Motorsåg och handhållet

4in1 trimmer häcksaxar mm

3 inlägg 2282 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

4in1 trimmer häcksaxar mm

lars11  
#146380 Ser en 4in1 maskin på tradera. Nån som vet vad det är för grejer sen här xtsweden säljer? Funkar dessa? Den ska eg bara användas i vår lilla trädgård, men vi har en hög o motsträvig hagtornshäck som behöver lite underhåll. Hela tiden... Kollat på still men känns lite dyra för uppdraget...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 4in1 trimmer häcksaxar mm

Nonkan  
#146459 Antar att det är den här du menar:
http://www.tradera.com/rojsag-4-1-52cc- ... _135147540

För det första, inte en chans att den är 52 cc, det är nog omkastade siffror. 25 cc är standard på den typen av maskiner nämligen.

Ser ut ungefär som allt annat smäck som importeras av diverse småfirmor. Du får exakt vad du betalar för, så räkna inte med en toppmaskin och om den går sönder är det nog knepigt med delar. En slit och slängmaskin helt enkelt. Jag är lite emot det här med att någon importerar en massa engångsmaskiner från Kina för att göra lite enkla pengar, medan sopberget växer.

12mm maxgräns för grentjocklek är inte speciellt mycket, det är mindre än ett lillfinger. Sen tycker jag kopplingen där maskinen är delad ser klen ut, det har varit en svag punkt på bl.a. Stigas och Partners delbara trimmers där de har en liknande konstruktion med en plåt som är vikt runt röret.

Att dessutom kalla det röjsåg i annonsen är dumheter, den fyrtandade klingan som är med får endast användas till gräs och ev. årsskott. Vedartad växtlighet ska köras med sågtandad klinga, och det får inte användas på en maskin utan röjstyre (bullhorn, cykelstyre).

Man kan se det så här, en Stihl eller Husqvarna med samma specar kostar 3-5 ggr så mycket, men håller mer ä 3-5 ggr så bra, med en bättre användarupplevelse under tiden du kör. Det gör att en Stihl eller Husqvarna (eller Jonsered, Hitachi whatever) är mer prisvärd.

Avatar Fallback

Re: 4in1 trimmer häcksaxar mm

lars11  
#146499 ja är väl lite det jag trodde. notera att jag inte kunde förmå mig att kalla den röjsåg själv...
Vi har en 140R som jag lyckades få liv i igen och det går som tåget fortfarande, ca 30 år gammal. Men jag kanske köper nåt alls istället...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).