Motorsåg och handhållet

Behöver rengöra oljetanken på såg

4 inlägg 5813 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Behöver rengöra oljetanken på såg

Sågen 78:01  
#135122 Hej

Fått tag i en misskött Stihl ms 260 som behöver lite omvårdnad. Tänkte att det kan vara ett bra sätt att lära sig hur grejerna fungerar om någon annan såg börjar krångla. Kommer nog återkomma med fler frågor :oops:

Först och främst lite rengöring. Resterna av oljan i kedjeoljetanken är alldeles klumpig. Vet inte vilken olja som använts eller vad som hänt men undrar vad jag kan rengöra med? Något lösningsmedel? Låta det stå ett tag eller bara vaska runt?

Finns det några bra guider på nätet om sågrenovering?

Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Behöver rengöra oljetanken på såg

nordtravare  
#135126 Fyll den till hälften med bensin låt "dra"ruska töm.

Användarvisningsbild

Re: Behöver rengöra oljetanken på såg

Sågen 78:01  
#135262 Ok, bensin hade jag inte gissat på. Funderade på lacknafta eller liknande.

Bara för att vara övertydlig, menar du sån bensin man kör på eller sån "kemisk ren" man köper på apoteket?


Tackar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver rengöra oljetanken på såg

totte  
#135266 Funkar lika bra med lacknafta, mindre hälsovådligt och mindre brandfarligt också. Har den gått med vegetabilisk olja kan man behöva tillsätta en skvätt rödsprit också. Om den sen oljar dåligt så häll i hälften kedjeolja och hälften lacknafta eller diesel och kör, det brukar rensa kanalerna som ofta är täppta om den stått med gammal olja i.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).