Motorsåg och handhållet

Köpa Röjsåg!

57 inlägg 25652 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11720 Våra 345Fxt har också handtagsvärme :)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11724 Hva 355 har det handtagsvärme.

Avatar Fallback

Re: Köpa röjsåg

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11725
BMC skrev:Jag behöver en röjsåg, min nuvarande Jonsereds GR2136 med slyklinga börjar kännas lite klen när björkstammarna börjar bli mot 3cm i diam.
Var och tittade på lite nya sågar, blev rekommenderad en Stihl FS 350 för ca 4.500 exkl.
Hur är denna, räcker den till för röjning på fritidsnivå (29 ha), dvs 4-5 dagars ungträdsröjning om året?
Hur grova stammar klarar den utan att sacka etc?
Eller måste man upp i 480 klassen även i min nivå?
Mvh BMC


Hur värderar du din tid? Hur mkt är det värt att hinna samma jobb på 3-4 dagar?
Fs 350 räcker säkert ,men för de pengarna hade jag letat rätt på en större begad. Jag gissar att en hel del yrkesfolk kommer byta upp sig till hva 355 och då borde det gå att hitta en del billiga 450-480 o 345-252.
Då kan du dessutom behålla slyklinga på den ena,vilket är rätt bekvämt.

Är det trekants-klingan du kör nu vill jag passa på att varna lite för denna. Den är av hårdmetall och kan släppa flisor om man stensågar.

/Nisse

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11726
valmet901 skrev:Var och köpte en 480 idag med handtagsvärme gött och ha nu när det börjar att kyla på och när det regnar mycket nu på hösten. Skall även bli kul att se om det är lika bra kvalite som de övriga stihlsågarna jag haft.


Varför kunde inte stihl kopierat hva's on/off switch? Stihls knapp sitter illa till och slås ofrivilligt på/av lite nu o då.
Hitta gärna på en bra lösning och posta här..

/Nisse

Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11762
pgo_jim skrev:BMC testat med den andra klingan med mer tänder + fila vasst?


Jag använder slyklinga eftersom när jag fick röjsågen hade den bara använts som grästrimmer.
Innan jag köpte klingan kollade jag i Jonsereds produktkatalog och då verkade det som om man med nöd och näppe kunde använda slyklinga.
Jag antog att den var för klen i drivning och vinkelväxel för att använda en riktig sågklinga.
Visserligen går den ju inte snällt nu heller när man attackerar stammar på tre-fyra cm med slyklingan :oops:.


Jag kanske skall prova att köpa en sågklinga först och testa om den klarar av det?

BMC

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11763 Välfilad sågklinga är nog det snällaste verktyget.Tror scarlett-klinga är till för klenare sågar lättfilad.

Och,som sagt,ta det lugnt med slyklingan.Har sett resultatet av en flisa i magen. Mycket blod o många stygn.Turligt nog tog det inte längre ned..

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11770 Jag kommer aldrig använda "scarlett" den där 3tandade slyklingan

borde hugga någe enormt när den slår av 3-4cm stammar

den riktiga sågklingan går supersnällt mot sådana stammar och även grövre

så jag rekommenderar att du testar en sånn, vet inte om din maskin är för klen för klinga så jag garanterar inget

Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11783
nisse skrev:Välfilad sågklinga är nog det snällaste verktyget.Tror scarlett-klinga är till för klenare sågar lättfilad.

Och,som sagt,ta det lugnt med slyklingan.Har sett resultatet av en flisa i magen. Mycket blod o många stygn.Turligt nog tog det inte längre ned..

/Nisse

Jag skall prova med att köpa en sågklinga.
Menar du att alla slyklingor kan splittras eller bara den särskilda treklingade.
Jag använder en fyrklingad nu (om det nu spelar roll) och den verkar inte härdad eftersom den är ganska lätt att fila.

BMC

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11801 håller med föregående talare om att knappen för handtagsvärmen sitte dumt till. Vet inte hur många gånger handtags värmen gått av på idag. Men nått jag känner är att jag tycker inte att 480 väger nå t nu när jag kört med stihl 550 och hva 265. Känns ju som att gå runt med en liten trimmer i jämförelse i vikt. Tänk vad 2 till 3 kg kan göra mycket
Senast redigerad av valmet901 lör 29 sep 2007, 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11806
BMC skrev:
nisse skrev:Välfilad sågklinga är nog det snällaste verktyget.Tror scarlett-klinga är till för klenare sågar lättfilad.

Och,som sagt,ta det lugnt med slyklingan.Har sett resultatet av en flisa i magen. Mycket blod o många stygn.Turligt nog tog det inte längre ned..

/Nisse

Jag skall prova med att köpa en sågklinga.
Menar du att alla slyklingor kan splittras eller bara den särskilda treklingade.
Jag använder en fyrklingad nu (om det nu spelar roll) och den verkar inte härdad eftersom den är ganska lätt att fila.

BMC


Vad jag vet är det den 3tandade som är härdad och splittras
en lärares kompis/arbetskamrat råkade ut för detta och fick en bit i halsen

personligen kör jag inte så mycket så jag kör med tråd bara men ska skaffa en röjsåg för sågklinga

Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11872 Nu har jag köpt en opti sågklinga till min Jonsered GR2126D, provade den härom kvällen på lite onödiga prydnadsträd.
Vilken skillnad!
Det var som att trimma gräs när man sågade 5-8cm "träd".
Jag tror inte att det blir några problem med att den inte skall orka, det mesta beror nog på lite "sbs" dvs handhavandefel och ovana från min sida tex att stammen nyper om klingan etc.
Okey, den storknar kanske lite när man kör av lite grövre stammar men vem har bråttom.
Jag lugnar mig i alla fall med att köpa nytt och större ett litet tag.


BMC
PS tack för tipsen, där sparade jag ju 5000 ett tag till DS :P

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11886
BMC skrev:Nu har jag köpt en opti sågklinga till min Jonsered GR2126D, provade den härom kvällen på lite onödiga prydnadsträd.
Vilken skillnad!
Det var som att trimma gräs när man sågade 5-8cm "träd".
Jag tror inte att det blir några problem med att den inte skall orka, det mesta beror nog på lite "sbs" dvs handhavandefel och ovana från min sida tex att stammen nyper om klingan etc.
Okey, den storknar kanske lite när man kör av lite grövre stammar men vem har bråttom.
Jag lugnar mig i alla fall med att köpa nytt och större ett litet tag.


BMC
PS tack för tipsen, där sparade jag ju 5000 ett tag till DS :P


låter som ett bra val
Om du köper nytt nångång inom den närmsta tiden rekommenderar jag Husqvarna 345FXT

Körde stammar på upp till 8cm helt utan problem (ja det är inte så grovt men jag körde även en stam på en 10-12cm? fick ta från båda håll så gott de gick o sen knuffa )

jävligt nice med handtagsvärmen när man gick där o underväxtröjde!

lägg gärna upp bild på din fina jonsered :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).