Motorsåg och handhållet

Fällhjälpmedels diagram

10 inlägg 4506 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fällhjälpmedels diagram

svenne  
#10766 Jag var i säker skogs monter på skogs elmia och där var det en tipsrunda i slutet av tipsrundan handlade det om hur man fäller träd i motsatt fällrikting och då hade de ett diagram där man kunde se vilket fällhjälpmedel man skulle använda i detta fallet en 0,5 tons vinsch där wiren skulle fästas 2,5 meter upp på stammen.

Nu undrar jag om någon här på forumet vet vad man kan få tag på ett sådant diagram?

Svenne :wink:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10767 www.sakerskog.se

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2768

hittar dock inte diagrammet det skall finnas där någonstans...

Avatar Fallback
svenne  
#10768 Hittade den

http://www.sakerskog.se/default.asp?pag ... 805%2C1807

ladda ner första mauella fällhjälpmedel

tackar så mycket

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10769 jag har pdf:en av Tomas Gullberg "kraftutveckling av manuella fällredskap" om det är den du söker efter ??

Avatar Fallback
svenne  
#10771 Har precis laddat hem den pdf:en från säker skogs hemsida om det är den du menar vilket jag tror, tänkte att köpa mig en vinsch nu till hösten också, så man får väl se om det är något mat nyttigt i pdf:en, men har för mig att man inte böhöver ha större vinsch än 500 kg om jag inte minns fel.

Svenne

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10774 jag har just köpt mig en rope-puller från skogma den är klassad för 400kg här hemma i Sverige men i andra länder (vet inte vilka) är den klassad för 750kg !?
den är väldigtt lätt och smidig att ha med sig och är av bra kvalite, inte som vinscharna dom säljer på Jula tex ,,,,
det finns bild på vinschen i en tråd som heter "tillökning"

Avatar Fallback
Realmode  
#10775 Ett rätt lättsamt sätt är att ha ett billigt spakblock och ett spännband med sig. Enkelt snabbt och inte särskilt skrymmande jämfört med tex en Attac.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10788 Om man tittar på rapporten så verkar ju den vanliga kilen vara ett alldeles utmärkt redskap som klarar de flesta fall. Med två stora kilar klarar man i stort sett allting, det finns ett område där en vinsch fäst 5 meter upp ger bättre resultat.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10789 Visst är det så att man klarar väldigt mycket med kilar, men vill man vara säker så är det bättre med ett högt fäst samt en vinsch eller nått annat bra att dra med.
om jag är i skogen så kör jag bara med kilar, men vid fällningar runt ledningar och byggnader så föredrar jag att ha en stalp eller rep/vinsch men jag använder båda dom ihop med kil då :)

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10801 Jag gör likadant, har bara kilar i skogen. Det räcker med en liten och en stor. Om jag fäller nära ett hus är det ju lätt att få upp en lina eller ett band tillräckligt högt med stege eller med hjälp av skaftet till kvistsågen, och förspänna lite lätt. Sedan blir det kilar även här.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).