Motorsåg och handhållet

Oljeblandad bensin

2 inlägg 19233 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oljeblandad bensin

Sti  
#139805 Förr skulle man på motorsågar och röjsågar använda bensin med 4% tvåtaktsolja, ja vissa röjsågar skulle ha 5%. Med den olja som säljs nu för motor och röjsågar anges 2% blandning. Jag kör 2% rakt av och det har gått bra hittills. Vad skiljer "motorsågs" oljan mot vanlig tvåtaktsolja så att man kan ha den här magrare blandningen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oljeblandad bensin

totte  
#140669 Den mesta tvåtaktsolja som säljs idag skall köras på 2%. Det är helt enkelt bättre, stabilare oljor med bra smörjegenskaper, jämfört med vad som fanns längre tillbaks. Före 70-talet fanns det i stort sett bara vanlig SAE 30, många rekommenderade då upp till 7 %, sen kom nåt som kallades självblandande, men i grunden samma olja och man körde 4 - 5 % även med den.

Så det handlar alltså om produktutveckling vad gäller oljan, den är helt enkelt bra nog för att klara smörjningen i den blandningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).