Motorsåg och handhållet

en liten nördfråga om två motorsågar

8 inlägg 4610 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

en liten nördfråga om två motorsågar

karlastrid007  
#134920 Vad är det egentligen för skillnad mellan jonsered 2156 cwh. Husqvarna 357 xp(R) G E-TECH(R)?

Samma HP, ser likadana ut, både invändigt och utvändigt! Jag köpte en jonsered 2156 cwh, men blev konfunderad när jag såg husqvarnan idag... Fnnns det härmapor i motorsågsbranchen? Är det exakt samma såg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: en liten nördfråga om två motorsågar

foton  
#134923 Jag har för mej att dom har samma ägare.

Avatar Fallback

Re: en liten nördfråga om två motorsågar

Avslutat-03  
#134925 Jo det är samma ägare (Husqvarna AB) och väldigt lika. Vad jag kan läsa mig till är Jonseredsågen något lite tyngre och tål inte lika långa svärd. Jonseredsågen verkar också ha lägre vibrationer.

Användarvisningsbild

Re: en liten nördfråga om två motorsågar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134945
karlastrid007 skrev:Fnnns det härmapor i motorsågsbranchen?

Ne,j men det är två olika så kallade "varumärken" som tillverkas i samma fabrik av samma ägare och med 99% likadana delar. Det är samma inom t.ex. vitvarubranschen. Det finns flera apparater som säljs under namnen Electrolux, Elektrohelios och Husqvarna med bara marginella skillnader mellan prylarna. Och jämför du en Saab 95 med en Opel Vectra så är det i princip också samma bil men här kan variationerna vara lite större med t.ex. olika motorer och olika karossformer.

Avatar Fallback

Re: en liten nördfråga om två motorsågar

karlastrid007  
#134962 Ja då vet man det. Tål längre svärd, 20-tum är ok på min, det är fan ett stort svärd det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: en liten nördfråga om två motorsågar

maccall  
#135821
karlastrid007 skrev:Vad är det egentligen för skillnad mellan jonsered 2156 cwh. Husqvarna 357 xp(R) G E-TECH(R)?

Samma HP, ser likadana ut, både invändigt och utvändigt! Jag köpte en jonsered 2156 cwh, men blev konfunderad när jag såg husqvarnan idag... Fnnns det härmapor i motorsågsbranchen? Är det exakt samma såg?


Japp, alla väsentliga delar är exakt desamma, och de är hopsatta i samma fabrik av samma arbetare. Typ. Det finns två skillnader, och det är färgen på plasten och vinkeln på främre handtaget. Känn på bägge och köp den som du tycker verkar bekvämast att arbeta med.

De ev. skillnader i prestanda som ibland syns i modellbladen (lägre effekt, kortare svärd mm, mm.) kommer snarare av att Husqvarna, som äger Jonsered, inte vill låta det se ut som om något annat märke har lika bra prestanda och utfärdar stallorder på att de skall avrunda effekten neråt medan de själva avrundar uppåt - eller något i den stilen.

Avatar Fallback

Re: en liten nördfråga om två motorsågar

nicklasson110  
#152826 hej min erfarenhet av jonsered och husqvarna är att husqvrnan håller bättre och att husqvarnan har ett bättre vrid än jonserden har några kopisar som jobbar på jonserd i Brastad som tillverkar vissa delar till båda märkena och dom står också som frågetecken varför man upplever sågarna så och dom har också provkört och tycker lika dant. husqvaran brir man inte lika trött av i armarna för att den e mer ergonomisk genom vridningen av främre hantaget

Avatar Fallback

Re: en liten nördfråga om två motorsågar

karlastrid007  
#153245 nicklasson, nu med lite mer erfarenhet skulle jag säga precis tvärtom. Efter att nu ha flera motorsågar skulle jag säga att jonsereden är de jag är mest nöjd med.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).