Motorsåg och handhållet

Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

17 inlägg 15606 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

Vodgev  
#136272 Hej!

Har ärvt en röjsåg som man även kan ha grästrimmarhuvud (eller vad det heter) på.

När jag kör med klingan, så gängar den ur om man fastnar i en för tjock stam eller liknande. Har ingen erfarenhet av röjning, så det kanske skall vara så - vad vet jag, men det känns som att det borde finnas ett fel och en lösning någonstans, för det kommer bli hemskt tjatigt om man skall fortsätta så här...

Grästrimmningen funkade utan problem. För att montera klingan, skruvade jag bort en lång bult som trimmer huvudet satt på, och satte dit klingan (åt rätt håll), med en "centerring" (?) och sedan mutter. Stramade åt hårt (tycker jag), men vid första "fast-sågningen" så börjar den lossna igen.

Några förslag?

/Roger



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

axwell  
#136278 Mellan klingan och muttern skall det sitta kraftig "bricka" med splines, den konvexa sidan mot muttern.

Avatar Fallback

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

Vodgev  
#136284 Hej och tack för snabbt svar!

Jo, det var denna bricka (konvex utåt) jag menade med "centerring".

/Roger

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136285 Muttern är en slitdel som ska bytas ibland. Man får dra den rätt så hårt.

Användarvisningsbild

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

Skogshuggarn  
#136295 Låter i 1á hand som att Nylockmuttern är sleten.
Den är "förbrukningsvara", precis som Slurfi redan påpekat.

Avatar Fallback

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

Mariaskogsrået  
#136299 Håller med Slurfi o Skogshuggarn - testa sätt dit en ny mutter!

Avatar Fallback

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

Vodgev  
#136303 Ok, tackar! Jag skall köpa och testa med ny mutter.

Förresten Slurfi eller andra; hur hårt skall den dras åt? Det står 35-50 Nm (3.5-5.0 kpm). Jag har ingen momentnyckel och har ingen känsla för hur hårt detta kan vara. När jag skrev att jag dragit åt den hårt, så är det med en kombinyckel - klarar man dra åt tillräckligt hårt med sådan, eller kan det vara där felet är?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

masterchief  
#136304 Dra den så hårt du kan, det brukar hänga med en nyckel som är ca 30cm när man köper röjsåg.

Avatar Fallback

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136305 Jag antar att dui sticker in en spik eller något i hålet för att spärra klingan, så du inte håller emot med handkraft bara?

Avatar Fallback

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

Vodgev  
#136311 Joda, Mangan, det gör jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

totte  
#136322 Se också till att det är ordentligt rent på flänsarna och klingcentrum så det inte sitter goja emellan. Men som sagt byt mutter, är den ok så skall klingan sitta bra om du drar åt rejält med kombinyckeln.

Avatar Fallback

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

Vodgev  
#138646 Yes box! Bytte mutter (och gjorde rent flänsar m.m), och nu funkar den klockrent. "Lite" skillnad i segheten när jag drog åt den nya muttern; den gamla kunde man skruva dit med fingrarna och sedan bara strama åt sista varvet... Ser i bruksanvisningen till en ny Hva vi köpte här i veckan att de rekommenderar byta mutter efter 10 åtdragningar, så nog är det förbrukningsvara alltid. Lär köpa in några...

Tack för (snabb) hjälp från alla, jag lär återkomma i andra ärenden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

totte  
#138664 Trevligt när det lyckas! 10 åtdragningar låter mest som ett försök att få sälja muttrar. Som du nu noterat, man känner när det är dags.

Användarvisningsbild

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138689 Men Hallå oxå... Dragit åt den med kombinyckel...

Byt till riktigt verktyg. Kombinyckel duger inte.

Avatar Fallback

Re: Klingan lossnar på röjsågen (Hva 244 RX)

axwell  
#138692
Henrik K skrev:Men Hallå oxå... Dragit åt den med kombinyckel...

Byt till riktigt verktyg. Kombinyckel duger inte.


Åjo, med "den rätta knycken, farbror Henrik" så räcker det. Brukar inte tappa muttern.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).