Motorsåg och handhållet

ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

15 inlägg 6963 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132762 Nu på en månad har hela 3 st ljuddämpare vibrerat löst på 3 av mina 345:or. Givetvis nu när dom har gjort det så är det inte allt för enkelt att sätta dit dom då gängorna är trasiga. Samt att 2 av ljuddämparna verkar vara trasiga. Hur kan man fixa det? Hur är det om man skulle köra utan ljuddämpare?

Är det några andra som haft likadana problem? alla sågar köptes för ca 1 år sedan.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

kallen  
#132765 Har haft samma på min 353G vet inte om det är samma typ av skruv.
Jag tog ur skruven innan gängerna var paj å la i loctite och nu känner jag på dem med jämna mellanrum.

Användarvisningsbild

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132767 känna med jämna mellanrum skulle ha varit en stor fördel, dock lite för sent nu. får se om det går att gänga om, men risken e stor att det e för sent....

   TS
Användarvisningsbild

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

totte  
#132775 Utan dämpare är nog inte rekommendabelt, för att få sågen att gå vettigt måste du öka på bränslet rejält och får antagligen en fruktansvärd förbrukning. Alldeles frånsett vad man kan säga om ljudet och risken att ställa till skogsbrand, när det står eldkvastar ur utblåset.

Kan du möjligen använda gänginsats typ Helicoil? Eller borra upp och köra överdimension på skruv.

Avatar Fallback

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

Nonkan  
#132786 Ta en diskussion med din ÅF om det är 3 st i samma serienummerintervall, det är inte riktigt normalt. Har du huggare som går på ackord kan det även vara lite slarv med underhåll, se nedan. Det är ganska vanligt när det är lite stressigt.

Ljuddämparen ska egentligen efterdras regelbundet, men det här är ett problem som kommer ibland på vissa modeller, bl.a. motorsågen 353 som nämns ovan.

När man bygger bort vibrationerna i handtagen så leder det bl.a. till att vibrationerna i motordelen blir kraftigare. Är då avvibreringsbussningarna lite slitna blir det för mycket vibrationer (interferens) vid vissa varvtal och dämparen börjar vibrera loss. Vi har t.ex. fått byta ganska många dämpare/cylindrar på m-såg 353 medan 346 inte alls har några problem trots att det är samma dämpare och skruv. De sågarna har lite olika karaktär så 346 har ett högre arbetsvarvtal.

Sådana här saker visar även hur viktigt det är att på moderna sågar använda varvräknare vid förgasarjustering och kolla sågen regelbundet när det gäller t.ex. att skruvar är dragna och att avvibreringselementen är ok. En vass klinga är också kritiskt för minskade vibrationer.

Många som kör gasar på tills sågen inte går bra, och först då servar man. Det fungerar inte riktigt i sågar som används i modern yrkesverksamhet, utan där måste man följa serviceintervallen i i-boken ganska noga för att undvika just sådana här problem. T.ex. så är en stor del av de dämpare vi bytt på motorsåga de som används av kommunens huggarlag med personer som arbetstränar, och det är alltid de sågar som är smutsigast som strular, vilket gör att det är ganska enkelt att dra slutsatsen att en hel del problem beror på bristande underhåll.

Avatar Fallback

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

röjjare  
#133614 Kul att du skaffat finsågar. 8)
Vi har haft samma problem på några 345fxt. Inte nyligen, men för 3 - 4 sågar sedan.
Ljuddämparna vibrerade lös efter bara nån vecka med förstörda gängor i cylindern och förstorade skruvhål i ljuddämpare som följd.
En i mitt lag körde länge utan ljuddämpare :roll: .

Numera verkar dom sitta fast, iaf på våra sågar..

Nonkan:
Lite svårt att ta sig tid till att serva sågar när man går på ackord.
Blir på sin höjd att man tvättar filter, rensar skit mellan kylflänsarna och fyller på fett ibland. <= allt som behövs.
Och sen önskar jag att alla servicepojkar ger f-n i mina justerskruvar.

