Motorsåg och handhållet

372xpg el. 395xp?

43 inlägg 14934 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 372xpg el. 395xp?

FREIJAN  
#149537
Mange skrev:Gyro hit o gyro dit...

Stora sågar ska fälla o kapa och då gå ordentligt med så små medel som möjligt!
Det ska vara brum i dem!



:-bd ^:)^

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 372xpg el. 395xp?

peter399  
#149550
Huggarn skrev:jo men enligt hva experten här peter den store(399)så är ju inte inbyggd koppling ens knappt andvändbar! 395 är ju med andra ord helt värdelös!!


Haha .. Du är verkligen nånting du Huggarn ;) Är du född så här ? ;)
Invändig koppling har sina fördelar, utvändig har sina. Fördelen med invändig är att det
är enklare att byta drev och i viss mån även kedja men framför allt drev. Fördelarna med utvändig är att det påverkar hanterbarheten positivt särskilt vid kvistning eftersom svärd och kedja kommer närmare centrum på sågen. HVA utnyttjar bådas fördelar, på små sågar (typiskt 346) för exvis gallring med mycket kvistning har man utvändig och på större (exvis 372 och större) där det spelar mindre roll, invändig. Stihl bryr sig inte om detta utan kör invändig från MS170 till MS880.

Användarvisningsbild

Re: 372xpg el. 395xp?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149564 En av mina favoriter som kvisnings såg är Jonsered 435.
Den sågar ditt argument mitt itu Peter.

Avatar Fallback

Re: 372xpg el. 395xp?

peter399  
#149571 Varför skulle det göra det ? Det finns nog många som tycker att deras personliga
favoriter för kvistning råkar ha invändig koppling. Finns nog ett ganska stort antal andra faktorer som påverkar intrycket än bara invändig eller utvändig koppling. Jag bara poängterar fördelarna med respektive design. Vore en design bättre skulle naturligtvis alla ha det om det inte vore en dyrare lösning. Lärde mig för övrigt nyss ännu en fördel för utvändig av en huggare i USA på AS. Denna huggare kör uteslutande HVA 395 på grund av utvändig koppling. Drevet hamnar då närmare lagret och belastningen på lagret blir mindre, särskilt med långa svärd och välsträckt kedja. Detta var en av anledningarna han inte körde HVA 390 eller Stihl 660 med långa svärd. Givetvis mycket teoretiska resonemang men ser man det ur mekaniska / fysikaliska synvinklar stämmer det ju.
Skulle vara intressant att veta vilket som är billigast att tillverka, om det nu är ngn skillnad.

Användarvisningsbild

Re: 372xpg el. 395xp?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149590 Nu har du hört av en kille i USA att han gillar det på stora sågar... Klent argument!
Jag snackade med grannens katt, den brummar den med...

Avatar Fallback

Re: 372xpg el. 395xp?

Kenthf  
#149596 Peter399, vilken skulle du tagit, sågen skall ej användas uppe i träd eller korg för det har jag 357:er till.
Den skall vara snabb och stark på backen. Du får gärna ha åsikter om svärdlängd + kedja mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: 372xpg el. 395xp?

peter399  
#149666 @Mange: Vari ligger det svåra i att förstå:

1. Invändig koppling gör det lättare att byta drev och kedja.
2. Kedja+svärd mer centralt på sågen ger mindre gyroeffekt.
3. Drev närmare vevaxellagringen ger mindre påfrestning på lagret än tvärtom.

Ganska enkel mekanik / fysik skulle jag vilja säga.

Avatar Fallback

Re: 372xpg el. 395xp?

peter399  
#149667
Kenthf skrev:Peter399, vilken skulle du tagit, sågen skall ej användas uppe i träd eller korg för det har jag 357:er till.
Den skall vara snabb och stark på backen. Du får gärna ha åsikter om svärdlängd + kedja mm.


Får du tag i en HVA 390 / Jonsered 2188 hade jag nog tagit det med 24-28" svärd och
H42/73LPX kedja. HVA 576/372 och Jonsered 2171 räcker också till 24". (Skippa 385 / 2186 och gå direkt på 390 / 2188.)

Användarvisningsbild

Re: 372xpg el. 395xp?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149675
peter399 skrev:@Mange: Vari ligger det svåra i att förstå:

1. Invändig koppling gör det lättare att byta drev och kedja.
2. Kedja+svärd mer centralt på sågen ger mindre gyroeffekt.
3. Drev närmare vevaxellagringen ger mindre påfrestning på lagret än tvärtom.

Ganska enkel mekanik / fysik skulle jag vilja säga.

Jag ska se om jag kan hjälpa dig förstå lite....

2) Det är inte svårt o testa gyro effekt.
Gör det först så blir det lättare o diskutera sakligt så slipper man dra in kompisens bäste granne som referens till ett påstående.
Cyckel hjulet är ett väldans bra exempel.
Om du har det framför dig o sätter fart på det så ser o känner du gyro effekt!
Den blir inte mer eller mindre hur du håller hjulet om du har den till höger, mellan eller om vänster hand.
3) Detta har med massa, avstånd o vibrationer att göra mest.
Ta fram ditt cyckel hjul igen o sätt en axel på ena sidan. håll den så långt ut från dig du kan när den snurrar..... Lägg sedan till lite vikter, slitage o obalans så ser du....
Ju närmare dig den är ju mindre påverkar det dig. Kopplingens vikt är det som är intressant, inte drevets...

Avatar Fallback

Re: 372xpg el. 395xp?

Kenthf  
#149677 Blir nog en 576:a, då har man ju en storleksklass till kvar att inhandla såg till (he, he).
Om ngn vet exakt vilka delar som behövs för större filter så hör av er, finns ex. tre olika stora filter att beställa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 372xpg el. 395xp?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149680 Kåpa, luftfilter, fäste för det högre filtret. 2 filter typer, höga o låga med Papp/nylon i 80my, 44my.
Jag har Höga i papp med 44my.
Om jag minns rätt...

Användarvisningsbild

Re: 372xpg el. 395xp?

FREIJAN  
#149681 filter 544 85 11-03 44my (ganska grovmaskit)
filter 544 85 11-02 80my (mellan fint/grovt)
filter 544 85 11-01 filt (väldigt fin filtrering)


filterkåpan 537 21 25-04 är den höga kåpan

så alltså 544 85 11-02 (filter) och 537 21 25-04 (kåpan) tror ja är en bra setup.

Mvh Freijan

Användarvisningsbild

Re: 372xpg el. 395xp?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149682 Då står du där med två likvärdiga såg i samma klass.
Ett oerhört ansvar.

Inte bara att testa o ta reda på för egen del utan för våran med!!!
Bilder, video, tidtagningar, vägning....

Nä, se du till o skaffa en 390, jag står fast i mitt tidigare inlägg.

Användarvisningsbild

Re: 372xpg el. 395xp?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149683 Glöm inte stödet: 537 21 04-01 o en mutter i det (731 23 14-01)...

Avatar Fallback

Re: 372xpg el. 395xp?

Kenthf  
#149687 Säljaren för norrland skall kolla det där med möjlighet att få tag i en 390xp men vad jag kan förstå så verkar det svårt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).