Motorsåg och handhållet

Frågor om 242XP

34 inlägg 15530 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor om 242XP

totte  
#133324 Och om du behöver skrapa nåt, använd en bit aluminiumplåt för att undvika djupa repor.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Frågor om 242XP

kallen  
#133345 Skruvade lite nu ikväll och fick ur cat delen ur dämparen enkelt. Satt med fyra skruv rakt framifrån.
Om jag borrar ur all keramik i den tror ni det blir för lite motstånd för sågen då?

Vet inte om jag vågar skruva så mkt som jag tänkt. Tycket det ser knöligt ut. Har god skruvvana men mest från större saker.
Finns det några klassiska missar man gör när man demonterar en såg? Såg ut att vara mycket avlagringar på kolven så hade ju varit fint att gjort rent samt att jag såg att handtagsvärmen var av till bakre handtaget.

Finns det packningar och sådant till denna såg att få tag i utan att det kostar skjortan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om 242XP

totte  
#133362 Det finns packningar, och det är vanliga papperspackningar till det mesta så det är lätt att göra själv också. Du bör absolut plocka av cylindern, det är inga problem, insexnyckel av hög kvalitet behövs till cylinderskruvarna, dom kan sitta rätt bra ibland.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om 242XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133389 Jag hade nog varit försiktig med denna dämpare o bytt eller letat upp en annan.
De växer inte på träd direkt.

Avatar Fallback

Re: Frågor om 242XP

sveakatten  
#134120 Lånar tråden lite.
Har en 242xp som vibrerar rätt mycket på tomgång, det försvinner nästan när jag varvar upp den.
Är det värt att byta vevstake i den?
Hade in den och dom bytte lager i den och då såg dom att vevstaken var lite böjd,dom försökte rätta till det men resultatet blev inte riktigt bra.
Är det vettigare att köpa en ny? vilken ny såg motsvarar 242xp?
Jan

Användarvisningsbild

Re: Frågor om 242XP

Noffe  
#134122 Jan, om du skall ha en ny motsvarande så blir det en 346xp

Avatar Fallback

Re: Frågor om 242XP

kallen  
#140569 Sågen går bra nu dock något svårstartad men har ett problem!
När jag slår i kedjebromsen så dör motorn. Det nyper alltså på mer än ett ställe så motorn inte kan gå runt. Vad är det som är fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om 242XP

jd6630  
#140571 har själv me en 242 som ligger i verkstan, går bra o allt funkar men lämnade in den till hva försäljaren för lite översyn o service. tji fick ja då dom inte ansåg de ens lönt o kolla på den då de e en sån gammal såg
e riktigt fly förbannad på dom nu, har en 339 xp som startsnöret inte går in igen på o den har varit inne massor me gånger men alltid samma fel på den,men ta betalt för en timmes jobb de kan dom jävlarna

har för maj att om kopplingen börjar bli lite slapp så dör motorn

Användarvisningsbild

Re: Frågor om 242XP

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140576 Snurrar kedjan på tomgång?

Avatar Fallback

Re: Frågor om 242XP

kallen  
#140611
th skrev:Snurrar kedjan på tomgång?


Nja, det händer.

JD6630 : du vet väll att du kan spänna upp startsnöret om det inte åker in.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om 242XP

mrlynx  
#140612 kolla att båda fjädrarna till kopplingen är hela annars kan det vara nållagret inuti kopplingen som är dåligt.
prova att smörj upp det annars byt ut det.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om 242XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140618 Kan även vara fel justerad alt luft läcka nånstans vilket gör tomgång hög, instabil o klen.
I vilket fall så driver kopplingen på tomgång. INTE rätt.

Avatar Fallback

Re: Frågor om 242XP

jd6630  
#140619
kallen skrev:
th skrev:Snurrar kedjan på tomgång?


Nja, det händer.

JD6630 : du vet väll att du kan spänna upp startsnöret om det inte åker in.


jo ja vet man kan spänna upp de. men de sitter en liten skruv i plast snurran som håller snöre o fjäder på plats, den lilla skruven spänns till efter 4 drag i snöret sen sitter den som berget
även åkt på att byta linhjul 4 gånger då den lilla skruven spännts så hjulet knäckts

Användarvisningsbild

Re: Frågor om 242XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140620 Då är nåt inte rätt.

Hur ser hus o axel ut? Glapp? Är skruven spännd o brickan rätt ska det inte hända mer om allt är rätt.

Brickan är det magiska som håller hjulet på plats. Dela alltihop o sätt ihop det rätt o rent. Även under fjäderhus o fjäder.
Ibland samlas skit i det o då bygger det lite vilket gör att det går trögt.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om 242XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140621 Skruven kan spännas till huset spricker o linhjulet ska löpa fritt ändå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).