Motorsåg och handhållet

Val av stångsåg

6 inlägg 7273 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av stångsåg

Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11546 Hej

Är på jakt efter en stångsåg att stamkvista med, men utbudet är så stort att jag har fått svårt att bestämma mig.
Jag har tänkt mig en stång som är 4.5-5.5m, men vill inte ha något alltför vingligt.
Skall man satsa på en aluminiumstång eller glasfiber?
Någon som har goda erfarenheter kring något specifikt fabrikat på stång och blad?

Både positiva och negativa tips och synpunkter mottages tacksamt.

/Agne



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Silky

TreeSwede  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11547 Jag har haft en Silky 4-delad stångsåg i 6 år nu och är nöjd med den, har dock ej använt något annat så det är svårt att jämföra...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11551 http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... ningss%E5g


Har stamkvistat mycket och provat 2 olika och dyra sk "teleskopstänger" i lättmetall,,,, ingendera av dem var bra!
Nu använder jag istället vanliga hederliga alu-rör i tunnväggigt mtrl till 2 sågar på 2.5 och 4.0 M "fast längd".
Givetvis är de aningen tyngre, och 4 m blir ju lite otympligt vid trp, men då har jag iaf grejor som håller och
slipper "sladdret".
En stamkvistsåg ska vara helt stum i konstruktionen enl mitt tycke.

Någon i glasfiber har jag däremot aldrig provat.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#11562 Hej,
Jag har Jonsereds teleskopiska i glasfiber.
Visst är den lite sladdrig på fullängd, men måste säga att jag är relativt nöjd ändå.
På säg 2m är den riktigt stabil, och skapligt lätt att handha, men man måste komma ihåg att skruva till "utskjuts-låsen" ordentligt.

Själva sågen finns väl inte så mycket att säga om, vass som... och med stötkniv, men det gäller nog alla tillverkare.

MvH Fredrik

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11572 Jag har sågat lite med en fast 2m såg med japanskt namn.Har även provat en lång Oregon teleskop.
Jag tror nog Skogshuggarns variant med flera sågar i fast längd är att föredra.
Är det mer än en handfull träd som ska sågas blir man tillräckligt trött av en såglängd i taget.

/Nisse

Avatar Fallback
Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11675 Stort tack för tipsen.
Det blev en teleskopstång på 4.8m i glasfiber (har nära till ledningar på vissa ställen så det känns tryggt med en stång som är isolerande, onödigt med ofrivilliga energitillskott) och ett "samuraj"-blad från Edsbyn.

Har hunnit provsåga lite och tycker nog att det fungerar bra på höjder upp till ca 4.5 och hyffsat upp till ca 6m. Men visst är stången lite vek/sladdrig när man har den fullt utdragen och nästan lodrät.

/Agne

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).