Motorsåg och handhållet

farligt värre -kedja

6 inlägg 4500 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

farligt värre -kedja

husqvarnaxp  
#148103 hej , häromdagen så monterade jag nytt svärd och kedja på sågen , dvs 13 tum svärd 1.3 och 1.3 kedja , hann bara ner i skogen och köra en liten stund så fick jag kedjan rätt upp i ansiktet men de tog bara i sidan av hjälmen som tur var , hade nog kunnat gå mycket värre , sträckningen och monteringen var precis som alla andra 100 gånger man har monterat på nya svärd och kedja , har själv aldrig varit med om något liknande att kedjan bara hoppar av , någon som har varit med om liknande eller vet vad felet kan bero på ? / mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: farligt värre -kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148132 Att den hoppar av kan bero på slitet drev.

Dock är det ovanligt att den flyger mot ansiktet. Stopparna ska ta det...

Användarvisningsbild

Re: farligt värre -kedja

totte  
#148185 Och du är säker på att du fått rätt svärd så det inte är ett 1,5 mm du råkat få dit?

Avatar Fallback

Re: farligt värre -kedja

husqvarnaxp  
#148229 helt säker på att de är samma svärd som kedjan 1.3 på båda , har alltid kört med 1.5 svärd och kedja förut på dom andra sågarna men de här är en lite mindre såg , 238 se husqvarna , men de ska ju inte vara nått problem , ja drevet är inte speciellt gammalt , c.a 2 år drygt . och har inte använt den här sågen så mycket sen drevet blev bytt , och när haveriet med kedjan i förrgår hände så hann jag bara byta kedja och svärd och ner i skogen 2 mindre träd så small de ,

   TS
Användarvisningsbild

Re: farligt värre -kedja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148235 spelar ingen roll om det är 1.5 eller 1.3 han har fått dit! det är inte därför kedjan hoppar så länge det är samma delning! möjligen om du fått dit ett 3/8 drev o kör med en 325 kedja! eller tvärt om! eller kör med 325 svärd med 3/8 kedja! kör du med oregon eller hva kedjor bör du alltid efter ha satt på en ny kedja starta sågen å gasa ett tag för att sedan spänna efter igen! dom är nämligen som gummiband när dom är nya!! :lol: varför kedjan hamnade i ansiktet är däremot en gåta??? :roll: framförallt med 13"???? du måste ju nästan ha nosat på sågen för att ha fått kedjan i ansiktet???

Användarvisningsbild

Re: farligt värre -kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148279 Urspårning i svärdsändan ser man oftast när drev är slitet, särskilt om det är fast drev på koplingstrumman, men även med ringdrev.
Skadade drivlänkar o "fel" ända på svärdet kan även de se till att de spårar ur.
Slak kedja eller sträckt kedja, likaså...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).