Motorsåg och handhållet

Husqvarna 355?

38 inlägg 23881 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12359 Ja, om du är skadad i vänster så kanske det inte går. Tänkte inte på det, hoppas du inte tog illa upp.

Om du håller riggröret bakom dig, så kan du försöka dra till både med vänster och höger, med den sistnämnda handen en bråkdels sekund tidigare. Då får du lite hjälp av 'svingmomentet'. Se bara till du inte står i folksamling först... :-)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
maccall  
#12360
Mangan skrev:Ja, om du är skadad i vänster så kanske det inte går. Tänkte inte på det, hoppas du inte tog illa upp.

Om du håller riggröret bakom dig, så kan du försöka dra till både med vänster och höger, med den sistnämnda handen en bråkdels sekund tidigare. Då får du lite hjälp av 'svingmomentet'. Se bara till du inte står i folksamling först... :-)



Ingen som helst fara, det är väl tvärtom ett ganska rimligt antagande att den som använder vasstandad, motoriserad, och därmed farlig, utrustning är frisk nog att hålla i den ordentligt... :D

Det är kanske inte så dumt att göra som du föreslår, skall prova det nästa gång.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13884 Fortsätter i samma tråd ang 355. Har idag skruvat lite bla för att ta bort de dumma justerstopparna på förgasaren och blivit förvånad.
Hva har satt dit en smart konstruktion med låsring som kan öppnas.Man kan alltså välja var man vill ha sitt justerområde utan att sabba något.

Den har två synkade gasspjäll.Ett vanligt i förgasaren och ett större som verkar ansluta i insugsröret mellan cylinder o förgasare. En liknande gjuten kanal sitter mellan utblåskanalen och sidan på cylindern.
Någon som ids/kan förklara så jag slipper skruva isär o kolla?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14567 Här kommer en bild på "Härligheten" i allfall

Avatar Fallback
träis  
#14697 Jag skulle vilja byta lite erfarenheter om nya 355 röjsågen.Mina är stark.lätt smidig.varvvillig .stor tank.bränslesnål.vibrerar ej i handtag. kraftig med bra konstruktion på riggrör.Negativt är ojämn tomgång.svåstertad efter tankning och missljud i riggröret.Missljudet kommer från att drivstången ligger i röret i en hylsa av tunn plåt som blivit oval efter ca 40 timmars användning.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16065 Hur går det med 355 har det blivit rejält testat än eller.

Avatar Fallback
träis  
#16251
valmet901 skrev:Hur går det med 355 har det blivit rejält testat än eller.


Ja.Vihar kört den i ca 110h och den blir allt bättre.Så nu vill alla ha en sådan såg.Husqvarna ska sätta på ett nytt riggrör eftersom det gamla glappar .De ska troligtvis även byta förgasare eftersom den kan vara svår att starta när den är varm.Vintertillsatsen passade inte pga av att den var till en Jonsered.Kapaciteten med rätt man som bär den är otrolig.Vi var en dag tre som röjde bredvid varandra två med stihl 480 som lät som lamm bredvid ett rytande lejon.Problemet är att alla som sågar med den är helt slut efter en hel dag för att man luras till ett för högt tempo mer än vi klara av och då är vi vana skogsarbetare med många års erfarenhet.mvh träis.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16263 Vad är det för nåt ni röjer då hur är grovleken på stammarna, Ä

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16320 Den har blivit solklar favorit hos mig.Förutom när låga stubbar krävs,då vinner fortfarande stihl 480 med långt riggrör.

355 är nog hva's bästa hittills.Tål 9" klinga som håller skärpa o skränkning bättre verkar det som.
Snål o inte blytung. Lite klen handtagsvärme.Önskar de kunde gjort en 2-stegs som på 372:an(och säkert en hel del andra mod).

Perfekt för oss fritidsbrukare som bara kör 3-4 tim i stöten.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
träis  
#16461
valmet901 skrev:Vad är det för nåt ni röjer då hur är grovleken på stammarna, Ä



Det blir i första hand föröjningar i gallring och ungskogsröjningar 2-5 år innan gallring.Så det är oftast grova röjningar.Vi har också en hel del hårda trädslag som ek och bok ibland.Hyggesrensning förekommer ibland men har efter stormarna varit sparsamt förekommande.355 gör mest effekt ju grovare det blir såsom träd med en massavedsbit i eller två.Långa personer kan ha svårt att rak i ryggen röja låga stubbar.

Avatar Fallback
Boden  
#36237 Hur går det med 355:orna? De borde vara rejält inkörda vid det här laget. Jag funderar själv på att köpa en.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37592 Fick hem ett reklamblad om 355 igår nån mer som fått den

Avatar Fallback
Jacky  
#40511 Hej!
Hur går 355:orna?
Det jag har hört ryktesvägen är att dom fortfarande har problem med att sågarna tjuvstannar och att drivaxeln ligger och glappar i riggröret efter ett tags körning?
Det vore kul att höra fler åsikter om denna såg från er som använder denna modell!
Även jag fick hem en reklamblad om denna såg men jag är väldigt skeptisk till att köpa en 355:a pga alla rykten :roll:

Avatar Fallback

Re:

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46632
Boden skrev:Hur går det med 355:orna? De borde vara rejält inkörda vid det här laget. Jag funderar själv på att köpa en.


Eftersom ingen svarar så kan väl de väl inte gå så bra längre.
Husqvarnaskit skall man inte köpa :lol:

Bara skoja lite tänkte jag skulle provocera lite så att någon svarar på din fråga :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 355?

cr-v  
#46942 Vi har haft 355 i drygt 2 år nu(2 demo sågar) och måste säga att med dom senaste förgasarna funkar sågarna bra.
Monterade dit vintertillsatserna (3 st olika kåpor + det svarta luftfiltret) förra veckan , Imorse hade sågen legat ute i skogen i 5 dygn och när jag drog i snöret så gick det såhär
Senast redigerad av cr-v tor 08 jan 2009, 00:14, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).