Motorsåg och handhållet

Nu har eländet med fullgas börjat (igen)

8 inlägg 2893 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu har eländet med fullgas börjat (igen)

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143505 Nu idag har vi haft bekymmer med att några stihl 460 sågar börjat kärva pga kylan. fullt gas pådrag lite nu och då. Riktigt besvärligt, sågarna kan gå bra i några timmar sedan så blir det full gas. Trots att det idag bara legat runt nollan så blir man orolig inför kommande kallare dagar. Är det andra som varit med om detta problem än? eller kan det möjligtvis vara något annat än kylan som ställer till problemet?

Nu verkar det inte bättre än att man måste ta med sig sågen till kojjan eller bilen för att den skall torka upp under natten :S



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nu har eländet med fullgas börjat (igen)

New holland patu  
#143507 Det brukar vara värst runt 0 grader tror jag, med den typen av problem.

Användarvisningsbild

Re: Nu har eländet med fullgas börjat (igen)

Kse  
#143522 Jobbigt det där, tänkte just dra igång ett objekt och bävar för krånglande sågar.
Lite i senaste laget men det är bara två veckors jobb.
Bukar ju vara som mest problem runt nollan som New holland patu skrev, när det blir kallare är det inte lika mycket frysningar. Brukar smörja upp vajrar och mekanismer med teflonolja/låsspray inför kylan. Är ju samma sak med bildörrar och liknande, krånglar runt nollan men nästan aldrig mitt i vintern.

Avatar Fallback

Re: Nu har eländet med fullgas börjat (igen)

röjjare  
#143607 Jag har klarat mig än så länge, trots -5 grader på morgonen. Men känns att gasen sitter fast lite vid första gasningen.
Vissa sågar har varit helt hopplösa. Tror det beror på hur mycket fukt som kommit in i vajern.
Att dra ris över sågen över natten var det nån som tipsade om. Tänk om det blir översnöat. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Nu har eländet med fullgas börjat (igen)

Kse  
#143611
röjjare skrev:Jag har klarat mig än så länge, trots -5 grader på morgonen. Men känns att gasen sitter fast lite vid första gasningen.
Vissa sågar har varit helt hopplösa. Tror det beror på hur mycket fukt som kommit in i vajern.
Att dra ris över sågen över natten var det nån som tipsade om. Tänk om det blir översnöat. :roll:

Se bara till att det inte finns nån markberedare i närheten.
Körde sönder en röjsåg för flera år sen som en gubbe gömt under en rishög, han höll på att röja i skiftet brevid och där fanns ju inga rishögar att gömma sågen under.
Vi hade påbörjat markberedningen innan han gömde sågen, då får man fan skylla sig själv.

Avatar Fallback

Re: Nu har eländet med fullgas börjat (igen)

80-90  
#143617 hej jag brukar fylla gasvajern på sågen med glykol.. det funkar iallafall ner mot -20

Användarvisningsbild

Re: Nu har eländet med fullgas börjat (igen)

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143620 vi har mest bara akuta underröjningar med maskinerna hack i häl, så då torde det vara mer okej att täcka sågarna med ris :p hehe

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu har eländet med fullgas börjat (igen)

JD 2006  
#143622 Jasså kan Stihlen krångla i kyla.....ett par år sen jag va i röjskog men då hade vi 480:n och dom gick som rena drömmen i ALLA väder. Ett drag vid start även vid minus 18 grader :smile:

Hade då även nån Husqvarna som inte gick bra vid kallare väder än +2 då började gasen gå kärvt :surp:
Känns som man skulle testat hälla över lite T-röd eller liknande så all olja försvinner, de funkar ju på kärvande bössor t.ex.....Alla sätt är bra utom dom dåliga. :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).