Motorsåg och handhållet

BB PÅ STIHL 660

11 inlägg 5162 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BB PÅ STIHL 660

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147279 Är det nån som har provat baileys bigbore cylinder på 660:n eller för all del nån annan såg? mailade dom och frågade vart cylinder o kolv är tillverkade,och svaret blev som jag misstänkte! made in china,men väldigt hög kvalitè,inga reklamationer som går att härröra till materialfel(om det är sant,vad vet jag).Är MYCKET skeptisk till kinaprylar,men dom KAN göra saker med kvalitè oxå,om nån talar om för dom vad dom ska göra,och inte gör saker på eget bevåg,utan beställaren sätter upp riktlinjerna för kvalitèten.Hoppas att det är så med bigbore kitet,skulle gärna prova,men vill höra först om nån har erfarenhet av dom!Tacksam för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: BB PÅ STIHL 660

peter399  
#147314 Jag gjorde en beställning på Baileys och innan allt var på plats i min verkstad så blev det ganska dyrt. Kunde lika gärna köpt i sverige nästan. Doch finns ju mycket på Baileys som är svårt att få tag på här. Är skeptisk till Kina prylar. Räcker det inte med en 660 med DP ? Är det inte bättre att lägga pengarna på portning av OEM cylindern ?

Avatar Fallback

Re: BB PÅ STIHL 660

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147364 jodå,portning kan jag göra själv,men det är alltid roligt att få upp slagvolymen också! då ger portningen ännu mer effekt 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: BB PÅ STIHL 660

Elfving  
#147481 Priset hos Baileys var svårt att slå, men denne tyske eBay-säljare har mycket till Stihl, bland annat en big bore för 660:
http://www.ebay.de/itm/Zylinder-Stihl-0 ... 2eaf4428cf

Fördelarna med handel inom Europa är tullfritt och billigare frakt än USA. Men Baileys hade bra pris...

Handlade en komplett cylinder till Stihl 064 hos denne eBay-säljare, har bara "kört in" sågen ännu. Lade märke till att det stod "made in Argentina" på kartongen.

Användarvisningsbild

Re: BB PÅ STIHL 660

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148565 fattar inte varför i hela friden du ska ha ett BB på 660n?? :roll: köp en orginal dubbelblåsdämpare möjligen! kan få art nummer om om du vill! :smile:

Avatar Fallback

Re: BB PÅ STIHL 660

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148729 jag har dubbelblåsdämparen redan!fanns ej hos stihl scandinavien,men beställde den från usa!

   TS
Användarvisningsbild

Re: BB PÅ STIHL 660

maccall  
#148905 Jag har nyligen köpt en BB P&C från Bailey's av deras egna NWP-märke, inte till en 660, men den är en oversize till en 372, och eftersom jag har satt den på en 365 så blir det en hygglig förstoring.

Nu är det ju så här, att jag har inga kvaliteter som motorsågsmekaniker, och inga kunskaper utöver de jag får under tiden jag skruvar, så det är ungefär vad mitt omdöme är värt, men eftersom ingen annan tycks ha provat dessa så:

Jag tyckte att prylarna såg rätt schyssta ut. Skaplig finish, passade väl med varandra och med sågen, utom att toppkåpan inte vill på plats längst fram till vänster då en fläns i plasten tar i cylinderflänsarna någon mm. Ingenting som inte lite Dremel tar hand om.

Sågen startade efter slutmonteringen men gick ärligt talat inget vidare - och bara på tomgång med okänt varvtal. Detta berodde sannolikt på att jag inte lyckades justera om förgasaren så bra. Vet inte om jag gjorde det själv, eller om en tidigare ägare sabbat dem, men justerskruvarnas utslagsbegränsare är numera kass; jag får inget fäste i dem med skruvmejseln, och de har inget fäste i själva skruven heller.

Fick för mig att jag skulle köpa en ny förgasare isf. att kitta om den gamla och skaffa nya utslgsbegränsare, då jag trodde att jag skulle slippa de där jäkla plastskruvarna på en ny, men så var inte fallet - de fanns på den nya också... Denna motgång har nu stoppat projektet i ett par veckor i väntan på bättre humör, men jag får väl försöka ta mig i kragen och få dit skiten och bli färdig...

Ett annat första intryck var att sågen skakade något osannolikt, ungefär som om det var en sjujäkla viktskillnad mellan originalkolven och denna BB-kolv. Skillnad antar jag att det är, men vevpartiet är ju detsamma för 365 och 372 så om motvikterna på min är för små borde de ju även vara det på en 372:a men jag har aldrig hört någon som bytt på en sådan klaga... Äsch vi får väl se hur den går när jag justerat den.

Är det någon som vet om man kan ta väck utslagsbegränsarna helt på denna (har en Walbro, inte Zama) eller om de måste vara kvar för att hålla skruvarna på plats. Om man kan ta bort dem helt, är det bara att dra dem rakt ut med kraftig våld, eller är det något knep?

BLev mycket om min såg nu, men jag återkommer med mer om kitet när allt går som det skall!

Användarvisningsbild

Re: BB PÅ STIHL 660

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148907 Får man fråga vilken förgasare du köpte?
En till 365 eller 372 eller annan?

Användarvisningsbild

Re: BB PÅ STIHL 660

maccall  
#148913 Jag köpte den som jag förstod var den senaste man monterade på 365/372 dvs. en Walbro HD-12 som den här. Den gamla som satt i var också en Walbro, men jag minns inte om det var en HD-12 eller en HD-6. Skjulet där sågen finns är 30 meter bort och det är mörkt, kallt och blåsigt, så jag går nog inte och ser efter just nu...

