Motorsåg och handhållet

Stihl 08s vilken svärdslängd?

11 inlägg 4860 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 08s vilken svärdslängd?

Phantom  
#134166 Håller på att renovera upp min farfars gamla Stihl 08s den äldre modellen med 47mm kolv. Väntar nu på lite delar innan jag kan börja skruva ihop den.
Med sågen fick jag flera 404 kedjor, både nya och begagnade. Men svärdet som satt monterat är helt slut.
Det är 56DL på kedjorna, men vad motsvarar det för tum på svärdet? Kan det vara 15"?
Syns inga nummer eller siffror på det gamla svärdet.
Jag köper helst ett likadant svärd som var monterat så jag slipper köpa nya kedjor.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 08s vilken svärdslängd?

palbin  
#134649 15 tum svärd och 0.404 tum kedja - måste vara en ganska ovanlig kombi-
nation gissar jag? inte alls fel dock enligt mitt ringa förstånd om man har
motor nog och träden inte är större ... . Hur som helst borde det väl bara
vara och ta med det gamla svärdet till närmaste Stihl ÅF och kolla vad det
är du har, enligt mitt ringa förstånd som sagt ... . Om de inte har ngt lik-
nande hemma så måste de ju rimligen kunna ta reda på det ... . Mvh

Avatar Fallback

Re: Stihl 08s vilken svärdslängd?

Phantom  
#134664 De har inget svärd hemma att jämföra med, och listorna visar andra kombinationer men ingen med de kedjor jag har.
Jag har inge direkt brådska, utan funderar lite på detta ett tag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 08s vilken svärdslängd?

Valmet 941  
#144907 har du nå bilder på sågen ? :) skulle va trevligt att se för jag köpte en Stihl 08S av en kompis till morfar å den sågen ser ut som ny som jag har färgen är lite sliten men sågen har inte gått många timmar så jag ska fixa min för de blir överslag ifrån tändhatten till gashandtaget så de är väl nått litet fel på tändkabeln på min :) så har du nån eller fler bilder på din så skulle de va trevligt att se dom :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl 08s vilken svärdslängd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144943 17" .404 är inget ovanligt på 08 och 08S.

56 DL låter rimligt med 14 tum.

De finns nya 17" o beställa från stihl. Kolla i deras listor på modell välj svärdstyp så hittar du ett beställnings nummer.

17" 60DL .404
Rollomatic: 3002 000 9715
Duromatic: 3002 000 9215

Avatar Fallback

Re: Stihl 08s vilken svärdslängd?

Phantom  
#144947 Lite bilder från när den plockades ner. Den ser mycket bättre ut idag, men den är inte helt färdig ännu då det kommer lite annat emellan :roll:
Lägger upp bilder när den är helt färdig.
Jag har en donatorsåg som jag kan använda vissa saker ifrån, men inte allt då det är en 08 utan S :roll:
Mange: Jo, jag har kommit fram till att det måste vara 14" som satt på sågen. 17" har jag fått fram att det finns att få tag på, men jag letar vidare efter 14" då jag har ett gäng kedjor i den längden...rätt som det är så dyker det upp något :smile:
20101031519.jpg
DSC02422[1].jpg
Foto0056.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 08s vilken svärdslängd?

Valmet 941  
#144995 fränt :) de blir kul o se när din såg blir klar :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl 08s vilken svärdslängd?

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145002 Hej!
Det borde gå att renovera svärdet, hör med någon som renoverar maskinsvärd tex Arboga skogsservice.

Avatar Fallback

Re: Stihl 08s vilken svärdslängd?

Phantom  
#145009 Renovering kanske skulle vara ett alternativ, men jag tror det skulle bli alldeles för dyrt med tanke på att det nästan inte finns något material kvar på det. Om det ens skulle vara möjligt.
Men tack för tipset.

Valmet 941: Det tycker jag också att det ska bli :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 08s vilken svärdslängd?

husqvarna power  
#178532 vart får man tag på delar till Stihl 08s ? tack på förhand :)

Avatar Fallback

Re: Stihl 08s vilken svärdslängd?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178535 Litt får du her http://www.gardenhirespares.co.uk/c/stihl_parts/stihl_08s_parts

ellers finnes litt på ebay

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).