Motorsåg och handhållet

Hva 353, går sådär...

4 inlägg 2270 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hva 353, går sådär...

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132014 Har en Hva 353 som tidigare funkat perfekt. De senaste dagarna har den strulat lite, det började med att den hostade och gick väldigt dåligt och dog. Startade lätt, i alla fall med halvgasläget, igen. Luftfilter OK, tändstift OK. Bränslefiltret ser OK ut, men slangen såg rätt så krullig ut, vilket borde göra att det inte följer med ner i botten ordentligt, där bensinen råkar vara, speciellt då det är lite mindre bensin i. Joxade lite med slangen och det blev bättre, men den stannar fortf på tomgång allt som oftast.
Känner inte direkt för att börja skruva på H,L skruvarna då den verkar gå som den skall mestadels (förutom tomgång), samt att den har gått klockrent innan. Till saken hör att den har legat på hyllan i ca ett år. Men nu har jag kört igenom ett antal tankar bensin/olja och inga rester av gammalt finns kvar.

Jag tänkte börja med att byta bensinfiltret, sen får vi se om slangen ska bytas också. Tycker den skulle vart mer smidig för att nå den sista bensinen. Visst, jag kan ställa upp tomgången också...
Är det nåt annat man skall titta på?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva 353, går sådär...

totte  
#132029 Börja med att byta slang och filter. Det är billigt och enkelt och hjälper det, så desto bättre. Kolla också insugssilen i förgasaren, den kommer du åt om du skruvar av locket på pumpmembranet, det lock med fyra skruvar som är vänt uppåt. Akta packningen och håll reda på hur grejorna skall sitta.

Ofta när en såg har stått så bildas det beläggningar i slangarna och när det släpper, vilket det förr eller senare gör så täpper det till insugssilen och/eller munstycken i förgasaren.

Hjälper det inte så är det dags för en rejäl förgasarservice.

Användarvisningsbild

Re: Hva 353, går sådär...

Gustav-vasa  
#132038 Har en likadan såg,sen gick det ett bra tag innan jag använde den igen. Då fick jag samma problem som du skriver. Köpte en packningsats till förgasaren sen var problemet borta.Vet flera sågar som jag fått göra samma sak på, då dom stått ett tag , eller används lite.Packningsatsen kostar runt 200kr , arbetet tar ca en halvtimme till en timme.

Avatar Fallback

Re: Hva 353, går sådär...

asseasse  
#132094 Hej!

Sök på "Jonsered 2152 går dåligt". Det är samma såg. Totte och flera andra kunniga personer gav mig detaljerad beskrivning över hur man ställer in tomgång och L-skruven. Står endel i bruksanvisningen också men inte så pedagogiskt. Jag måste ställa in min såg beroende på yttertemperaturen för att den ska gå bra - innan jag lärde mig det hade jag alltid problem i både särskilt varmt och särskilt kallt väder. Kolla även att vinterpluggen i kåpan sitter imonterad så här års, samt att kopplingsfjädrarna är hela. På sågar äldre än c:a 2004 av denna modell sitter även en tankluftning som tenderar att täppa igen. I sådana fall har du främst problem när sågen är nytankad.

/andreas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).