Motorsåg och handhållet

Svårstartad trimmer.

8 inlägg 13274 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårstartad trimmer.

aspen2-takt  
#138972 Har en gammal trimmer som jag har bytt alla packningar/membran och nål i förgasaren på. Har även bytt primerblåsan samt alla bränsleslangar och bränslefilter.
Tändstiftet med, men ändå är den så svårstartad kall.
När den är varm startar den lättare. För att den skall gå någolunda rent måste jag skruva in lågfarten något och då startar den givetvis inte varm heller.
Högfatren går inte att justera och tomgångsskruven står i botten annars dör den. Kall som varm.

Några tips någon?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad trimmer.

totte  
#138976 Har du lyckats böja hävarmen från membranet till bränslenålen för mycket uppåt, då stänger inte nålen och den får för mycket soppa. Alternativt är nålventilen eller sätet skadat så den läcker. Ett par förslag att börja med.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad trimmer.

anersimyra  
#138980 Läckage i vevaxeltätning? igensatt filter inne i förgasaren (kammaren där soppan kommer in i förgasaren) tidiga småröjare från Hva hade sketna förgasare som det kan löna sig att byta då ingen justering i världen hjälpte.Sitter det ett plaststopp som hindrar justering av förgasaren så ta bort skiten och prova igen.
Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Svårstartad trimmer.

aspen2-takt  
#138988 Både nål och hävarm är bytta... och hävarmen ligger ytterst lite under planet som man mäter mot.
Filtret i förgasaren har jag gjort rent och det finns inget justeringsstopp på justerskruven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad trimmer.

johan eriksson  
#138994 Har du provtryckt förgasaren efter att du bytt nålen så du VET att den tätar? Trodde själv inte att det var så svårt att se när den öppnar, fick revidera det lite när ja köpte grejer för att provtrycka.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad trimmer.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139076
johan eriksson skrev:Har du provtryckt förgasaren efter att du bytt nålen så du VET att den tätar? Trodde själv inte att det var så svårt att se när den öppnar, fick revidera det lite när ja köpte grejer för att provtrycka.

Likaså så att du ser när den öppnar. Det är inte alltid lätt sån't här...
Har du gamla membranet kvar så titta lite närmare på klacken. Är den högre eller lägre måste hävarmens läge ändras motsvarande för att stämma.
Inte alltid klackarna i membranet är rätt.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad trimmer.

aspen2-takt  
#139134 Har inte provtryckt ännu. Det blir på Fredag.
Det nya och gamla membranet är lika.
Hur menar ni att man ser att nålen öppnas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad trimmer.

johan eriksson  
#139159 Det ser du på tryckmätaren, om du trycker på armen för att öppna nålen, när du ser att det rör sig så har det redan öppnat, kolla med tryckmätaren så får du se.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).