Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

27 inlägg 15550 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136332 Det är bara o bita i äpplet o börga leta fel. Ett system i taget, en komponent åt gången.

Jag brukar slå en svätt bränsle i luftfiltret, då blir det en snabb test vilken ända o börja i.
Brummar det till saknas bränsle, brummar det inte till saknas tändning eller möjligheterna för att antända.

Starta med tank, slangar etc o gå framåt i bränsle systemet.

Böcker finns, men inte för att få den erfarenhet du behöver, då är det bara o gå den hårda vägen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

totte  
#136364 OK, förstår, ursäkta om jag lät lite kärv! Det är en bra idé att skaffa nåt att läsa om sågar och reparation, du behöver kunna lite av grunderna innan du ger dig på den. Kan tyvärr inte ge något lästips själv, hoppas nån annan kan hoppa in med det. Önskar dig lycka till och hoppas du snart är en bra sågreparatör.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

Kalajsen  
#136367 Lagom till nästa sommar ska jag nog vara en sågrepratör :)
Men en snabb liten fråga, hur kommer jag åt tanken? Jag kommer åt allt annat men inte tanken, jag förstår inte hur jag skall göra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136386 Tanken är samma del som bakre handtag. Du håller i den då du sågar.
Börja o se så allt står rätt till där sen filter, ledningar, genomföring, tankluftning, förgasare, insug etc...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

Kalajsen  
#136391 Yes! där är jag med dig, men den delen sitter fast i den med motorn, oavsätt om jag tar bort alla skruvar som jag kan tänka håller dem samman. Jag blir tokig 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

foton  
#136395 Du behöver inte lossa tanken, kolla genom påfyllningshålet i tanken brukar det vara en slang med ett filter börja där och kolla det. Sen följer du bensinens väg till förgasaren. Om du är osäker plocka inte isär förgasaren, sök hjälp.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

Kalajsen  
#136397 Jag ska kika där imorgon, men hålet är inte så stort...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

totte  
#136403 Jaha, då får vi väl hjälpas åt att lära upp dig :grin: !

Du kan fiska ut slangen och filtret genom tankhålet med en ståltråd med en krök i ändan. När du fått av filtret så kan slangen dras ut, lite olika på olika sågar, en del har en liten anslutning som skruvas loss utifrån, andra kan slangen bara dras ut med lite lagom våld.

Tankluftning som nämndes innan är ofta ytterligare en slang eller liten slangstump, med nån ventil eller så i, Den skall se till att det kommer in luft så det inte blir vakuum i tanken när bensinen sugs ut och utan att bensinen kommer ut den vägen. Är den tät så stannar sågen. Tips: Om sågen är på väg att stanna och tanklocket öppnas lite lätt, går den då så är det problem med luftningen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136426 Sprängskiss/IPL: http://chainsaw.mine.nu/downloads/HVA55-06.pdf

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

Kalajsen  
#136482 Jag tackar och bockar! Nu ska det mekas :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

Skogshuggarn  
#136571 Fel på tankavluftningen brukar ibland föranledas av att sågen rusar upp i varv några sek, ungefär som vid soppatorsk och sedan - stendött!.
Hur man enklast kollar detta hänvisar jag till Manges inlägg

Tvärdör den direkt?, så ligger felet troligtvis i någon annan komponent.

Jag vill även passa på att tipsa om Skogsforums eminenta sökfunktion.
Där finns mycket att inhämta i kunskap/tips.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

Kalajsen  
#136630 Jag är tyvärr bortrest rtt litet tag nu men jag ska gå igenom tanken när jag kommer hem, min superamatör gissning är att det är något med bränsletanken, för det är som om den får för lite soppa. Den går ju en liten stund och sedan dör den ca 20-30 sec. Jag tacka för all hjålp! Men om jag inte får ingång den lär ni höra av mig igen :roll:

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).