Motorsåg och handhållet

Jonsered 410 kastskydd

7 inlägg 6235 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 410 kastskydd

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142138 Grannen kom med sin gamla jonsered & kastskyddet löser ut så fort han trycker sågen mot stammen.
Ngn som har en ide om vad som är fel & var man kan hitta delar till en sån gammal såg.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 410 kastskydd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142141 Han kan ha tryckt på och utlöst stöt skyddet. En kastskydds fukution som höjer svärdet en aning samtidigt utlöser kastskydd som inte återställs så lätt om inte svärdet återgår i correct position.

Ett bra sätt o lära användare o inte trycka på, utan gå o fila i stället.

Man ser ofta kreativa lösningar för att sätta dett fungerande system ur funktion.
Lite synd eftersom det är en bra grej!

Avatar Fallback

Re: Jonsered 410 kastskydd

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142143 Nja jag provade o det räcker att i princip bara lägga på sågen mot stocken. Behöver knappt trycka ngt förrens det slår till.
Men om man kopplar ur det. Funkar kastskyddet iallafall??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 410 kastskydd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142145 Det är bättre att återställa det. Pekar svärdet någåt uppåt, så tryck ner det. Man kan få ta i lite...
Sen funkar det som det ska igen, troligen.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 410 kastskydd

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142149 har kollat lite bättre på den nu & det är nog utslitet.
Även om jag trycker ner svärdet i botten så löser den ut i princip utan att man behöver trycka ngt alls.
det ser ut som det sitter en kraftigare variant av ett kedjelås. den där sista delen man alltid lyckas skjuta bort när man monterar det :wink: .
Verkar som om den är utsliten. Ringde till lokala jonsered åt nyss o de fick inte tag i ngn del.
Funderar på om man ska låsa själva den delen av stötskyddet.
Verkar ju fungera ändå med själva kastskyddet

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 410 kastskydd

Nonkan  
#142156 Fixa en bild på det så kan jag kolla om vi har, ligger en massa gamla Jonseredsdelar på vårt lager som har utgått från leverantör.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 410 kastskydd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142222 Bäst om du tar en bild på den du har...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).