Motorsåg och handhållet

Frågor om 242XP

34 inlägg 17026 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Frågor om 242XP

kallen  
#133217Har fått en Hva 242XP med cat från 1997 av en bekant som jag tänkte fräscha upp lite.
Han påstod att den inte gick men jag bytte stift och bensin sen starta den direkt :grin:

Har tänkt att göra en riktig storstädning och byta lite grejer bla. slangar och filter.
Drivhjulet ser helt nytt ut men ska kolla närmare när jag plockat isär den.

Är det något mer jag bör göra?

Kan jag köra med samma svärd och kedja som till 346an eller måste jag ha 1,5mm?

Någon som vet vilken dimension det är på bränsle slangarna?

Tänkte ev. modda ljuddämparen lite. Någon som har tips på hur jag ska gå till väga?
Går det att få bort caten eller måste jag ha tag i en annan dämpare?

Har inte behov utav en såg till utan ser det som ett kul semester projekt och samtidigt lära sig hur saker och ting funkar för mina andra sågar har jag inte skruvat mer än det vanliga.

Tips och tricks mottages om hur man kan vässa en 242a med enkla medel.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Frågor om 242XP

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133225Troligtvis behöver du inte byta slangar. På min 242 från 91 är de fortfarande orginal och har inga sprickor. Om sågen har gått med vanlig bensin och du byter till alkylat-soppakan det vara bra att bta slangar för att undvika att gamla avlagringar fastnar i förgasaren. Däremot kan det vara värt att byta membran i förgasaren, de kan ha torkat ut.

Det funkar fint med samma svärd och kedja som till 346, drivhjulet är oberoende av spårdimensionen.

Om det är en såg med handtagsvärme är det stor risk att tråden till bakre handtaget är av. Den är dock lätt att löda ihop och täta/stabilisera lödningen med lite krympslang.

Phantom  
#133236När du ändå håller på så är det lika bra att se över vevaxeltätningarna så de inte är otäta och torra.
Du kan också ta bort cylinderfotspackningen om du ska modda den lite. Täta med flytande packning som inte bygger lika mycket.
Har du tur så kan du lyckas dela ljuddämparen och rensa den på innehåll, annars får du nog byta till en utan cat.

kallen  
#133240Om jag delar dämparen ska ja tömma allt innehåll då?

TS

kallen  
#133245Har läst kemin en tråd om moddade dämpare och klurar på hur
Man kan göra större utblås utan att skada innehållet i dämparn eller det kanske inte går?
Hur ser dämparn ut invändigt? Som caten på en bil?
På 242an sitter fästplattan för dämparn över hela framsidan men kanske går att göra hål rakt igenom.

Finns det stopp på förgasar skruvarna på 242?
Hur svårt är det att byta vevaxeltätningarna?
Senast redigerad av kallen ons 13 jul 2011, 12:59, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133250Det finns ett par olika dämpare i cat utförande. Någon keramisk, men slår avgaserna mot en plåt av konstigt material som blir varm ut av h-ete....

Bäst är o leta pp en utan om du ska greja med det.

kallen  
#133253Ok. Hur ser en utan var ut då? Är det bara en tom burk?

TS
Användarvisningsbild

#133263Ja, i stort sett. Den har lite skrot i sig, men inte mycket.

kallen  
#133272Är det någon packning mellan cylinder och ljuddämpare?

TS
Användarvisningsbild

#133274Japp.

kallen  
#133276Måste den bytas om man tar ner dämparen? Tänkte riva ner så mkt jag vågar i helgen i rengöring och studiesyfte!
Bör man rensa cylinder och kolv från avlagringar?

TS

Phantom  
#133279Om du ser sotavlagringar på kolven genom tändstifthålet, så är det en mkt bra ide att rengöra ordentligt om du sen ska köra på alkylatbränsle.
Det är inte säkert att den behöver bytas om du plockar bort ljuddämparen.
För övrigt är det en mkt trevlig såg tycker jag!

Användarvisningsbild

totte  
#133284Lyckas du någorlunda få bort packningen i helt skick så behöver den inte bytas nödvändigtvis. sitter den fast så försök med en tunnbladig kniv, typ brytbladskniv att lossa den från tätningsytan. Och skulle den gå åt pipan så kan du alltid skruva på dämparen och sen skaffa packning om du vill provköra.

Det är en bra ide att plocka av cylindern, då ser du ordentligt i vilket skick den, kolven och ringarna är och kan som sagt rensa ur gammalt sot och andra avlagringar. Håller med Phantom, det där är en riktigt trevlig såg, klart värd att fixa till och vårda.

kallen  
#133300Hur tar ni bort avlagringar? Diesel?

TS

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133304startgas och bromsrengöring!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).