Motorsåg och handhållet

Partner 1618 Deluxe

9 inlägg 9015 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner 1618 Deluxe

Micke01man  
#141971 Hej
Har en gammal Partner 1618 Deluxe på vårat lantställe.
Tänkte försöka få liv i den idag, men det fanns inget tändstift.
Någon som vet vad det ska vara för typ av tändstift i en sådan maskin?
Eller var man kan hitta den informationen?

/ Micke



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner 1618 Deluxe

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141997 Enligt http://www.espares.co.uk skall det vara Champion RCJ7Y eller RDJ7Y. Enligt NGK http://www.ngk.se/upload/Produktinforma ... 09_web.pdf skall det vara BM6F vilket skall vara samma som Champion DJ7J. Mitt tips är att satsa på RCJ7Y som är radioavstört. Bokstaven J betyder 14 mm gänga så båda borde passa.

En suddig IPL för sågen finns på http://s30387.gridserver.com/partsDiagr ... 201618.pdf

Avatar Fallback

Re: Partner 1618 Deluxe

Micke01man  
#142065 Stort tack för hjälpen...nu kanske jag kommer vidare :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner 1618 Deluxe

mattish  
#184195 Hej!
Första inlägget och vad glad jag blev när jag hittade den här tråden om den här sågen.

Jag grävde fram farfars gamla motorsåg som jag drog av snöret på för ca 12 år sedan och tänkte att jag skulle ha igång den.
Jag har skruvat isär allt och rengjort den innuti för att den ska vara hyffsat fin. Den är inte mycket körd eftersom farfar dog två år efter han köpt den (två år innan jag föddes) och sen stått på vårt torp.

Kedjan vet jag inte skicket på eftersom jag aldrig hann köra något med den innan jag drog av snöret. Till frågan:

Den gången jag drog av snöret så skruvade jag säkert isär den. Eftersom jag då hade tummen mitt i handen så har jag förmodligen slarvat bort "returfjädern" till snörstarten. Tittar man på bilden ovan så är det den grunkan som sitter utanpå snörmagasinet. Finns dessa att köpa nya? Är det en universal grej?


Nytt tändstift tänkte jag köpa enligt ovan, ny olja, ny bensin och nytt snöre. Är det något mer man kan köpa för att få igång den?

Användarvisningsbild

Re: Partner 1618 Deluxe

totte  
#184208 Det är den här i IPL:en som th länkade till:

1618fjäder.jpg


Huruvida den går att få tag på vet jag inte. Partner serviceverkstäder kan du hitta via den här sidan. http://www.partner.biz/se/support/service-locator/

Om den finns borde de kunna ta hem åt dig.

Har den stått såpass länge finns det risk att du måste byta membran i förgasaren och att densamma måste göras ren inuti. Även bensinslangarna far ofta illa med åren och kan behöva bytas.

Avatar Fallback

Re: Partner 1618 Deluxe

mattish  
#184211 Tack för svar! Partner service fanns i byn :)
Jag snackade med farsan och han sa att såg nog max gått en timme eftersom farfar inte var någon som höll på med sågandet och pappa har aldrig använt den.
Jag försöker få tag på de sakerna som jag skrev ovan så får vi se om den går igång. Efter det kan man serva den ordentligt.

Är sådana saker som membran osv dyrt?

Användarvisningsbild

Re: Partner 1618 Deluxe

totte  
#184216 Det bör vara en hygglig såg för fritids- och hembruk, det är ju en s.k. konumentsåg, men hyfsat bra i den klassen. Membransatser brukar kosta en bit över hundringen hos såghandlare. Såna kan du få tag på nästan var som helst med farbrikat och nr på förgasaren, utifall det skulle behövas. Men har du lite tur så tuffar den igång. Men se till att hälla ur eventuell gammal bensin. Häll helst i alkylat sen, Aspen eller nån annan s.k. miljösoppa.

Avatar Fallback

Re: Partner 1618 Deluxe

mattish  
#184223 Låter bra. Jag kommer ha med den på arbetsdagar på offroadbanan, dvs. att den kommer såga 10 småträd /buskar 10 dagar om året. Kanske lite ved, väldigt lite!

Bensinen är uthälld och några liter akrylat står på inköpslistan.

Användarvisningsbild

Re: Partner 1618 Deluxe

totte  
#184233 Lämplig såg för det ändamålet :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).