Motorsåg och handhållet

Fälla träd. Tips!

99 inlägg 47416 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

Bengt Bonndräng  
#156495 Låg själv vid pansartrupperna men inte som pionjär utan mek på Strv 74 och 81. Den gran ja testa att fälla med pentyl var nog inte mer än 10 cm i diameter och jag linda nog så mycke ja tyckte ja hade råd me. Kanske fem varv. Vad som hände var att barken försvann och trädet stod lydigt kvar. En bit sprängdeg också hade nog gjort susen. Hängande gran har ja lyckats knäcka med vanlig dynamit. Andra försöket lyckades men oj vad dynamit de gick åt och folk börja undra va som pågick.
Vågar inte fälla större träd i motvind utan spakblock.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

Kjell S  
#156501 Ja, du ser.. mekarna fick inte mycké stubin... Våran första övning, då jag knappt""
fällde mitt träd, fällde vi ca 10 träd varav 5-6 st riktade fällningar med pentyl och deg.
Mitt skulle bara gå av - så där var det bara pentyl.

Motvind är relativt... ligger det på hela tiden?, eller släpper det ibland?
Det ena hjälper - det andra stjälper...

Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

Bajk  
#182061 Så var man tillbaka på brottsplatsen! Idag fick jag ner träde men jag fick jobba för det. Jag tog det säkra före det osäkra och använde mig av den förlängda armen för att såga av grenarna, ville inte komma under trädet och kunna stå på ett behörigt avstånd när det gick ner i marken. Men till min stora förvåning så stod trädet kvar i samma lutning när jag fick bort den sista grenen som trädet lutade på. Så då fick jag tänka om. Först hade jag andvänt mig av min Partner 500 med 13" svärd (med ny kedja) för att kapa grenar, så nu fick jag plocka fram min Partner 540 med 15" svärd för att kapa. Trädet var säkert över 50 cm brett. Har fått många förslag på vilket kap jag skulle använda mig av och det fick till slut bli ett "storm kap". Kolla ut reträtt väg sen gjorde jag ett kap från andra sidan och in för att komma igenom när jag skulle göra insticket. Flöt på bra och sen var det bara att såga av biten på ovansidan och trädet gick ner fint i backen.

Kvista och kapa till stubben. Sen kunde jag nöjd gå därifrån för att ta en kopp fika :)

För att se bilder gå till "Live MMS" på första sidan. Är på landet och har ingen dator här så jag kan inte lägga upp bilder som vanligt för jag skriver från telefonen men länka gärna bilderna hit om någon kan.

Med vänlig hälsning,

Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

totte  
#182074 Sesådär ja, då var det fixat. Många långa diskussioner blev det i den här tråden och mycket klokt sagt av många om säkerhet. Kul att höra nu att det gick bra och säkert att få ner fulingen.

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

machonisti  
#182087 Jo såg besvärligt ut men inte omöjligt. Förstår inte hur jag skall se nåt live men du lever eftersom du skriver.
Kan inte minnas att jag sågat av nån gammal välta som lutat sådär mycket själv.

Säkerheten är viktig men den kan inte bli total eftersom det är en risk att starta en motorsåg. Normalt menas med säkerhet att risktagandet skall vara minimalt till ifrågavarande arbete. Skogsarbete består av risktagande men minimeras med kontrollerat humör och lungt jämnt tempo. Går nåt fel ta en paus istället för att svära och såga runt sig av bara fan.

Dock är det ganska säkert när humörssvängningen är så kraftig att sågen slängs ett tiotal meter. Risken för sågskador är då mycket låg.

Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

Blivande snickare  
#182139
machonisti skrev:Dock är det ganska säkert när humörssvängningen är så kraftig att sågen slängs ett tiotal meter. Risken för sågskador är då mycket låg.

Risken för sågskador är väl ganska stor då, för sågningsskador är den däremot lägre :wink:
Nej skämt åsido, har man så kraftiga humörsvängningar så är det nog säkrast att lämna fällningen åt nån annan... :???: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd. Tips!

machonisti  
#182148 Fin replik snickarn, man kan bli sågad i sågdebatt.

Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

Blivande snickare  
#182157 :lol:

Avatar Fallback

Re: Fälla träd. Tips!

Bajk  
#182163 Hoppas länken fungerar!

mms.php

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).