Motorsåg och handhållet

Fällyxa

9 inlägg 5458 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fällyxa

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10518 Ibland får jag det lite tokiga infallet att fäll träd med yxa. Tycker att det är behagligt att gå ut i skogen och fälla ett träd helt manuelt. Det är mycket slit och det är inget som jag gör ofta. Men ibland så händer det

Har idag en yxa från hultafors som jag tycker funkar så där, så min fråga är finns det några ricktiga fällyxor att få tag på idag och hur skall den vara utformad?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10519 ja det finst riktiga fällyxor. Se ex vis på de yxorna som de använder wid sthils loggings tävlingarna . de är rejäla fällyxor!

Har sett en hos kompisen som han köpte i brasielien sådan de har när de fäller redwood. skaftet är ca 1,8 m och huvuduet är väldigt långt och faktiskt rätt så smalt.

kolla på hultafors och S.W etterling

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10520 by thw way, jag förväntar mig att du fäller trädet med en swiss-army knife, har sett MacGyver göra det!!

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10522
gossebear skrev:by thw way, jag förväntar mig att du fäller trädet med en swiss-army knife, har sett MacGyver göra det!!


Nä jag fundera på att gnagga av ett träd, det har jag set bävrar göra :D

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10523 Den yxan jag använder idag är hultafors Huggyxa HY 20 och jag är inte ricktigt nöjd med den.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10524 Du kanske skulle kolla lite på de forum som finns för de tävlane innom de här området.

http://www.chainsawperformance.com/index.php
http://axemensnews.com/

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10531 Pröva Gränsfors stora skogsyxa. Om du är snäll kan du få låna en...

Själv använder jag mest deras snickaryxa, kanonfin sak.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10532 Tyska skogma har några riktiga fällyxor, typ dom som är med på Stihl timbersports.

www.grübe.de tror jag adressen är

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10538 Okaii här fanns det onekligen lite att kolla på, ska ta och känna på grönsfors yxor domverkar ju vara intressanta.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).