Motorsåg och handhållet

Tändmodul Partner 400

2 inlägg 2659 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tändmodul Partner 400

softarn  
#133078 Farsgubben har en Partner 400 från slutet av 80-talet som stått i 10 år som jag tänkte försöka få snurr på för lite småröjning. Jag har gjort rent förgasaren och allt som rör tändsystemet. Nu får sågen bränsle och gnista men gnistan är alldeles för svag så den tänder inte, inte ens om man prövar med startgas. Det är givetvis rimlig komp i motorn och jag har justerat ner tändmodulen så nära svänghjulet det går samt kopplat bort kablarna till dödarknappen för att utesluta problem där. Jag tycker inte det verkar vara några problem med magneterna på svänghjulet. Går det att få tag på en ny tändmodul, alternativ någon som har en bättre begagnad?

Servicecentralens sprängskisser är inte åtkomliga för tillfället så jag hittar inget partnummer men det ska vara exakt samma tändmodul på HVA 40 (som är samma såg men i annan färg) och även någon jonsered från samma tid. Kanske modulen sitter i fler sågar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändmodul Partner 400

totte  
#133101 Och du har bytt tändstift och kollat upp tändkabeln och tändstiftshatten antar jag. Sen skall polerna inte vara så nära som möjligt utan ca 0,3 mm från svänghjulet. Putsa också bort all eventuell rost på magneterna och polerna. Om det också är gjort och intte hj'lper så är det nog att börja leta efter en donatorsåg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).