Motorsåg och handhållet

Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

40 inlägg 15628 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

karlastrid007  
#137104 Hur kan 2-taktaren 4-takta? Jag kör med en jonsered 2156 som jag köpte för 10 000kr, men jag har aldrig skruvat på en enda skruv. Träden faller som käglor ändå! :)

Betyder det ngt i stil med att man kan köra på full gas utan att den bara ökar i alla oändlighet?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

totte  
#137108 Fyrtakta är ett begrepp som, lite oegentligt, används för att beskriva hur sågen går lite orent på fullgas utan belastning. En såg som är för snålt ställd varvar ut så den ylar, dock inte i all oändlighet, men det farliga här är att den går för varmt och det blir då garanterat skador.

En rätt ställd såg går en aning orent på fullgas utan belastning och det är det vi kallar fyrtaktning. Det är ju alltså inte fråga om att den verkligen går som en fyrtaktare. Om din såg går bra, så fortsätt du helt lugnt att köra vidare, då är den säkert bra ställd som den är. Om du längre fram skulle behöva justera om den så skall du ta reda på noga hur man gör, det är lätt att ställa till det om man justerar fel.

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

karlastrid007  
#137119 Ja totte, då tackar man igen för bra info!

Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137189
Anders_Nilsson skrev:Ingen fara, när jag skruvade in H-skruven var sågen så slö att den knappt orkade kapa en 20-centimeters björk. Dessutom kollade jag att det fortfarande fanns mycket (mer än ett kvarts varv) kvar till maxvarv, och sågen fyrtaktade kraftigt på maxvarv även när jag skruvat in. Fast det där med att rengöra luftfiltret var ett bra tips för jag har kapat ved mycket och det blir ju en del damm.

/Anders


Glöm inte rengöra förfiltret om din HVA 242:a har ett sådant. Förfiltret sitter i så fall ovanför bensintankslocket bakom en kvadratisk lucka.

Obs! Jag tror bara vissa HVA 242 har ett förfilter. Min har det i alla fall.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

rob34  
#137369 Om du går över till alkylat bör du rika på den på förgasaren...kanske 10 "minuter" på varje nål. Fortsätt o kör på vegolja

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Anders_Nilsson  
#138208 Jodå, min har ett förfilter som sitter under en lucka på vänstersidan. Skall ta och göra ren hela sågen efterom den blivit rätt dammig av all vedsågning.

Apropå vedsågning, har sett några 254XPG gå för dryga tusenlappen på Tradera så det blir till att spara till en julklapp...om 42 kubik sågar bra måste ju 54 kubik vara rena drömmen på vedbacken.

/Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

totte  
#138230 Rätt så, minst 50 cc i vedhögarna, gärna 60.

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Midgård  
#138306 Kör ni generellt alkylatbensin i era röjsågar och motorsågar? När jag nu köper nya sågar rekommenderas att bara köra alkylat i dessa. Dock när man kollar upp var alkylat kan köpas på pump måste man åka flera mil för detta. Att handla på dunk och betala 35kr/l kännas lite väl i överkant. Enligt säljare måste sågarna ställas om vid växling mellan vanlig bensin och alkylat, hur känsligt är det med detta?

Användarvisningsbild

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138358 Mycket känsligt o ska tas på allvar.

Avatar Fallback

Re: Byta 95 oktan mot alkylat i HVA242?

Bengt.Svensson  
#138362
Anders_Nilsson skrev:Apropå vedsågning...om 42 kubik sågar bra måste ju 54 kubik vara rena drömmen på vedbacken.

Det är riktigt, jag har en 254 med 15"-svärd som jag kapar grova stammar med (hängande i gripen), enda nackdelen är att man måste tanka ganska ofta.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).