sågar. Tyvärr kanske det kan vara lite svårt att hitta dessa i Sverige enligt viewtopic.php?f=12&t=10689#p128223

Ringdrev skiljer inte mellan sågverk och motorsågar, och det behöver inte svärden göra heller. Största skillnaden är om det är massiva (med eller utan utbytbar toppända) eller laminerade.

Mitt tips är att skaffa ett 18 eller 20-tums 3/8 svärd med 1,5 mm spår och motsvarande 73LPX-kedja. 16 tum är lite litet för en sådan såg och 30 tum behövs bara för riktigt stora träd. Jag har ett 24-tums som bara blivit använt ett fåtal gånger.

Avatar Fallback

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

axwell  
#150282 För klyvsågning har Stihl svärd/kedja tex 16" 1,3 mm, 3/8 std, 60 länkar för de halvstora Stihlarna (har den gamla 064 något annat fäste?).

Klyvkedja 226 kr ock kapkedja 224 kr inkl. till 16" 1,3 enl. min handlare.

Avatar Fallback

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150284 Det var snabba svar :) solosåg eller timmer jigg är med i framtidsplanerna för att kunna göra något vettigt av vindfällen och liknande, så då är svärden och drevet som jag har nu alltså rätt till det ändamålet? Klyvkedja som passar till min såg är det något som en välsorterad åf har på hyllan eller är det special som måste beställas?

I första läget vill jag kunna använda sågen på vedbacken, samt att jag har några as till gårdsbjörkar som ska ner. så vad tror ni då om ett 3/8 18 tums svärd med 1.5 kedja, blir det lagom till sågen? vill även kunna använda sågen till att fälla samt kvista grova träd så det får inte bli så långt svärd att den blir omöjlig att jobba med, har själv bara använt 15 tums svärd som längst så jag har dålig koll på vid vilken längd det blir ohanterligt.
Kan jag köra med profildrevet som sitter i sågen eller ska jag byta det till ett ringdrev?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150286 18 tum med 1,5-kedja blir nog bra, har själv använt det till gårdsbjörkar på 80 - 100 cm. Byta till ringdrev är nog en bra idé, i stort sett alla vettiga sågar har ju det.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

maccall  
#150304
mixter1 skrev:Kan jag köra med profildrevet som sitter i sågen eller ska jag byta det till ett ringdrev?


Nej, nix, inte! Profildrevet är bara för Picco-kedja och passar inte till vanlig 3/8 trots att många tror det. Det finns de som kör ändå, men folk är ju olika - många tror att det är säkrare utan bilbälte också...

Du kan köra med profildrevet och en Picco-kedja som inte är klyvslipad tillsammans med dina svärd, men som Picco är en kedja för klena småsågar så är det större risk att du har av den med din i sammanhanget monsterstarka såg.

Köp en kopplingstrumma för ringdrev, och ringdrev och svärd för vanlig 3/8 och någon schysst kedja. Med ett 18" svärd kan du gott kosta på dig ett 8-pinnars ringdrev så får du en enastående snabb såg!

Avatar Fallback

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150312 Bra, då vet jag det. Hoppas bara att det går att få tag på grejor till sågen, ringdrev lär ju säkert finnas på hyllan men själva kopplingstrumman kanske blir värre? sågen har ju trots allt några år på nacken. har en stihl serviceverkstad inte allt för långt bort så jag får ringa och kolla om det går att få tag på delarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

maccall  
#150342 Det skall vara samma trumma på 064 som på 066, 650 och 660 så det borde inte vara något problem att få tag i. Kanske att handlaren inte har det hemma, men 650 och 660 säljs ju fortfarande så det går att ta hem.

Avatar Fallback

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150701 Hej igen. Har kollat runt på lite svärd och kedjor och hittat 3/8 1.5 på swedol samt även svärd, men en kille jag pratade med sa att 3/8 kedjorna är 1.6mm? Tänkte så att jag inte går och köper fel kedja och svärd. jämförde även svärden med ett av mina vanliga 325 svärd och själva fästet mot sågen skiljer mellan dessa, någon som vet vad själva fästestypen på min 064 benäms med? swedol har något som dom kallar för stora och lilla fästet på sina svärd är det stora fästet som passar på min såg? kollade även i boken till sågen och där rekomenderar dom 3/8 eller 404 kedja vilket är det bästa valet mellan dessa två delningar? ser även då jag läser här på forumet att kedjor verkar det finnas en uppsjö av i olika priser med olika egenskaper så är swedolkedjan bra eller finns det bättre alternativ. vedkapning kan man väll se som det huvudsakliga användningsområdet för sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

maccall  
#150745 Nu blandas det märken och standarder hej vilt - håll i dig! Det jag skriver är sant för din såg, men det kanske inte är hela sanningen, håll det i minnet när andra kommer och gör tillägg... :mrgreen:

Stihl använder nästan uteslutande 1,6 eller 0.063" som spårbredd på alla utom de minsta och kortaste svärden.

