Motorsåg och handhållet

STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

14 inlägg 16982 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

Micke01man  
#140869 Hej

Jag är nybliven ägare till en Stihl MS 251 C-BEQ. Denna har vi på vårat lantställe, jobbar alltså inte med detta till vardags.
Min fråga: Måste kedjetypen till denna såg vara 3/8" P? Eller funkar det även med 3/8"?

Förstår att det är även andra parametrar som spelar in.

Letar även efter en bra instruktion där man kan lära sig att fila på kedjan själv, någon som har något tips?

Hälsningar
Mikael Andersson



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140986 "vanlig" 3/8 finns mig veterligen inte till ms 251(3005 fäste) 3/8 picco tycker jag är skitbra kedjor/svärd! obs...ej att förväxla med hva's pixel o allt vad dom heter! picco är minst 2 divisioner bättre! kör dom på mina ms 261! men vill du trots allt ha grövre kedja så är det 325 som gäller! säg vilket svärdslängd du vill ha? och vilken drivlänkstjocklek(1.5mm eller 1.6mm) så ska du få dom rätta numren! :grin:

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

Micke01man  
#141001 OK, tack för svar.
Betyder det måste vara Stihls egna kedjor? Eller finns det att få 3/8 picco i andra märken med?

   TS
Avatar Fallback

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

Nonkan  
#141005
Micke01man skrev:OK, tack för svar.
Betyder det måste vara Stihls egna kedjor? Eller finns det att få 3/8 picco i andra märken med?


Det finns från Oregon och andra med. T.ex. så kör i stort sett alla hobbysågar och elsågar med liten 3/8"-delning, men vi kör enbart med Stihls kedjor till den typen av sågar.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141016 visst kan du få hobby 3/8 i andra märken om du vill....men det är rena skräpet! tro mig! kör vanlig stihl 3/8 picco! om du lyckas sabba den så ska jag personligen ersätta den , jag lovar!! obs jag är inte en försäljare!! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141127
Huggarn skrev:visst kan du få hobby 3/8 i andra märken om du vill....men det är rena skräpet! tro mig! kör vanlig stihl 3/8 picco! om du lyckas sabba den så ska jag personligen ersätta den , jag lovar!! obs jag är inte en försäljare!! :mrgreen:


Täcker den garantin även stensågning? :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

SawTroll  
#141446
Huggarn skrev:visst kan du få hobby 3/8 i andra märken om du vill....men det är rena skräpet! tro mig! kör vanlig stihl 3/8 picco! om du lyckas sabba den så ska jag personligen ersätta den , jag lovar!! obs jag är inte en försäljare!! :mrgreen:


Slett ikke alt annet er skrot (skräp) - prøv t.ex. Oregon 91VXL.....

Dog er de bedre variantene av Oregon skjelden å se i Norden - mest "sikkerhetskjeder" så vidt jeg har observert.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141625 http://www.oregonchain.se/se/products/c ... RubCat=193
Ser ut o vara tillgänglig i alla fall...

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141689 men snälla "sawtoll" oregon vx o vxl är rent skräp!! har provat dom både i logosol o fällning av träd!! säg mig att dom är det bästa som går att få!! enligt dina fantastiska tester!! det enda som håller i dom små kedjestorlekarna är stihl....å det vet du "troll".....men du envisas att hävda att hva å norsktillverkade svärd är såååååååååååå bra så!!! hahahahahahahahahaa.......

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194789
Huggarn skrev:men snälla "sawtoll" oregon vx o vxl är rent skräp!! har provat dom både i logosol o fällning av träd!! säg mig att dom är det bästa som går att få!! enligt dina fantastiska tester!! det enda som håller i dom små kedjestorlekarna är stihl....å det vet du "troll".....men du envisas att hävda att hva å norsktillverkade svärd är såååååååååååå bra så!!! hahahahahahahahahaa.......


tja veit ikkje om eg er heilt enig har kjøpt to stk oregon 91 vxl som eg kjørte litt på ei stihl 361 synes det fungerte bra. Har litt lite erfaring med kjeda enda og er ei stund sidan eg prøvde ho men skar vel omtrent like fort som bpx.

Største problem med kjeder som picco, vxl er å fila ryttarane, skulle ønske de hadde ei platmall til ryttarane slik som HVA har til bpx og vpx kjedene. Ei slik mall som ligg på skrå og der ein justerer kvar enkelt tann. Lurer på kordan de andre justerer ryttarane på stihl sagkjeder, har hørt om noe som heiter kaliper som kan brukes i stedet for mall dersom ein mangler, men veit ikkje kva det er.

Men eg er enig med huggarn i at når picco er skarpt er det det beste eg har prøvd iverfall, berre så synd at eg ikkje fekk de skikkelig skapre etter at dei var halvfilt, Har fått tak i noen vallorbe filer no dei fungerer bra. Kanskje eg får skaffa meg noen i 4,0 mm og som eg kan prøva på picco.

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194793 Jag påstå at VXL är det bästa Oregon erbjudit i 3/8 hobby på länge, även om det säger mer om hur de andra varit än hur bra den är.
På min 020Big funkar den helt ok till det jag har den till.
Behöver jag kapa eller fälla nåt är det inte den sågen jag väljer.

Har dålig koll på Stihls kedjor.

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

SawTroll  
#195152
Huggarn skrev:men snälla "sawtoll" oregon vx o vxl är rent skräp!! har provat dom både i logosol o fällning av träd!! säg mig att dom är det bästa som går att få!! enligt dina fantastiska tester!! det enda som håller i dom små kedjestorlekarna är stihl....å det vet du "troll".....men du envisas att hävda att hva å norsktillverkade svärd är såååååååååååå bra så!!! hahahahahahahahahaa.......

:lol: :lol: :lol:

Vel, er jo ganske så lei av dine reklamekampanjer for Stihl produkter - men 3/8" lavprofil interesserer meg overhoded ikke personlig. Har allikevel lagt merke til at det er mange som liker VXL bedre enn noen "Picco" variant - og så ingen grunn til ikke å bringe denne info videre.

Legg merke til at jeg ikke har kommet med en eneste påstand her, kun påpekt at det finnes alternativer..... :wink:

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195285 begynner å lure på om det er lettere å få bpx skikkelig skarp enn picco, virker litt sån iverfall men Huggarn virker å vera fornøyd iverfall.

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 251 C-BEQ, 3/8" P eller 3/8"

SawTroll  
#195294
can skrev:begynner å lure på om det er lettere å få bpx skikkelig skarp enn picco, virker litt sån iverfall men Huggarn virker å vera fornøyd iverfall.



Sannsynligvis, da det er lettere å se hva du gjør med fila.

Helmeisel er uansett lettest å file skarp for meg, og jeg antar at årsaken er at jeg ser enda bedre hva jeg gjør (lengre egg), og pixel vanskeligst (i .325). :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).