Motorsåg och handhållet

Behörighet för att arbeta med motorsåg

18 inlägg 14145 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behörighet för att arbeta med motorsåg

calle336  
#142152 Saxat från Land lantbruk 20111010

Behörighet för att arbeta med motorsåg
Skog
Publicerad 8 oktober 2011
Nästa år ser det ut att bli fullsatt på alla motorsågsutbildningar. För snart krävs dokumenterade godkända teoretiska och praktiska kunskapsprov, godkänt motorsågskörkort, för att få jobba med motorsåg – ett krav som berör cirka 76 000 personer.
Arbetsmiljöverket ska införa nya föreskrifter för arbete med motor- och röjsåg. De nya kraven med målstyrning av utbildningar, att kräva godkända prov i stället för utbildning, har fått en bred acceptans inom skogsnäringen och väntas gå igenom utan större ändringar när remisstiden går ut i slutet av oktober.
Nuvarande föreskrifter har hängt med ända sedan år 2000 och har fått alltmer kritik av både skogsföretag, arbetsgivare och motorsågsutbildare. Enligt Arbetsmiljöverket berör föreskrifterna cirka 76 000 personer av vilka många jobbar i jord- och skogsbruket.

Godkända prov ett krav
En av de största förändringarna är att det nu i praktiken kommer att krävas motorsågskörkort för att få jobba med motorsåg. I likhet med bilkörkort måste man inte gå en utbildning, men göra de teoretiska och praktiska proven med godkänt resultat.
Kurs- och uppkörningskostnaderna för anställda som jobbar med motorsåg ska arbetsgivaren betala.
Skogsägare eller andra ensamföretagare berörs i första hand av kraven på utrustning (såg och skydd), men kan även behöva visa upp ett motorsågskörkort, exempelvis om de ska jobba åt företag som har det som krav, eller om de ska jobba i lag med andra.

För- och nackdelar
Tomas Gullberg på Säker Skog som varit med om att utveckla motorsågskörkortet, ser både för- och nackdelar med de nya föreskrifterna.
– Det är bra att det inte alltid krävs att man går hela utbildningen, bara man klarar teori- och praktikproven. Och öppningen för alternativa utbildningsformer, som studiecirklar, passar fler skogsägare.
Han gillar även att det inte längre blir tillåtet att pressa omkull ett träd med traktorskopa eller liknande maskin medan man gör fällskäret.
– Vi gillar däremot inte att förslaget håller kvar vid de gamla utbildningskraven för röjsåg. Vi är tveksamma till ett generellt krav på varselkläder på överkroppen vid all motorsågning. Det blir orimligt vid exempelvis vedkapning en varm försommardag.

Elever får vara med
Några andra stora förändringar:

•Det blir tillåtet att ha fler än en person stående inom trädets räckvidd vid fällning, under utbildning eller vid svåra arbetssituationer. Tidigare måste man alltid vara ensam inom trädets räckvidd, som kan vara 25–30 meter.
– Därför har alla utbildare tvingats söka dispens eftersom det kravet gjorde det omöjligt att utbilda i trädfällning, Arbetsmiljöverket har beviljat massor av sådana dispenser, säger Tomas Gullberg.
•Kravet att motorsågen ska vara fäst med lina vid användning från arbetsplattform, tas bort helt.
Sven Olov Karlsson



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142196 76000 personer ska gå kurs och fälla ett antal träd per person. Ska vi säga 10 per skalle. Det blir 760 000 träd och om man har 500 stammar per ha så blir det 1520 ha som ska sopas ner. Träden ska dessutom helst vara i storleken mellan 20 och 30 cm (B-kort). Alltså i mina hemtrakter lika med andra gallring.

Ja, ja det finns ju mycket skog i Sverige. Det finns kanske större utmaningar i att fixa utbildning för 76 000 pers än att få fram övningsskog till dem. MEN det går åt mer skog än man tänker sig när man kör motorsågskörkorts kurser.

Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

Kse  
#142235 Inte så konstigt att motorsågsutbildarna är för mer krångel och regler så att alla ska gå en utbildning 😡

Nu verkar det ju som om skogsägare eller andra ensamföretagare bara behöver motorsågskörkort om de ska jobba åt företag som har det som krav, eller om de ska jobba i lag med andra.

Borde ju då inte gälla den enskilde markägaren som jobbar i eget skifte och då blir nog inte siffran 76000.

Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142237
calle336 skrev:Saxat från Land lantbruk 20111010

Vi är tveksamma till ett generellt krav på varselkläder på överkroppen vid all motorsågning. Det blir orimligt vid exempelvis vedkapning en varm försommardag.


Kravet på varselkläder på överkroppen verkar minst sagt överdrivet, tycker jag. Nog bör man höra en motorsåg på långt håll.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

åberg  
#142257
Ekhagas trädfällning skrev:76000 personer ska gå kurs och fälla ett antal träd per person. Ska vi säga 10 per skalle.


Fast alla kommer nog inte gå kurs eftersom man inte måste det. En del väljer nog att bara avlägga prov.

calle336 skrev:I likhet med bilkörkort måste man inte gå en utbildning, men göra de teoretiska och praktiska proven med godkänt resultat.

Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142276 Nej alla kommer inte gå kurs men de allra flesta.

På skolan där jag jobbar har vi tre möjligheter
En "hel" utbildning som innebär 1 dags teori/såg/filning/sågning på övningsplan samt 2 dagars fällning i skogen. Därefter kommer provet en dag, oftast veckan efter.

En kort utbildning där man bara är med första dagen och gör provet sedan, oftast veckan efter.

Bara göra provet.

Men jag kan inte dra mig till minne att någon enda bara gjort provet, så jag tror inte det blir så många som bara gör provet. Ännu färre som bara gör provet och dessutom klarar sig.

Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142310
Niking skrev:
calle336 skrev:Saxat från Land lantbruk 20111010

Vi är tveksamma till ett generellt krav på varselkläder på överkroppen vid all motorsågning. Det blir orimligt vid exempelvis vedkapning en varm försommardag.


Kravet på varselkläder på överkroppen verkar minst sagt överdrivet, tycker jag. Nog bör man höra en motorsåg på långt håll.
/Niklas


Är inte en ide med varselkläder att man skall bli lättre att hitta om olyckan varit framme, inte lätt att höra motorsåget om det stannat...

Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

Kse  
#142311 Då är väl en saftblandare på hjälmen ännu bättre :grin:
Dom flesta huggakläder och hjälmar har ju rätt gälla färger från början.

Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142313
Ekhagas trädfällning skrev:Nej alla kommer inte gå kurs men de allra flesta.

På skolan där jag jobbar har vi tre möjligheter
En "hel" utbildning som innebär 1 dags teori/såg/filning/sågning på övningsplan samt 2 dagars fällning i skogen. Därefter kommer provet en dag, oftast veckan efter.

En kort utbildning där man bara är med första dagen och gör provet sedan, oftast veckan efter.

Bara göra provet.

Men jag kan inte dra mig till minne att någon enda bara gjort provet, så jag tror inte det blir så många som bara gör provet. Ännu färre som bara gör provet och dessutom klarar sig.



Att bara göra provet lär man ju sig inget på. (och att se sig själv som så bra att man har inget att lära kan nog vara farligt, tror att man alltid kan lära sig något nytt)

Däremot att gå en utbildning med en BRA instruktör kan ge mycket, och är enligt mig värt mycket.

Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

hayabusa 08  
#142318 Om jag läser texten rätt så behöver inte skogsägare nåt körkort om dom jobbar ensamma i sin egen skog.

Men om två grannar som brukar jobba ihop just för att slippa ensamarbete i skogen dom måste ha körkortet??!!

Jahaa, kan undra vilket dom väljer om dom vill vara helt laglydiga???

Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142441
hayabusa 08 skrev:Om jag läser texten rätt så behöver inte skogsägare nåt körkort om dom jobbar ensamma i sin egen skog.

Men om två grannar som brukar jobba ihop just för att slippa ensamarbete i skogen dom måste ha körkortet??!!

Jahaa, kan undra vilket dom väljer om dom vill vara helt laglydiga???



Nej, det tror jag inte. Det är om man är anställd som man måste ha körkort. Så är man egenföretagare (tex skogsägare) så behöver man det inte. Inte heller krav på att om man anlitar en annan firma (en annan skogsägare, typ grannen) så måste inte han ha kort.

Men upp uppdragsgivare tex ett skogsbolag som Södra eller någon annan kan ju införa en policy att alla deras entreprenörer ska ha kort annars får de inte vara entreprenörer åt Södra.

Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

hayabusa 08  
#142452 Ok Det låter ju mer rimligt :smile:

Förstå mig rätt men visst, utbildning är ALDRIG fel. Det är när det börjar bli för detaljstyrt som jag tycker det kan bli fel.

Jag är själv skogsägare och har länge funderat på att gå denna utbildning.
Kanske dags att slå slag i saken. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

rabbit70warhammer  
#142859 Nej. Bänder och varghatare behöver aldrig utbildning!

Användarvisningsbild

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142881
rabbit70warhammer skrev:Nej. Bönder och varghatare behöver aldrig utbildning!


Då behövs det alltså ingen utbildning för att röja bort oönskade vargar med motorsåg då! :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Behörighet för att arbeta med motorsåg

jan larsson  
#145742 varför duger inte skogsskola som behörighet, genomförd mitten 80. våran ergonomi säkerhets o idrottslärare smygfilmade(vi visste om kameran men inte vem eller när han filmade) oss o gick enskilt igenom eventuella ergonomi o säkerhetsbrister,kanon tyckte de flesta då man direkt såg vad som behövde förbättras. varför skulle jag då som egenföretagare betala dyrt för något som redan är dokumenterat genom betyg.
däremot borde en såg förmodligen inte säljas utan uppvisande av någon typ av grundkunskap, ex. villaägare,hobbyhuggare m.m.
nä då hellre "grönt kort" som visar att jag tar ansvar för o kan identifiera natur o kulturmiljöer.
också den dyr o långt bort om man skal behöva pendla ca.8-10mil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).