tor 22 sep 2011, 22:49#140187
Vet inte nåt särskilt om just den sågen eller dina kunskaper, men här är några generella grejer man kan kolla på. Gör inte anspråk på att ha en komplett check-lista, men det finns säkert folk här som kan fylla på.
Kedjebromsen ska inte vara trög att lösa ut.
Är det trädamm under kåporna så har den körts med slö kedja. Ifall förre ägaren inte var så noga med att fila kedjan så kanske hen inte var så noga med andra saker heller.
Är kylflänsarna på cylindern igensatta med smuts och klet har den inte fått bra kylning.
Luftfiltret ska vara rent.
Startsnöret slitet och fransigt så är det också ett tecken på lättja.
Isolationen på sladdar får inte vara avskavd eller sprucken.
Olja och bensin ska vara inne i sågen, inte utanpå.
Starta och varmkör.
Håll fullgas, lös ut kedjebromsen. Kedjan ska stanna omedelbart.
Låt sågen gå på tomgång och håll den i olika vinklar, vänster sida ner, höger sida ner, svärdspetsen ner, svärdspetsen upp. Hör du efter att den ändrar varv så är det nåt som är lurt.
Kedjan ska få olja när sågen går.
Ska finnas fungerande avstängning.
När du stängt av, känn på kedjan. Den ska inte hänga slappt men inte heller vara för hårt spänd, den ska gå ganska lätt att dra runt för hand.