Motorsåg och handhållet

Partner trimmer - får inte bränsle

7 inlägg 44935 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner trimmer - får inte bränsle

sparcraft73  
#130192 Hej,
jag har en liten Partner Colibri trimmer som vägrar starta. Den har gnista men stiftet förblir tort.
Jag har bytt alla packningar och membran men den vägrar ändå ens göra stiftet surt.

Är det ngn som har ngn idé? Jag har blåst rent Walbro-förgasaren men kommer inte åt alla hål, i ngt sitter det
en plugg? Vad tyder det på att inte soppan pumpas in i cylindern?

Vad göra?

Stort stort tack till den som kan hjälpa mig, inte för att den är dyr utan för att jag hatar teknik som
inte fungerar.

Mvh

Claes



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner trimmer - får inte bränsle

volvo_buster  
#130195 Hej Claes,

Jag har en likadan som var ytterst svår att starta och upptäckte att den var väldigt snålt ställd på luftskruven på förgasaren. Vad jag INTE kan begripa är hur och varför Partner aka Husqvarna har valt att sätta på sådana justerskruvar på förgasaren. Ser ut som någon slags splinesad axel. Fick göra min egen justeringsnyckl och nu fungerar Colibrin fin fint.

Svagt att man ska behöva justera den alls då det uttryckligen står i manualen att den har justerats in i fabrik för bästa prestanda!!!

Om någon däremot vet vart man får tag i sådana här mejslar att justera dessa motorer med så tar jag tacksamt emot tips då min hemgjorda nyckel har en del kvar att önska.

//anton

Avatar Fallback

Re: Partner trimmer - får inte bränsle

Phantom  
#130200 De "splinesade" justerskruvarna finns på flertalet hobbymaskiner, och sitter där för att man inte själv ska kunna justera. Utan det är en säkerhet för att oerfarna människor skruvar fel och maskinen går sönder. En för snålt ställd maskin skär ihop, och ägaren skyller ofta på dålig kvalitet. Fabriksjusterade maskiner brukar ibland behöva en finjustering efter inkörningen, och den utförs av en erfaren verkstad!
I övrigt finns mejseln att beställa hos ÅF och kostar runt en hundralapp!
Men kolla först upp hur den ska vara justerad så ni inte ställer den för snålt!

sparcraft73 - det är inte så att bränslefiltret är tätt eller att du har ett stopp i bensinslangen?

Avatar Fallback

Re: Partner trimmer - får inte bränsle

Nonkan  
#130210 Ett ganska vanligt fel på de här riktigt billiga USA-maskinerna är att det lilla filtret i förgasaren får beläggningar och sätter igen sig, speciellt om man kör på lite gammal handelsbensin. Byter man det brukar det fungera.

Användarvisningsbild

Re: Partner trimmer - får inte bränsle

viktor meck  
#130302 jag tar alltid bort dom filtren för dom ställer bara till med problem 😡 man har ju ett filter i tanken så det gör nog inget om man tar bort dom. har märkt att man kan köra längre utan att göra rent förgasaren om man kör utan det filtret :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Partner trimmer - får inte bränsle

viktor meck  
#130303
han gör alltid bra filmer :mrgreen: han jobbar som reparatör av trädgårdsmaskiner

Avatar Fallback

Re: Partner trimmer - får inte bränsle

sparcraft73  
#130396 Hej på er och stort tack för alla svar!

Trimmern är nu igång igen och går bättre än någonsin. Felet låg i en läckande packning mellan
cylinder och vevhus vilket gjorde att den inte drog någon soppa! Har nu skruvat isär och ihop
ett dussing gånger och kan göra det i sömnen men nu funkar den och jag slipper köpa en ny sämre.

Tack än en gång!

Mvh

Claes

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).