1,5mm eller 0.058" däremot är Husqvarnas standardbredd på alla utom de största och längsta svärden där också de använder 1,6 eller 0.063".

Sedan har nästan alla märken flera olika svärdsfästen, men Husqvarnas används ganska flitigt även av andra tillverkare, så många som inte vet så mycket tror att det är en standard och att Stihl därmed måste vara envisa som har sina egna fästen. Så icke fallet alltså, man kan lika gärna vända på det!

Fästena kallas följande:

-Liten Husqvarna, kallas också "K095", passar små Husqvarna/Jonsered upp till 357/359.
-Stor Husqvarna, kallas också "D009", passar större Husqvarna/Jonsered från 365/2165 och uppåt.
-Mini Stihl, kallas också "A074" eller på Stihls eget språk "3005", passar småsågar upp till 250 utom 240.
-Standard Stihl, kallas också "D025" eller på Stihls eget språk "3003", passat nästan alla Stihl från 260 och uppåt inklusive 240.
-Big Stihl eller på Stihls eget språk "3002" passar enbart på 880 i dagens sortiment (men var vanligare förr).

Du skall ha ett Standard Stihl-fäste på svärd till din såg, och sådana kommer så gott som alltid att ha 1,6 i spårbredd. Handlaren som pratade om 1,5 i spårbredd pratade med största sannolikhet om svärd till Husqvarna, och om du hade sagt att det skulle vara till en 064 så vet han för lite för att du skall gå tillbaka dit. Jag ger mig den på att han skulle kunna kläcka ur sig att "det är standardfäste på de här svärden..."

Går du till en handlare som inte säljer Stihl lär du få svårt att få tag i rätt grejor, så hitta din närmaste riktiga Stihlhandlare så blir det rätt.

Du kan köra .404 med din såg om du vill, men det är kanske inte att rekommendera för en hobbysågare. De håller bättre men ger ökad kastrisk, och 3/8 är mycket lättare att hitta.

Bästa märket? Ja, men det är ju lätt, det är <insert your own favourite brand>, det vet alla! Vad man möjligtvis kan komma överens om är att Stihls grejor håller lite längre än Oregon/Husqvarna för att de verkar vara lite hårdare generellt sett. Å andra sidan är de oftast dyrare så frågan är om det är värt det eller ej. Jag ger mig inte in på det, men jag tror ändå inte att du kommer att kunna välja på så himla mycket: Du kommer inte att få någon hjälp hos en Husqvarnahandlare, och din Stihlhandlare kommer antagligen att bara vilja sälja original till dig, så det blir inte mycket till val. Man får glädja sig åt att det enda alternativet är jäkligt bra och skulle vara det även om det fanns gott om andra valmöjligheter också!

Jag bor i Stockholmstrakten och kan väl rätt lätt ta mig till något 20-tal hyggliga motorsågshandlare i trakten utan att förta mig, men jag tror inte att någon av dem skulle kunna sälja mig ett Oregon Power Match svärd till min 066 ens på beställning. En eller kanske två av dem tror jag skulle förstå vad det var jag ville ha, men inte mer än så. Det är ytterligt få som tycks medvetna om industrin och vad som finns så när som på det märke de själva säljer... Trist när man själv gladeligen skulle prova en massa olika saker! Man kan säga att vi lever i ett land där standarden är ett 13-tums svärd på en Husqvarna - och allt annat är märkliga egendomligheter... :lol:

Avatar Fallback

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150757 Där ser man :shock: Då blev det ju lätt att bestämma vart jag ska köpa svärd och kedja. var helt klart säker på att svärdfästen var standardiserade, men det är klart jag har ju bara jonsered och husqvarna sedan tidigare så då blir det ju lätt som med volvo BM traktorer, som är världens vanligaste traktor i hela sverige :wink: tur det fins forum så man slipper köpa fel saker :mrgreen: vilka märken förutom stihl har kedjor i 3/8 1.6? Nu blir jag säkert nöjd med stihls kedjor, men jag gillar att kunna jämföra saker, och då jag tycker det är slöseri med dagsljus att fila i skogen vill jag gärna ha 2-3 kedjor med mig så jag bara kan byta då det blir slött. det skulle vara roligt om man kunde jämföra åtminstonde två olika märken då jag ändå måste köpa några kedjor.
Filar gör jag i pannrummet på kvällen sammtidigt som jag eldar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

maccall  
#150760
mixter1 skrev:som med volvo BM traktorer, som är världens vanligaste traktor i hela sverige :wink:


Exakt! :lol:

mixter1 skrev:vilka märken förutom stihl har kedjor i 3/8 1.6? Nu blir jag säkert nöjd med stihls kedjor, men jag gillar att kunna jämföra saker, och då jag tycker det är slöseri med dagsljus att fila i skogen vill jag gärna ha 2-3 kedjor med mig så jag bara kan byta då det blir slött. det skulle vara roligt om man kunde jämföra åtminstonde två olika märken då jag ändå måste köpa några kedjor.


