Motorsåg och handhållet

Avvibrering Jonsered 435

7 inlägg 5591 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avvibrering Jonsered 435

åberg  
#131399 En kille på mitt jobb frågade vilken skruv man ställer tomgången med, för sågen han hade ville stanna hela tiden.

Jonsered 435 står det på sågen. Efter lite rattande så gick den på hyffsat jämn tomgång. Lite mer rattande och den svarade riktigt bra på gasen utan att vara snålställd. Ner med tomgången lite igen och allt kändes harmoniskt och bra på alla sätt. Blev nästan så man höjde ögonbrynen lite för den blev så pigg. Härligt. :smile:

Hursomhelst, anledningen att jag skriver är att bågens avvibrering på högersidan var ganska trasig. Ägaren till sågen renoverar ett torp från grunden och är inte i läge att investera i såg, varken ny eller begagnad så han lär köra med den i befintligt skick. Det skulle vara kul om jag kunde skaffa några bitar till sågen och ge honom, tror han skulle uppskatta att ha en såg som sitter ihop.

Tyvärr tycker jag inte riktigt att jag känner igen delarna i den IPL som jag hittar hos Jonsered.
http://www.jonsered.com/se/support/download-manuals/?query=435*&types=O%2cE%2cI

Nån som har en äldre/nyare IPL?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Avvibrering Jonsered 435

totte  
#131402 Kollade den som är på nätet, är det inte dom här delarna på tredje sidan, utom försättsbladet:

503 08 29-01 fjäder
503 08 32-01 fäste
503 53 24-01 hylsa av nåt slag

plus några skruvar, mm.

Bilderna i IPL:er är ofta rätt schematiska.

Användarvisningsbild

Re: Avvibrering Jonsered 435

laggar  
#131410 Jag vill minnas att avvibreringen på en Jonsered 420 jag hade en gång havererade. Avvibreringen bestod i gummibussningar med ingjutna fästplattor, men när jag skulle beställa nya sådana så fick jag veta att dessa hade blivit ersatta med fjädrar liknande de i IPL:en till 435:an. Kan det vara så att 435:an ursprungligen hade något liknande och att det är därför det inte verkar stämma?

Avatar Fallback

Re: Avvibrering Jonsered 435

åberg  
#131414 Nu börjar det gå upp ett Liljeholmens, tycker mig känna igen 503 08 32-01. Och 503 16 14-01 på första bladet finns kvar på sågen. Det verkar stämma då. Får skylla på att sågtittning och IPL-tittning var vid olika tillfällen. :oops:

Så då kan man titta efter vilka bitar som fattas...

Att de saknade artiklarna ska finnas i lager antar jag man kan slå ur hågen direkt, men hoppet är det sista som lämnar människan. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avvibrering Jonsered 435

totte  
#131419 Annars får du försöka annonsera efter en lämplig skrotad donatorsåg. Var ju bra du fick ordning på vad det skulle vara i alla fall, lite lurigt att handtaget och det andra är på olika sidor, jag fattade först inget heller när jag kollade.

Avatar Fallback

Re: Avvibrering Jonsered 435

Nonkan  
#131432 503 08 29-01 Vibrationsdämpare har utgått utan ersättning.

Det andra finns, men det är nog inte direkt någon ÅF som ligger med sådana i lager, det är trots allt en såg som är ca 25 år gammal.

Användarvisningsbild

Re: Avvibrering Jonsered 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131445 Om det kniper kan man ta en från Partner 351 (tror jag det var) och bocka om.
Har gjort det ett par ggr...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).