Användarvisningsbild

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

Torparn79  
#133617
röjjare skrev:
Lite svårt att ta sig tid till att serva sågar när man går på ackord.
Blir på sin höjd att man tvättar filter, rensar skit mellan kylflänsarna och fyller på fett ibland. <= allt som behövs.

är man inte ute på väldigt hal is om man hävdar att man inte har tid att serva grejorna..??
då har man väl räknat åt helvete för lågt när man satt upp ackordet, eller..??

Användarvisningsbild

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133621 I vanliga fall när man kör med t ex stihl behöver man sällan efterdra alla skruvar innan första servicen, men så var det tyvärr icket på husqvarna.... Men men man lär sig något nytt med nya sågmodeller....

   TS
Användarvisningsbild

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

Kse  
#133633 Hade samma problem med en ny 345 för två år sedan, men jag klassar det som rent förarfel.
Han körde tills ljuddämparen lossnade, sågen var då två veckor gammal.
Han hade hört att den börjat låta mer och mer men tänkt fråga mig när jag kom förbi, det konstiga var att ingen annan sa åt honom. Ljuddämparen var kass men jag hade en skuren såg som vi plockade dämparen från, drog igenom bulthålen med gängtapp så fick vi dom nya bultarna på gäng.

Sen tog jag en allvarlig diskution gällande service och underhåll med laget.

Avatar Fallback

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

röjjare  
#133656 Självklart ligger det i mitt eget intresse att sågen håller. Vem vill stå mitt ut i skogen med trasig såg och se dum ut?

Vi har inte haft några ljuddämparproblem alls med 345an sen den där säsongen då var och varannan ljuddämpare lossnade. Och många sågar har passerat sedan dess.

Som jag ser det är ända riktiga konstruktionsmässiga felet med 345an avibreringsfjädrarna vid styret som är för klena. De brukar gå av.
Utbytes fjädrarna är betydlgt kraftigare än de som är standardmonterade.

Användarvisningsbild

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133664 Hur tycker ni stoppknappen på husqvarna (både 355 å 345) håller? själv har jag lämnat in ett antal 345:or pga att stoppknappen slutat att fungera, går ju givetvis att stänga av den med choken men ur säkerhets synpunkt är det ingen höjdare...

Idag lyckades vi iallafall att fixa till 2 sågar där ljuddämparen vibrerat upp, den 3.de var omöjlig att rädda.... behövdes hur som helst reservdelar till de andra sågarna....

   TS
Avatar Fallback

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

röjjare  
#133684 Ja just det, stoppknappen. Det har vi råkat ut för på några ex.

Egentligen ganska illa med sådant.

Användarvisningsbild

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133781 Jag tror också att ljuddämparproblemet kan ha med användarna att göra, har inte haft det problemet på de 345or jag köpt in genom åren men nu när jag även jobbar på verkstad så har jag märkt att vi har ett gäng som kommer in med sina 345or med jämna mellanrum och det är alltid pga att ljuddämparna har lossnat eller något annat som ingen annan råkar ut för :shock:
Cylindern är ju av aluminium så det är inga problem att sätta i lösa insatsgängor.

Har inte reflekterat så mycket över det men det låter logiskt att slitna avvibreringsfjädrar bidrar till det här.

Stoppknapparna har inte krånglat på mina sågar men däremot hade jag väldiga problem med gasvajrar som gick av hela tiden, men det problemet har jag inte haft på några år nu. Hva kanske gjorde om vajrarna?

Avatar Fallback

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

röjjare  
#133827 Husqvarnas vibreringsfjädrar går av. Ibland efter bara nån vecka, beror lite på vem som håller i sågen.
Sitter små fjädrar i en gummikondombussning som standard 👎 . Dom som vi får som reservdel är mycket kraftigare och utan gummibussning.
Dom kraftigare utbytes håller hur länge som helst. Se till att ni får dom istället när ni byter.

Användarvisningsbild

Re: ljuddämparproblem husqvarna 345 fxt..

Kse  
#141567 Så här brukar det se ut efter ett tags körande med lösa ljuddämparskruvar.
IMG_0216.JPG

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).