Motorsåg och handhållet

Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

78 inlägg 30283 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Bajk  
#136096 Hej!

Är ny med att arbeta i skogen och köpte därför mig en Partner Formula 60 för att börja lära mig hantera en såg och olika tekniker.

Nu har intresset ökat, kunskapen och tekniken blivit bättre men sågen "hänger" inte riktigt med! Den klarar inte av det arbete som jag vill gå vidare med, så nu behöver jag förslag på vilken maskin jag ska investera i.

Har läst och tittat på filmer en del om Stihl MS 261 och Husqvarna 346 XPG.

Skulle behöva era omdömen för att få bättre preferenser.

Väl mött

/N



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136098 Jag har en MS260 och trivs bra med den.
Iofs har jag beställt en MS201 som komplement, man ska ju ha två med sig till skogen.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Phantom  
#136100 Det beror ju lite på hur mycket du ska använda sågen och till vad?
Om du enbart ska välja mellan de sågarna så får du nog åka till en handlare och titta, känna, prova och se vilken av de två sågarna som passar dig bäst.
Men sen finns ju flera andra sågar som kanske passar ditt behov bättre!

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Bajk  
#136101 Jag kommer att använda den till att underhålla träden på vårt landställe, ved kapning, ta ner träd i vår skog, ta hand om träd som blåst omkull. Det blir ju kapning, kvistning m.m.

Jag har svårt att göra instick med den sågen som jag har nu och känner att jag inte vill bli för begränsad när jag arbetar. Har fällt träd i ca 15-20 cm och kapat 40-50 cm träd.

Blir mycket helg arbeten för min del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

totte  
#136109 Båda sågarna är mycket bra. Det är mest en fråga om vad du själv tycker om dom när du känner på dom och helst om du kan få provköra med. Viktigast av allt: Välj märke utifrån vad du har för tillgång till service på hemorten, en bra handlare med egen verkstad och reservdelar är guld värd när det krånglar och från en bra handlare får du sågen rätt justerad och körklar.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Johanm  
#136136 Hej!

Har Husqvarna 346XPG, Sthil MS260 och nya Sthil MS241 och jag måste säga att jag tycker att Husqvarnan är outstanding! Funkar mycket bra till det mästa plus att jag är mycket förtjust i deras triobrake! Sedan gillar jag att bågen är smalare och att den känns lite mer "smidig" än dom andra, men det är ju en personlig åsikt, tycke o smak....

Hälsningar

/johanm

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Bajk  
#136139 Hej!

Tack för alla svar.

Har inte fått en klar bild av vad Triobrake är, kan någon berätta mer?

Så en fråga om filing också när vi är igång. Vad menas med "Hard wood" och "Soft wood"? Är det olika hårdheter på träd eller är det förknippat med vilken årstid man använder sågen? Vilka träd är "mjuka" respektive "hårda"?

Finns det någon bra sida som visar bilder och beskriver en sågkedja och vad allt på den heter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Kjell S  
#136155 Bakhandsbroms...

Min börjar se sleten ut, så nu har jag en ny 346:a hemma - utan triobraken.
Husky forever!

Tyvärr har de nya modellerna lite taskigare viktfördelning, så det blev en vanlig 346 xpg e-tech.

Som allt annat - det är en vanesak... ju mer man prövar desto lättare känner man sig hemma...

Pröva att såga en asp gentemot en ek... Filar själv inte direkt olika för olika träslag.
Kan ändra agrissivitet och emot hårt - skärpa oftare...

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136160 Kör stihl 261 på skolan och husqvarna 346 hemma och tycker att husqvarnan är bättre.
så jag hadde köpt en husqvarna :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136174 Om du vill spara lite pengar så är HVA 445 eller 450 ett alternativ. Helt OK sågar för icke-proffs och klarar i stort sett allt som en 346:a klarar men det tar kanske några sekunder till att fälla ett träd.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Bajk  
#136175 [quote="Kjell S"]Bakhandsbroms...

Du menar att när man släpper handtaget så stannar den direkt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136176 Nej, HVA:s trio-brake löser ut bromsen om man får ett kast, men motorn stannar inte.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Prowler  
#136183 Hmm, nu börjar Husqvarnamaffian ta över lite mycket här..så då måste jag förespråka Stihl :D

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Bajk  
#136190 450 såg ut att gå bra och priset gick ner en del oxå!

Hur påverkade Triobraken sågning? Stöter man i den, är den i vägen. Man kanske vänjer sig men vad är största skillnaden från att ha utan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

kallen  
#136191 Köp en 346 med triobrake så vill du aldrig byta sen! Triobrake är en vanesak men gör man rätt är den inte ivägen och bättre safe than sorry!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).