Jo då totte nog är man nattuggla.
Har aldrig kunnat förstå hur dom är skapade som kan gå och lägga sej vid tiotiden på kvällen och sen gå upp i femtiden på morgonen frivilligt.
Men det är väl tur att det finns olika människor.
karlastrid007.
Topptrissan är en typ av kugghjul som kedjan löper på när den rundar svärdtoppen.
Och denna trissa är lagrad i rullager som måste ha ordentlig smörjning.
Smörjningen från kedjeoljan är ofta otillräcklig och det behövs därför ett tillskott av smörjfett emellanåt.
För ändamålet finns det ett litet hål c:a 2mm på var sida om svärdet mittför rullagret på trissan.
Om du tittar på ditt nya svärd så ser du det bra, och lagerrullarna brukar också synas genom smörjhålet om det är rent.
Jag föreslår att du besöker en motorsågsverkstad och köper en fettspruta till detta ändamål (kostar ej många kronor) samt inhandlar lämpligt fett till den. Be dom visa hur man gör.
Passa samtidigt på att få drivhjulet kontrollerat och be också att dom visar hur du byter detta själv senare.
Drivhjulet är det som driver kedjan och det finns två typer av detta.
Den ena typen har drivhjulet fast integrerat på kopplingstrumman och den andra typen har löst drivhjul.
Den senare typen är ju att föredra av ekonomiska skäl.
Drivhjulet sitter innanför kopplingstrumman som därför måste demonteras först.
OBS. att kopplingstrumman är vänstergängad och du måste därför dra åt "fel" håll när du ska ta bort den.
Kan vara lite knepigt att hålla stopp vid losstagningen. lättast är det med en mutterdragare (finns även elektrisk).
Annars kan man lägga in en repstump i cylindern genom tändstifthålet som stoppar kolven när den går uppåt.
Var försiktig bara så att repstumpen inte fastnar i någon cylinderport.
Verkstaden bör kunna visa dej hur du ska göra efter de verktygsförutsättningar du har.
//Dane