Motorsåg och handhållet

Stihl 441 vs Husqv. 575

13 inlägg 4653 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 441 vs Husqv. 575

Trädkronan  
#141913 Någon som jämfört dessa två sågar? Har 441an sedan 2007, men är i färd med att byta. Erfarenheter? :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141925 då ska du så klart köpa en 441 c-m eller cm-w som visst ska gå hyfsat bättre än en "vanlig" 441! en 575 går nog knappt att få tag i idag...den heter 576 nu! en sån har jag provkört lite......gick bra.....men maken.....vad är det för plast hva har börjat med? :shock: det finns dom som tycker att stihl se "plastiga" ut (nya).... men nu har dom mött sin överman! :grin: säga vad man vill,men dom är duktiga att snåla in på material hva! bra eller dåligt....återstår väl att se!

Avatar Fallback

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

Huggis  
#141935 441 är den bättre sågen framförallt viktmässigt, vilket är av vikt när man arbetar 8 timmar om dagen 5 dagar i sträck. Men, då måste du använda stihls svärd och speciellt deras breda kedjor. Ja, dom skär undan bättre, men samtidigt, dom är mkt svåra att få till så att dom skär mjukt och behagligt, speciellt i hårda trädslag. 441 är den enda sågen som dom någonsin tillverkat som matchar husqvarna. Köp 372, fortfarande herre på täppan.

Visst, jag gillar 576:an när jag hugger grovt, men det är för avvibreringen.

Men har du fler än 1 såg, vilken jag misstänker så vill du nog även se över dina verktyg, har du 2 märken måste du även ha 2 uppsättningar verktyg. Har du redan stihl så fortsätt med det och tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

Trädkronan  
#142044 Tack för svar. Jo, frågan kom upp pga möjlighet att köpa en 575 i "nyskick". Å så blev de. (1/3 av nypris, ej stulen.) Avvibreringen som nämnts ovan stämmer fint, tycker jag, däremot började den nypa i koppling eller lager när den blev varmkörd. Får väl hota med verkstadsbänken å se om de löser problemet. Tyckte den hade bättre vrid än 441, men den börjar nog bli lite trött. Har hört rykten om elektro-problem me 576, stämmer de?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

totte  
#142045 Om det är så att den drar även på tomgång så bör du genast kolla om nållagret i kopplingen behöver smörjas, eller bytas.

Avatar Fallback

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

Trädkronan  
#142054 Upp på bänken for den, och svaret kom enkelt. Utan olja går de trögt (...nu skall väl olja inte användas som lubrikant överallt :) ) När ja lyfter bort kopplingskåpan så ser ja ett litet hål i främre delen av oljepumpen. Något har slagit ett litet hål, kan va att en kopplingfjäder stuckit ut lite på baksidan klacken? Prolem löst, blir beställlning på ny pump.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

Olav  
#142259 Har inte provat Stihl 441 men jag äger själv en Husqvarna 576xp/G förutom att den är lite tung så är jag mycket nöjd med den sågen tillsvidare i allafall.... Har haft den i ungfär ett år, och den används för att ta ner grova gårdsträd, och på vedbacken.

Avatar Fallback

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

SawTroll  
#142401 Slik jeg forstår det er 576xpAT betydelig bedre enn 575xp. 576xp uten AT er lettere enn begge, og ikke tyngre enn 441.......

Användarvisningsbild

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142435 Kan du förtydliga det lite?

Antar att du menar att Auto Tune är det du föredrar?

Det finns skillnader mellan 575 och 576 som ger anledning att inte kalla den 575.
Om huruvida det blev bra, får väl tiden utvisa.

Just Auto tune som det ser ut hittils, har det inte imponerat, vare sig på 575 eller nån annan såg jag provat.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142446 Jag har 441:a och är mycket nöjd med den.

Avatar Fallback

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

SawTroll  
#142583
Mange skrev:Kan du förtydliga det lite?

Antar att du menar att Auto Tune är det du föredrar?



Jeg har ingen egen erfaring med disse sagene, og refererte til brukere og forhandlere i USA og Canada (mest på AS).

Det er relativt stor enighet blandt disse om at 576AT er å foretrekke av disse sagene, på tross av at den med AT veier like mye som 575.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142601 Det förklarar ju en del.

Avatar Fallback

Re: Stihl 441 vs Husqv. 575

Trädkronan  
#143201 Felet löst!(alltså varför det gått hål i oljepumpen) Han som meckat med sågen, innan jag köpte den, hade glömt en distansbricka. Utan denna kommer kopplingskåpan för nära pumpen, med slagsmål som följd. Tyckte de kändes lite "mysko" första gången ja starta, men med en "ny gammal" såg känns ju alltid lite annorlunda... Men, har idag kört 560 och den måste ha beröm för format och motorkaraktär. Hoppas kvalitéts-nissarna inte släpt ut den innan dom vart nöjda....

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).