Alla!

Dvs, numera är det väl bara Oregon och Carlton kvar, och snart försvinner väl Carlton också precis som Windsor före dem. Kvar blir bara Oregon, för det är de som köper upp de andra tillverkarna.

Men det jag menar är att med undantag av sågmärkenas egna kedjor så tillverkar de fristående tillverkarna kedjor i alla möjliga kombinationer av spårbredd, delning, typ av tand och frekvens på tänderna - men handlarna tar bara hem Husqvarnas 56 länkars .325 i 1,5 bredd för det är det som passar till 13-tumssvärdet som alla förväntas ha...

Störst chans har du nog ändå att hitta Oregon, och de kedjor som du är intresserad av heter t.ex. "75DP", "75LPX" och "75LGX". "75" är deras kod för 3/8 delning och 1,6 spårbredd, medan bokstäverna bl.a. anger vilken typ av sågtand den har. Problemet är att du antagligen är hos en Husqvarnahandlare när du hittar Oregon-kedjor (för det är de som gör Husqvarnas kedjor nämligen), och då har handlaren sannolikt inte "75"-kedjor hemma utan bara "73"-kedjor så att de passar till Husqvarnas svärd med 1,5 i spårbredd... Men med lite tur och välvilja kanske han kan ta hem åt dig.

Carltons modellnummer har jag inte i huvudet, men principen är precis likadan som för Oregon, det finns saker men ingen tar hem dem.

Stihls kedjor till din såg heter 36RMC och 36RSC. Men även Stihl gör 3/8-kedjor med 1,5 i spårbredd så att de faktiskt fungerar till Husqvarnas svärd (35RMC och 35RSC heter de), fast de är nog dessvärre inte fullt lika vanliga som viltväxande bananer i Sverige.

Däremot är det lätt och billigt att handla från utlandet, antingen direkt från någon bra affär, eller från Ebay, och där är det inget problem att hitta precis den kedja eller det svärd man vill.

mixter1 skrev:Filar gör jag i pannrummet på kvällen sammtidigt som jag eldar.


Pannrummet låter gott för den som brukar få fila i kalla verktygsboden...
Senast redigerad av maccall tor 15 dec 2011, 21:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

Nonkan  
#150781 Jag håller med om det mesta som skrivs här ovanför, har t.o.m. klickat på gilla-tummen :)

Skulle vilja göra ett tilläg dock. Det är inte alltid det är handlarens ovilja att ta hem saker som ställer till det. T.ex. fick Husqvarna slut på .325, 1,3 mm 56DL kedjor i oktober. Bara det att världens största motorsågstillverkare inte kan leverera kedjor till sina egna produkter är ju pinsamt så det förslår.

Då försökte vi köpa från vår backup, Svenska Blount, generalagent för Oregon i Sverige. Gissa vad? Kedjorna var slut. Världens största motorsågskedjetillverkare hade inga kedjor. Också lite pinsamt.

Det slutade med att vi fick köpa från vår tredjeleverantör (för Husqvarnakedjor alltså), Stihl.

Problemet den här gången var att all produktion svaldes av USA-marknaden, som är prioriterad.

Mycket hänfaller nog till att vi i Sverige tycker att vi är stora och viktiga, men ser man till befolkningsmäng så är det faktiskt ett litet skitland. Det gör att utbudet, priserna och leveranssäkerheten ofta blir bättre om man köper i USA.

Det är helt enkelt inte lönsamt att erbjuda varje variant av svärd/kedja i Sverige, marknaden är alldeles för liten. Det är klart att man kan nörda ner sig, hur mycket som helst om man vill, men det kostar.

Vi lagerhåller 27 st olika svärd och 62 st olika typer av kedjor (jo, jag har räknat), och ändå får vi beställa uddasvärd ganska ofta för att vi har "fel" grejer hemma.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor, drevfunderingar till stihl 064

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150789 Mycket bra skrivet Maccall!

Man kan inte ha allt hemma.

Som tillägg kan sägas att det finns fortfarande Windsor o beställa.
Andra tillverkare o kedjor dycker upp lite då och då av varierande kvalisort....

Marknads ledande är nog Blount/Oregon. Carlton tar ett steg fram nu o har lite större utbud.
Oro i marknad brukar locka fram nya aktörer så det är bara att hålla ögat o örat öppet.

Carton säljs i en faslig mängs märken, likaså Windsor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).