Motorsåg och handhållet

Köpa Röjsåg!

57 inlägg 25715 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11394 Stihl skickar med ett högre grässtyre med sina röjsågar.Mycket bra för de som har dual-use på sin röjare.Beställde min 480 med lång rigg och det fungerar utmärkt till både gräs o röjnng,men för en kortare person passar det nog bättre att byta styre på en kort rigg.

/Nisse

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11398 Förutom riggrör och styre är utformningen av växeln och speciellt övergången till klingan/trimmerhuvudet viktig. Är det trångt här fastnar lätt långt gräs genom att snurra sig runt om man kör lite för aggressivt. Idealet för gräsröjning tycker jag verkar vara en tight koppling mellan växeln och klingan, samt att växeln konar av uppåt och att skyddet sitter en bit ifrån växeln. Det senare är ju inget man vill ha vid skogsröjning utan där skall ju skyddet sitta så nära klingan som möjligt (även om man ibland får in lite tunna grenar emellan :oops: )

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11430 kan säga att man med fördel röjer/trimmar me grästrimmer
körde en 345R grästrimmer, funka kanoners, var bättre vinkel på trimmerhuvudet på den mot 345fxt tycker ja

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11669 Köpte en Husqvarna 343F i förra veckan. Ville först ha en 252rx men den skulle komma in först om 1 vecka. Säljaren sa prova den här och känner du att du inte är nöjd så kom in nästa vecka så fixar vi en 252rx. Vid större stammar 7-10 cm är den för klen men det är inte alla träd som har den storleken. Ska gå igenom 2ha underröjning för slutavverkning och sen ca 5ha med mindre grov skog för underröjning. Efter det så blir det bara plant röjning så varför ska man ha en större såg då? Jag upplever den som mycket smidig och bränslesnål. Positivt var att den säljs med trio-balance sele nu.
Trio-balance selen är jag väldigt nöjd med. Man märker aldrig av 343F:an när man jobbar. För husbehov så borde den räcka för utslaget på ett år så blir det inte många dagar man anväder sågen, då använder man motorsågen betydligt mer. Den dagen våran gamla 165:a kastar in handuken så blir det nog en 355Fxt.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11671 om ni kollar på www.kvd.se titta under övriga auktioner så finns det en hel del saker att göra....

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11674 jäklar xD 15st 346xpg lol

dom såg inte lite smutsiga ut dock^^

har aldrig hört talas om kvd förut, vad är det för site egentligen?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11676 Kvarndammens auktioner, de får mycket från Kronofogden tex. Mest bilar. De är väl störst i Sverige på sådant här?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11677 auktions site som är väl etablerad o seriös, köper oftast upp konkursbon och statliga verks överskott, jag tror att de här sågarna kommer från "gröna jobb i göteborg" alltså kommunen arbetsterapi och sådana instutioner. Du kan få rätt så bra grejer som är använda men ändå håller hyfsat bra. ,

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11681
gossebear skrev:auktions site som är väl etablerad o seriös, köper oftast upp konkursbon och statliga verks överskott, jag tror att de här sågarna kommer från "gröna jobb i göteborg" alltså kommunen arbetsterapi och sådana instutioner. Du kan få rätt så bra grejer som är använda men ändå håller hyfsat bra. ,


låter ju bra

synd bara att dom sålde så många i ett parti :(
och vinner man får man betala 1000:- + moms för att man vann

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11682 ja det är väl lite surt.
jag köpte tre gasklockor den vägen fastän då var auktionen på 1200 ink moms skit bra tyckte jag åkte glad i hågen ut o hämtade klockorna.
När jag var på väg ut så kommer en kille fram o säger,
" men de andra sakerna, kommer du o hämtar de sedan? "
-"va sa jag vad menar du ?? jag har ju fått mina gas-klockor här som jag skulle ha"
- " öhhh.,, du har ropat in även de fyra pallarna som står där borta."
-"oj då.. "
Fyra pall med hydraulik munstycken, ventil paket, hydraul slangar, svetstänger, svets munstcken, råd ledare, bultar o skruvar, packningar, axlar, bussningar, el grejer och en massa annat som kom från Volvo som var ut skrotat allt var nytt o aldrig använt.

hm... tog några vändor med min Volvo 855 innan jag hämtat allt. Tur att man har en granne som behövde lite till sin firma & kompisar som körde skördare som fick en hel del saker.

Så man får kolla vad man ropar på . SKulle dock kunna tänka mig att gå ihop för att köpa några sågar .. kan ju vara bra om någon har företag så går man ihop o köper de o sedan delar upp det.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11683 ja det låter ju som en lyckträff att det var mer grejjer du fick och att de inte var att du skulle betala mer ^^

Är själv intresserad av 1-2 st 346or men jag har som sagt inga 25-30 000 :( att betala för 15st

man får hålla koll där då om man hittar någe fynd :D

Om man är 15 pers som delar på 32 000 :- så blir de dryga 2300 per skalle

fast det klart, inte säkert slutsumman blir 32 000
sen ska ju sågarna ut över hela landet också och då tillkommer ju frakt och sånt :(

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11684 precis.. så ja det är inte så förmånligt längre...

hade det varit så att man kom ner till 1000-1500 hade det varit mer värt men en beganad såg för 3000 kr nja.... i o f halva priset mot en ny men ändå..

Avatar Fallback

Köpa röjsåg

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11697 Jag behöver en röjsåg, min nuvarande Jonsereds GR2136 med slyklinga börjar kännas lite klen när björkstammarna börjar bli mot 3cm i diam.
Var och tittade på lite nya sågar, blev rekommenderad en Stihl FS 350 för ca 4.500 exkl.
Hur är denna, räcker den till för röjning på fritidsnivå (29 ha), dvs 4-5 dagars ungträdsröjning om året?
Hur grova stammar klarar den utan att sacka etc?
Eller måste man upp i 480 klassen även i min nivå?
Mvh BMC

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11698 BMC testat med den andra klingan med mer tänder + fila vasst?

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11710 Var och köpte en 480 idag med handtagsvärme gött och ha nu när det börjar att kyla på och när det regnar mycket nu på hösten. Skall även bli kul att se om det är lika bra kvalite som de övriga stihlsågarna jag haft.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).