Motorsåg och handhållet

Riktmärke på motorsåg (för fällning)

26 inlägg 19595 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Riktmärke på motorsåg (för fällning)

Vedia.se  
#146616 Har haft en disskusion med instruktören på motorsågskörkortsutbildningen ...oj långt ord :wink:

Är det någon som vet hur riktmärkena på motorsågar är vinklade, är dom satta exakt 90 grader mot svärdet eller är dom intrimmade så att dom skall stämma om man siktar på en punkt 15mtr bort?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146617 90 grader mot svärdet å de jag kollat, förutsatt att det är rätt svärd, rätt monterat.

Avatar Fallback

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

awes  
#146621 Troligen 90 grader, man kan säkert sikta på båda sidorna(?) av trädet och om man tar fel sida hamnar man två trädbredder fel om riktmärket inte är 90 grader. (och man vet inte åt vilket håll felet blir)
Perfektionisten får kompensera för en trädbredds fel...

Användarvisningsbild

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

Vedia.se  
#146624 Har du kollat det med någon tillverkare Mange?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146627 Husqvarna, Dolmar, och Stihl.
Men det var generell fråga, det kan nog variera mellan modeller hur exakt det är.

Man kan nog inte ha det vinklat för några meter fram, det funkar nog inte bra i praktiken.

Jag brukar sikta bredvid målet för toppen, lika långt ut som det är från centrum på stammen till riktmärket.

Användarvisningsbild

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

Vedia.se  
#146628 Precis så gör jag med, men instruktören hävdar att märket är kalibrerat för att centrum på stammen hamnar där siktet är 15 mtr bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

Valmet830.3  
#146635
Vedia.se skrev:Precis så gör jag med, men instruktören hävdar att märket är kalibrerat för att centrum på stammen hamnar där siktet är 15 mtr bort.



Det tror jag inte på, Det låter inre rimligt i mina öron.

Avatar Fallback

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

zeetorg  
#146663 Jonsered har väl som din instuktör säger, om jag inte minns alldeles fel.
D.v.s att strecket är något vinklat på deras sågar.

Användarvisningsbild

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146680 Det är lätt o kolla.
Vinkel hake och linjal.

Lätt o bli lurad på former o distanser från kåpa till svärd i fäll läge.

Glöm inte o kolla så svärdet sitter rätt. Vissa svärd är det gott om plats i bult hålet o då blir tippen lite högre placerad.

Avatar Fallback

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

MNskog  
#146731
Vedia.se skrev:Precis så gör jag med, men instruktören hävdar att märket är kalibrerat för att centrum på stammen hamnar där siktet är 15 mtr bort.


På Husqvarna stämmer det.
Stihl har riktmärket i 90 graders vinkel mot svärdet och på Jonsered har jag för mig att det är handtagsbågen som är i 90 grader mot svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146796 Dette er fra http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733:

"Såga alltid det övre riktskäret först. Trädet faller vinkelrätt mot detta skär. Nyttja riktmärken på sågen för att träffa rätt. De flesta av Husqvarnas och Stihls sågar har ingjutna eller påmålade markeringar, ”syftlinjer” på sågkroppen. På Jonsered går det att syfta m.h.a. handtagsbågen eller kastskyddet.
På Stihl och Jonsered är riktmedlen i 90 graders vinkel mot sågsvärdet. Det betyder att trädet faller några dm till vänster om där du siktar (avståndet mellan siktlinjen och centrum på trädet). Sikta alltså samma avstånd till höger om den punkt du vill träffa.
På Husqvarna är siktlinjen något vinklad och kompenserar därför så att siktlinjen och trädets fallriktning sammanfaller för ”normala” träd. Vinklingen är ca 2 cm per meter. Det betyder att ett träd som är 30 cm grovt i stubben träffar rätt om man siktar på en punkt på ungefär 16 m avstånd, ett träd som är 50 cm grovt träffar rätt om man siktar på en punkt ca 20 m bort."

Bild

Användarvisningsbild

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146831 Jag tror det är krångligare än så.
Det är nog olika i märkena med. Inte alla modeller har samma.

Avatar Fallback

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

Bengt.Svensson  
#146843 Jag tycker att NEPs inlägg stämmer med min erfarenhet. Jag kör nästan bara Husqvarna och då använder jag riktlinjerna som finns på motorkåpan, det funkar mycket bra. När jag använder min Stihl får jag sikta med handtaget och då måste jag försöka kolla parallellt med sågen och trädet, annars hamnar trädet lite vid sidan om siktlinjen / fällskäret.

Användarvisningsbild

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146845 Hade just en 2150 här o den hade inga riktmärke föraren kunde följa.
Krokigt handtag med...

Användarvisningsbild

Re: Riktmärke på motorsåg (för fällning)

Kjell S  
#146848 Obs!
Vid avsaknad eller skadat sikte -
Provfäll o kalibrera "siktet", (skallen)...
Å rör inte på "skruvarna" sedan!


Håller med NEP annars.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).