Motorsåg och handhållet

stark effektiv såg till sågbock

25 inlägg 12649 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

stark effektiv såg till sågbock

Vedsugen  
#136074Håller på att bygga en portabel såg till min atv vagn så jag kan kapa upp veden i skogen och köra hem tillgaraget och enbart klyva hemma. Vill ha en stark såg som det går att belasta mycket då jag inte behöver bekymra mig om vikten då den sitter i en jigg .
Tacksam för rekomendationer i detta köp .

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stark effektiv såg till sågbock

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136078Dolmar PS-7900

Användarvisningsbild

totte  
#136089Vilket som helst av de större märkena från 70 kubik och uppåt. Dolmar ger mycket kraft och kvalitet för pengarna.

Vedsugen  
#136094Vad kostar en om man får fråga ??

TS

Nolltax AB  
#136120Till vad nytta?
ATV-vagn normal lastar givetvis stock enklare än kapad kubb.
ATV-vagn med flak lastar stock likaväl som kapad kubb.

Retar sig grannen på att Du står på garageuppfarten å brummar med såg?

Om så är fallet men så skriv det då!

Det finns sågjiggar man fyller med stock å kapar med såg ex.vis.
Kräver ingen supersåg, duger med den trädet fälldes med....

Vedsugen  
#136123Hej ! inga problem med grannar .
Tycker det är lämpligare att såga på plats i skogen och komma hem färdig .
Samt att man får lite mer tid ute i ledigheten så att säga .
Jag har även en fiat 46-66 traktor med en 5 tons vagn om jag vill ta hem stock men trivs bättre med hjulingen i skogen för min hobbyhuggning så att säga . Traktorn har hytt o lastare så det skrapar och tar i hemsk i tätskogen .
Jag hugger 90% på grannmarker gratis och då är det även intr att inte gjöra vägar så att säga .
Har nu i år tagit ut mer ved än vanligt 60m3 pga en ny panna i garaget så jag vet inte hur mycket jag kommer att ta in i fortsättningen men med atv vagnen för jag nu in 2 m3 kubbar på en tur och det underlättar tycker jag att bara backa till klyven och klyva / säcka utan moment hemma med lastning upp och ner från marken .
Har satt fart på bygget nu och det blir en pändelvagga på vagnen så jag kan stå på bägge sidor och såga eftersom jag drar fram stockarna med virekranen . Jag lägger stocken direkt på sågbordet/ inmatningsrännan och kapar .
Kubben ramlar rakt ner på flaket och är så att säga lastad och klar .
Såg en film jag fick av en på forumet där han byggt ett stort sågbord som det är uppreglat på vedlängden och det såg smidigt ut men jag vill nog fortsätta på min ide med längre tid ute i det fria där man är ledig men svettig !!

TS
Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136425Jag kör med Stihl 441 till större fällning och vedkapning. Mycket nöjd. Rekomenderat pris för den är 9590:-

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136427Stihl MS660, mycket såg för pengarna

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136430Ang. sågköp i allmänhet.
Om du har en Återförsäljare i din närhet så gå dit o kolla vad han har o erbjuda.
Service, intresse o kunskap är betydligt mer värt än märket idag.

Sågar delas in i re grupper Kvistningssåg, fällningssåg och kombi såg.
Dessa delas sedan in i kubik klasser. 40-50, 50-60. 60-70, 70-80, 80-90, över 90.
Om man ser i de olika märkena och klasserna är det inte ett märke som har bäst såg i alla.

Att handla av ÅTF är kanske inte billigast på kort sikt, men det lönar sig i längden. Särskilt om man inte har intresset o sätta sig in i allt som har med såg o göra.

Vedsugen  
#136462Tack för kloka svar . Har i dag vart hos en handlare som hade husqarna och partner och blev mycket väl bemött . Där hade dom en quarna som hette 376 tror jag som var ny men körd av en av grabbarna där vid en demodag dom haft som jag fick köpa för 2500 kr undre ordinarie pris så det vart 6700 kr för en som han sade proffssåg om .
Provkört den hemma nu och j-vad den sågar mot min lilla jonsered hobbysåg så att säga .Helt klart rätt i att servis och bemötande är mycket viktigt och nu har jag en bra kontackt för framtida köp / Reservdelar . Grym skillnad i kapasitet på sågarna dock är denna lite tyngre men som sagt så ska den sitta fast så jeg inte behöver bekymra mig .

TS

Vedsugen  
#136463Rättelse ! 372xp g heter min nya såg !! :-bd

TS
Användarvisningsbild

totte  
#136491Bra köp för dina behov tror jag! Grattis till ett bra pris också.

Användarvisningsbild

Kjell S  
totte skrev:Bra köp för dina behov tror jag! Grattis till ett bra pris också.

Instämmer helt, 372:an är en pålitlig såg med kapacitet!

Användarvisningsbild

maccall  
Vedsugen skrev:Rättelse ! 372xp g heter min nya såg !! :-bd

Mitt i prick, grattis, och till ett riktigt bra pris också...

Det där är en nära nog legendarisk sågmodell och de enda som inte gillar den är de som egentligen är avundsjuka på att de inte har någon själva...

Nordik  
#136531en sån här kan du ska skaffa! :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).