Motorsåg och handhållet

Inkörning 441 (visade sig vara kopia)

17 inlägg 9013 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inkörning 441 (visade sig vara kopia)

Jejk  
#134714 Rubriken säger väl det mesta men jag är fortfarande lekman när det gäller motorsågar.

Får en ny 441, troligen imorgon. Är det något speciellt jag ska tänka på vid inkörning? Kommer köra färdigblandad soppa. Sågen kommer användas till lite grövre fällning och sedan kapning på vedbacken. Kanske ska ta det lugnt med vedkapning i början?

Ni får gärna också komma med andra råd om skötsel (typ filter mm som kan vara bra att tänka på).

Tack på förhand!


Senast redigerad av Jejk tis 09 aug 2011, 16:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Inkörning av Stihl 441

BM 35  
#134772 Det är väl bara att köra på,,men du behöver ju inte snålställa den direkt kan ju såga ett tag först,,,men dom är ju gjorda för att användas så såga på du,,det är ju en Stihl

Användarvisningsbild

Re: Inkörning av Stihl 441

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134795 Som jag förstått det så är det väl bara att inte toppvarva de första tankarna, sen bara tuta på.

Avatar Fallback

Re: Inkörning av Stihl 441

MNskog  
#134807 Som de andra har sagt inte toppvarva de första tankarna och låt bli vedbacken i värmen.
Det bästa är huggning där kvistningen med många gaspådrag ger bra kylning och mycket varvtalsvariationer.
Efter ca 10 tankar kan du anse sågen inkörd och man brukar märka att den accelererar lite snabbare och känns gå lättare än när du körde första tanken. Det är då lämpligt att känna på alla bultar och efterdra där det behövs.

Avatar Fallback

Re: Inkörning av Stihl 441

karlastrid007  
#134818 "och låt bli vedbacken i värmen", jag tänkte gå ut och göra ved av ett stort träd strax, men min jonsered. Det är ingen bra ide?

Avatar Fallback

Re: Inkörning av Stihl 441

Jejk  
#134819
MNskog skrev:Som de andra har sagt inte toppvarva de första tankarna och låt bli vedbacken i värmen.
Det bästa är huggning där kvistningen med många gaspådrag ger bra kylning och mycket varvtalsvariationer.
Efter ca 10 tankar kan du anse sågen inkörd och man brukar märka att den accelererar lite snabbare och känns gå lättare än när du körde första tanken. Det är då lämpligt att känna på alla bultar och efterdra där det behövs.


Ska man verkligen behöva efterdra bultar på en "proffssåg"?

Ang. soppa och olja till sågen. Jag köpte aspen å de verkar ju de flesta rekommendera men oljan till kedjan, hur viktigt är det med rätt "märke" där? Vet att jag ha en dunk med kedjeolja från biltema hemma.. köpte ändå nu när jag var i farten en dyrare kedjeolja hos ÅF till stihlen. Kanske dumt att snåla på nya sågen.. vad vet jag :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkörning av Stihl 441

MNskog  
#134820
karlastrid007 skrev:"och låt bli vedbacken i värmen", jag tänkte gå ut och göra ved av ett stort träd strax, men min jonsered. Det är ingen bra ide?


Är sågen inkörd är det ingen fara.
Men tänk på att grov vedkapning är mycket tuffare för en motorsåg än huggning. Se till att sågen är rengjord i fläktkåpan och kylflänsar så kylningen funkar som den ska. Att pumpa med gasen lite mellan klabbarna är bra för både kylning och smörjning.

Avatar Fallback

Re: Inkörning av Stihl 441

karlastrid007  
#134822 tack för svaret!!

Avatar Fallback

Re: Inkörning av Stihl 441

Phantom  
#134837 Efterdra/kontrollera bultar ingår i rutinunderhållet som ska utföras dagligen även på proffssågar ;)
Det kanske även kan behövas en finjustering av sågen när den är inkörd beroende på modell och bestyckning.
Var noga med rengöring efter att den använts, det tjänar du på i längden.

Avatar Fallback

Re: Inkörning av Stihl 441

Jejk  
#134866
Phantom skrev:Efterdra/kontrollera bultar ingår i rutinunderhållet som ska utföras dagligen även på proffssågar ;)
Det kanske även kan behövas en finjustering av sågen när den är inkörd beroende på modell och bestyckning.
Var noga med rengöring efter att den använts, det tjänar du på i längden.



Oki, får bli till att känna på bultarna då :wink:

   TS
Avatar Fallback

Som visade sig vara en kopia!

Jejk  
#135215 Jahapp, då har man hämtat sin motorsåg. Tyvärr visade sig vara en kopia så nu måste jag skicka tillbaka skiten. Som tur är så hade jag inte betalat något i förväg.

Blir bara så trött..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inkörning av Stihl 441

viktor meck  
#135216 fan ochså. det är ju olagligt att marknadsföra kopior och dom är direkt livsfarliga 😡 . bra att du lämnar tbx den. vad för någon motorsåg kmr det bli i stället :?:

Avatar Fallback

Re: Inkörning av Stihl 441

Jejk  
#135220
viktor meck skrev:fan ochså. det är ju olagligt att marknadsföra kopior och dom är direkt livsfarliga 😡 . bra att du lämnar tbx den. vad för någon motorsåg kmr det bli i stället :?:


Inte direkt att han marknadsför den på blocket.. kan skicka länken, den ligger ju fortfarande uppe.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Pr ... w=3&last=1

Har försökt ringa och sms:a honom, men han svarar inte. Jag vägrar att betala frakten tillbaka så han får väl polisanmäla mig om han inte går med på det. Är fortfarande riktigt besviken å irriterad.

Tror jag fortsätter att leta efter en bättre beggad Stihl 441, 460 (om de ens existerar i Sverige), kanske en 660.. kan ev. tänka mig en 361, 362 också... eller varför inte husqvarnas 372. Måste erkänna att jag är rätt sugen på en Dolmar 7900 egentligen, men inser att de knappast kommer komma ut någon sådan bättre beggad. Upptäckte förövrigt att det är helt hopplöst att hitta bästa priset på dolmars 7900. Någon som vet var de säljs till ett bra pris?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkörning 441 (visade sig vara kopia)

Fröjerum Forest  
#135223 Kolla med sibro där ser du priset och 7900 är en riktig kanonsåg!!
http://sibro.jetshop.se/

Avatar Fallback

Re: Inkörning 441 (visade sig vara kopia)

Jejk  
#135232 Tack för sidan, enda stället jag sett som visar priset. Ha-begäret blev inte bättre av att glo lite på youtube när de testkör.. vilka svin.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).