Motorsåg och handhållet

Röjsåg sthil FS 250

7 inlägg 6194 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg sthil FS 250

karlastrid007  
#131501 Köpte en begagnad sådan och undrar vad det är för motor. Vet att den är på 40cc och 2.2 hästar. Är det en vanlig 2-takt eller en 4-takt men med oljeblandad soppa (4mix)?

Det har egentligen ingen jättebetydelse förutom att det skulle vara skönare för mig som användare om det var en 4taktare.

En sidofråga, jag tänkte köra aspen-bränsle för att det är mindre skadligt att stå i ångorna från motorn, men kan man bara byta från oljeblandad 95 till aspen utan problem? Måste man skruva på något :)?

Tack så mkt för svar. Jag är okunnig så svara som att jag vore 5 år, typ.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg sthil FS 250

totte  
#131502 Angående byte av bränsle så läs den här tråden, gäller samma för röjsåg som för motorsåg:

viewtopic.php?f=12&t=10940#p131158

Avatar Fallback

Re: Röjsåg sthil FS 250

Brill  
#131582 FS250 är en vanlig två takts motor.

De 4-mix maskiner som finns av röjare/trimmer är:
FS87, FS100, FS130 och FS310

Avatar Fallback

Re: Röjsåg sthil FS 250

karlastrid007  
#131583 tack Brill!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg sthil FS 250

JörgenO  
#714026 Hej, är det nån som vet mått för centrumhål och diameter på klinga för min röjsåg?
Jag har för mig att centrumhålet är 20mm och diametern på klingan är 200 men det visar sig i det närmaste vara ogooglingsbart o jag har dåligt minne o sågen befinner sig en bit bort.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg sthil FS 250

HannuRöj  
#714036 😀 Helt rätt. 20 mm hål och 200 mm diameter. Den passar på alla Stihl modeller.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg sthil FS 250

JörgenO  
#714039 Tack så mycket!

Nu är två Strandklingor inhandlade. Har aldrig provat dessa förr men det var 30kr rabatt på dem i en nätbutik och vad jag minns har man överlag varit positiv till dessa när de diskuterats i trådar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).