EDIT: Den gamla var en 6:a...

Användarvisningsbild

Re: BB PÅ STIHL 660

maccall  
#150299 OK, nu går sågen som den skall igen! Det här blev lite långt, och det är kanske en aning OT, men ändå. Den som vill kan ju hoppa till sista stycket där jag vagt kommer tillbaka till ämnet igen...

För att nu fortsätta historien, och förklara hur det slutade: När jag hade bytt kolv och cylinder så ville jag förstås prova sågen så jag monterade ihop allt, utom svärd och kedja. Fast kopplingskåpan skruvade jag ju förstås dit.

Drog i snöret ett par gånger, och tro det eller ej, sågen startade förvånansvärt lätt! Nu vet jag ju min kunskapsnivå, så förväntningarna var ju därefter, men det var faktiskt skitkul att den startade - över huvud taget!

Provade att gasa lite - och se där var turen slut. Varje gång jag gasade lät det som om den tvärtemot mina förväntningar gick ner lite i varv och så började den bröla som en elefant med punktering. Släppte jag inte gasen stannade den, men släppte jag gick den oftast tillbaka till tomgång. Jag vet inte när i min historia den erfarne mekanikern kommer på vad jag gjorde fel, men jag insåg i alla fall ingenting än så länge, utan tänkte glatt att naturligtvis måste jag ju justera om förgasaren, detta är ju en mycket större cylinder och den behöver mer bränsle!

Sagt och gjort, fram med skruvmejsel och varvräknare. Med en vass kniv skar jag bort utslagsbegränsarna på justerskruvarna men lät plasthöljena sitta kvar. Nu kunde jag justera som jag ville, men hur jag vred blev ingenting bättre. Insåg till slut att någon annan redan varit på skruvarna och förstört plasthöljena så till den grad att de inte längre förmådde vrida runt de riktiga justerskruvarna. OK, men jag skall ju ändå kitta om förgasaren så då kostar jag på mig en helt ny, så dyra är de inte på Ebay.

Den nya kom men till min förtvivlan så hade även den nya dessa jäkla plasthöljen över skruvarna, även om de inte var helt fastmonterade. Här drabbades projektet av svårmod och avstannde i flera veckor.

Så under veckan som nyss gått tog jag mig tid att läsa om hur plastbitarna på justerskruvarna är tänkta att fungera (Walbro har rätt mycket och riktigt bra information på sin webbplats - rekommenderas!). Man skall inte ha en vanlig förgasarmejsel, utan man skall ha en fånigt liten en som man stoppar in igenom plasthöljet, för det är ett hål i det! Då når man plötsligt själva justerskruven direkt och kan justera som man vill. När man är nöjd trycker man till plasthöljena och då först låser de sig över skruvarna och utslagsbegränsarna träder i funktion. Ja, då vet ni det om det nu var någon mer än jag som undrade.

Nu gav jag mig på sågen igen, sågen som fortfarande hade den gamla förgasaren på, och efter att skickligt ha försökt ställa in tomgången med h-skruven en lång stund (ja, ni hör ju nivån på det här...) tog jag så en titt på märkningen och gav mig sedan på rätt skruv i stället. Tomgången blev fin, men hur jag än justerade så vid varje försök till gaspådrag kom bara den punkterade elefanten fram och brölade i dödsångest...

Nåja, men så på med den nya förgasaren då, den gamla har ju uppenbart fått något skit i någon kanal så att högvarsmunstyckena inte fungerar som de skall. Jag fick flytta över ytterligare några plastbitar från dena gamla förgasaren till den nya men det gick nabbt att byta, och så ut ur boden igen, ner med sågen på marken tillsammans med miniskruvmejslarna och varvräknaren.

När jag så skall till att dra i snöret ser jag att kedjebromsen är aktiverad, "undrar hur länge den varit det, jag minns inte att jag lagt i den". Jag lägger snabbt ur den, för jag har aldrig den på när jag startar mina sågar eftersom jag tycker att de blir så svårstartade när kopplingen inte får snurra fritt. Låter illa gör de också...

Så drar jag en tio-tolv gånger i snöret, sågen går igång på hög tomgång, jag blippar till på gasen och den går ner på vanlig tomgång. Låter prima. Jag drar efter andan och ger full gas - och se ingen elefant kommer brölande, bara 13000 ylande rpm från sågen.

Så åter till BB-kitet. Jo, jag vidhåller att det känns schysst. Jag behöver naturligtvis använda sågen mer för att verkligen veta, men det skall bli med glädje jag gör det! Ett tips jag fått från åtminstone 100 ställen sedan efter det att jag monterat kittet är att inte använda de clips som håller i kolvbulten från kittet, utan att leta rätt på några från Husqvarna som råkar passa. Så gör tydligen "alla", men jag hade inte hört det innan så nu får vi väl se hur det går med de jag satte dit. Det var förresten det allra svåraste, och inte blev det lättare av att jag inte hittade någon bra tång utan fick sitta och slita med antingen en rörtång eller en plattång, och jag kan klart säga att de inte underlättade särskilt mycket...

Avatar Fallback

Re: BB PÅ STIHL 660

361  
#150309 BB är ju inte så svårt och förstå näst intill samma vikt men mera vrid , fast skulle nog viktjusterad kolven till samma vikt som oem . Kina pryttlar är det inget fel på är som med alt annat olika kvalite efter val av köpare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).