Motorsåg och handhållet

Ny röjsåg mm

14 inlägg 8464 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny röjsåg mm

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563 Hej!
Har nyligt köpt en skogsfastighet med stora röjbehov.Då det var minst 15år sedan jag ägde en röjsåg, så är det dags för lite ny utrustning.
Har ni några tips på såg,sele,kläder mm?
Har funderat lite på ngn av Husqv bättre modeller, men det finns ju några alternativ..
Var kan man få de bästa priserna?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Ellingsson  
#565 köp husqvarnas lilla såg,vet inte va den heter men det är bra iaf,om det inte blir för grov röjning,du går lätt minst 1 timme på en tank,och husqvarnas sele och La chameu stövlar hehe då är du fullt utrustad!

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg mm

Skogshuggarn  
#568
nisse skrev:Har funderat lite på ngn av Husqv bättre modeller,


Det gör rätt i.

Jag kör min gamla 245 RX med över 10 år på nacken och den har funkat klanderfritt i alla lägen.
Däremot investerade jag i en ny HVA sele ifjol men kommer inte ihåg vad den heter?.
Näst bästa/största mod var det visst och fy vilken skillnad det blev mot min gamla Jonseredssele.

Den tar jag aldrig på mig igen!!!!!!!!!!!!!.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#570 Trio Balance heter selen,,,, rekommenderas.

Avatar Fallback
Fredrik  
#571 Hej,

Mitt tips är Husqvarna 345 Fx.

Den är ca 2 tusen dyrare än de billigare varianterna, men då får du med Trio Balance med en gång, den kostar nästan 1 tusen, och för tusingen som då är merkostnad för du en kraftfull såg som ändå är lättare i vikt än de svagare varianterna. Extra låga vibrationer och E-tech motorn (om man nu vill ha det).

Vart sågen blir billigast är svårt att säga.
De nischade småföretagen på orten brukar ge bäst rabatter.
Järnia, Granngården etc brukar gå bort, men fråga skadar ju aldrig...

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#572
Fredrik skrev:Hej,

Mitt tips är Husqvarna 345 Fx.

Den är ca 2 tusen dyrare än de billigare varianterna, men då får du med Trio Balance med en gång, den kostar nästan 1 tusen, och för tusingen som då är merkostnad för du en kraftfull såg som ändå är lättare i vikt än de svagare varianterna. Extra låga vibrationer och E-tech motorn (om man nu vill ha det).

Vart sågen blir billigast är svårt att säga.
De nischade småföretagen på orten brukar ge bäst rabatter.
Järnia, Granngården etc brukar gå bort, men fråga skadar ju aldrig...

MvH Fredrik


Är det "Duo Balance" som följer med det mindre/enklare sågarna?
Vet inte hur de selarna funkar?, men jag skulle inte tveka och lägga på ett par hundralappar för att få Trion istället

Avatar Fallback
Fredrik  
#573 Hej,

Ja, det är Duo Balance 55 har jag för mig.

Trio Balance har löpande puta, det kan också rekommenderas.
Jag körde med en vanlig sele och lyckades med bedriften att förskjuta 4st kotor i nedre delen av ryggen vid ett kast. :x Detta hade troligen inte hänt med löpande puta, vet ej säkert förstås, men jag tror inte det...

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#577
Fredrik skrev:Hej,

Ja, det är Duo Balance 55 har jag för mig.

Trio Balance har löpande puta, det kan också rekommenderas.
Jag körde med en vanlig sele och lyckades med bedriften att förskjuta 4st kotor i nedre delen av ryggen vid ett kast. :x Detta hade troligen inte hänt med löpande puta, vet ej säkert förstås, men jag tror inte det...

MvH Fredrik


Hej!

Ja, att det gjorde så enorm skillnad att byta från en vanlig std till Trion trodde man ju aldrig.
Den gamla slet väldigt hårt på vä axel och ländrygg + att sågen var mer eller mindre "stelopererad" med kroppen.
Skulle man göra ett instick framåt eller bakåt så var det ju kroppen som fick stå för den rörelsen.
I den nya selen så blir sågen mera lös och ledig tack vare det du nämner Fredrik, och vid ev kast så är det egenvikten som
får ta största smällen.
Dessutom så är sågvikten mera jämnfördelad över axlarna, och midjebältet ger en suverän stadga åt midja och ryggslut.
Detta saknas ju helt på äldre selar.

Många (yngre?), kanske tycker att mitt resonemang är "uppförstorat skitsnack"!, men vänta tills dess ni blir över 40 och
kanske har lite krämpor.
Det är då man börjar förstå innebörden av att ha "RIKTIGA grejor".

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578 Har ingen direkt erfarenhet av nyare röjare, men jag vet många som bytt och nu kör Stihl's röjare.

Enda rådet jag kan ge är att inte köpa för liten.

Användarvisningsbild

Trio balance

swe#kipp  
#583 Håller med om trio balance, den selen är fin som tusan att gå med !!
Satsa på en sån oavsett vilken röjsåg du köper !!!

/Kristoffer

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589 Det får nog bli en Husq 345Fx. Förhoppningsvis hänger den med ngra år och då brukar det ju löna sig med riktiga grejor. Får köpslå lite med den lokala handlaren. Tycker ni det är lönt att köpa ngra av de speciella kläder för röjning som saluförs?

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#842 Hej,

Hur har det gått Nisse, har det blivit nån ny såg?

Ang kläder (sent svar) så är säkert de röjarbyxor som finns på marknaden bra, jag har dock inte testat dem.
Iaf HVA:s byxor har ju tjockare material/skydd från knä och nedåt, detta måste vara kanon för att förhindra att få rejält ont vid "stubbskott".
Jag hade nog 3st bultande bulor på smalbenen i somras totalt, fy f**n vad ont det gör... :wink:
Annars brukar jag använda rejäla kängor som jag mer eller mindre dränker in med fästingmedel. Det verkar fungera, jag hade inte många fästingar efter detta, men det kanske inte berodde på detta?!

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863 Det blev en Husq 345FXT,trio-balancesele och Husq röjarkläder.
Lite antiklimax då jag skulle ställa in selen dock. Jag är rätt lång så på äldre husq 250 fick jag vrida styrfästet(höja styret) för att s.a.s nå ned till marken.
På denna såg finns ej den möjligheten, så jag har fått köpa ett högre styrfäste från gräsröjvarianten som ska kapas och passas in vid tillfälle.
Lite surt att behöva meka i en sprillans såg.
Både selen och kläderna verkar jättebra.Ska testas så snart tempen blir ngt mera drägligt.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#868 Ja, lite tråkigt att behöva meka med nya grejer som du skriver.
Hoppas du får till det och lycka till med röjningen!

MvH Fredrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).