Motorsåg och handhållet

Köpa filset till Huskvarna 350

8 inlägg 3917 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa filset till Huskvarna 350

Stammen  
#130940 Ska köpa fil + mall till en Huskvarna 350 (13") och är ute efter så bra grejer som möjligt. (till rimligt pris)

Kan detta vara något?

http://www.jula.se/filset-med-filmall-f ... jor-066060



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa filset till Huskvarna 350

axwell  
#130945 Nej det kan inte vara något för dig om du använder en .325-kedja. Det där setet är för lågprofilkedjor dvs sånt som oftast anv. på hobbysågar och några Stihlmodeller (4,0 mm).

Användarvisningsbild

Re: Köpa filset till Huskvarna 350

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130957 Texten stämmer inte överens med bilden. Bilden visar en 4,8 mm fil till .325-kedja. Kanske bäst att kolla i butiken vad det egentligen är innan man köper.

Avatar Fallback

Re: Köpa filset till Huskvarna 350

axwell  
#130967
th skrev:Texten stämmer inte överens med bilden. Bilden visar en 4,8 mm fil till .325-kedja. Kanske bäst att kolla i butiken vad det egentligen är innan man köper.

Ja typiskt Jula, den skall vara märkt "168 Combi 4,8 6920", inte den som texten beskriver "168 Combi 4,0 6922".

Så bara köp men lika gärna i någon fackhandel.

Avatar Fallback

Re: Köpa filset till Huskvarna 350

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130971 jag tycker du ska använda HVA´s kombi rullmall!

Avatar Fallback

Re: Köpa filset till Huskvarna 350

Stammen  
#130985 Tack för era svar, nu såg jag också att Jula hade strulat till det, bilderna visar ju två olika set som sagt...

Fler personer får gärna lämna synpunkter på huggar*ns rekommendation, är HVA´s kombi rullmall bättre än den i länken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa filset till Huskvarna 350

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130989 Problemet med HVA´s rullmall är att det otrevligt snabbt blir filspår i gummit och då blir den oduglig för tandfilning (däremot kan kombimallen fortfarande funta till underställningen. Dessutom är det olika filmallar, beroende på om din kedja (och svärd) har 1,3 eller 1,5 mm spårvidd. Farsan vägrade envist att slänga sin uttjänta mall.... En äldre variant hade stålrullar istället för dagens gummirullar och höll därför mycket länge.

Personligen gillar jag Bahcos mall klart bättre än HVA/Jonsered, men tyvär har Bahcos plastmallar en tendens att glappa upp i tandfästet och då är det dags att kassera dem. En Bahco-mall i metall vore en fantastisk välgärning för oss motorsågande människor.

Annars bör Oregons, Stihls och Vallorbes filmallar hålla bra, men dessa kräver dock en stadig hand + övning + eventuell trimning av mall för att resultatet ska bli bra. Efter en viss träning går det mycket fort att fila kedjan med dessa mallar, jämfört med Bahcos och HVA/Jonsereds plastmallar.

Slutligen finns ju också Pferds kombimall, som tar både tanden och underställningen i samma drag. I övrigt sker filandet på ungefär samma sätt som med Oregons, Stihls och Vallorbes filmallar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa filset till Huskvarna 350

Stammen  
#131044 Intressant svar Niklas.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).